Fiske i älven? bra sjöar för ismete efter gädda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i älven? bra sjöar för ismete efter gädda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i älven? bra sjöar för ismete efter gädda.

Hej! Flyttade upp till ume i höstas. Har ingen koll alls på fisket här uppe. Brukar för det mesta fiska havsöring och gädda hemma i sthlm. Skulle vara kul att få lite tips på bra insjöar för mete av gädda. Har ju varit på nydala några gånger dock inte i fiskesyfte men hört att det finns regnbåge där. Någon som har koll på gäddbeståndet i nydala? eller någon annan bra sjö?

Eller om någon har erfarenhet av öringsfiske i älven? och i så fall platser och när det är bäst?
    kanske går det en och annan gädda i älven också? alla tips är välkommna! jag har tillgång till flytring, går det att köra i älven eller är det för strömt?

(för övrigt i höstas när jag va på en liten cykeltur längs med älven norr ut såg jag ett par stadiga vak, nån kilometer norr om tegbron. Såg aldrig vad det var men skulle tippa på öring.)

Tack på förhand! har ni tips på något annat roligt fiske i närheten så går det också fint!
    Lite snack, stor verkstad!

Det enda jag vet om gäddbeståndet i Nydalasjön är att det finns ett, exakt vilket skick det är i kan jag inte svara på. Nu har jag visserligen inte kört särskilt många pass riktade efter gädda där, men enda gången jag fått gädda var i mitten av Maj i år när jag drog tre stycken(varav största vägde 2,5kg)i den lilla viken söder om Kinabron under en kväll. Jag har ägnat mig åt en del bottenmete riktat efter Abborre under sommaren på lite djupare vatten,kanske 3-4 meter, med viss framgång(en toppnotering på 1,15kg). Jag har då agnat med en bit av en mört i lämplig storlek, men aldrig fått gäddhugg på det. Enligt mig så är det framförallt Abborrarna som gör Nydalasjön värd ett besök, med rätt metod bör det inte ta alltför lång tid att få upp en på kilot eller mer. Då det gäller fiske efter Regnbåge där så tror jag att det gäller att vara ute relativt snabbt efter utsättningen eftersom sjön är lättillgänglig för väldigt många människor, och fisketrycket blir ju därefter.

Annars kan jag rekommendera Idfiske i älven.
    All you need is Lubb.

Kommentera

okej tack för tipset! kanske ska ta med pimpelspöt då efter jul se om man kan lura upp någon borre har du någon erfarenhet av pimpelfiske i sjön? mormyska eller balanspirk? eller du kanske ismetar borre också ?

Kommentera

Ursprungligen postat av P-kock Visa inlägg
        okej tack för tipset! kanske ska ta med pimpelspöt då efter jul se om man kan lura upp någon borre har du någon erfarenhet av pimpelfiske i sjön? mormyska eller balanspirk? eller du kanske ismetar borre också ?
        Jag har ingen erfarenhet av pimpelfiske i Nydalasjön, och ingen annan sjö heller för den delen. Jag är inte sådär värst förtjust i minusgrader.
        All you need is Lubb.

Kommentera

Jag glömde visst att svara på din fråga om det går en och annan gädda i älven. Svaret på frågan är ja. Jag har själv aldrig fått nån på över 1,5kg i älven, men jag har bara fiskat från land och jag kan tänka mig att med tillgång till båt så har man nog skapliga förutsättningar för att få rätt så gedigna gäddor. Dock så finns det nog andra som är bättre lämpade än jag v.g att beskriva gäddfisket i älven.
          All you need is Lubb.

Kommentera

Hej du P-kock och välkommen till Umeå.

Jag har fiskat (sommartid) i älven bara 500m-1.5km uppströms från tegsbron/cykelbron och fått rätt fint med fisk där.
            Gädda på 6.2 kilo
            Harr på 1kilo
            Abborre på 1kilo
            Braxen på 1.5 kilo..
            inga jättevikter på något av dom direkt men allt är fiskat från land. Det som e det trevliga
            i leken. Cyklar längst strandpromenaden, kliver av och kastar i mer ellerm indre i samma grepp.
            Rekomenderas.

Sen så Nydalasjön så har jag hört att vårlekande gäddan i viken vid Kinabron ska va riktigt fint. Aldrig prövat själv då jag helst sitter och pimplar i Nydala.
            Håller för fullt på att söka mig till bra platser för just abborren men inte hittat några riktiga guldgruvor än. Får dock en del borre på 5 hg på mormyskor. (guldfärgade med en självlysande bakkropp och röd och vid maggot på det)

Tavelsjön har jag hört ska finnas bra med både stor abborre och stor gädda men återigen. Har bara hört så kan inte tipsa mer exakt vart och så vidare.

Skitfiske på dig och tipsa gärna om du hittar någon bra sjö och så vidare.
            /Ola

Kommentera

Tjena P-kock!

Välkommen till Umeå!
              Det platser jag kan rekommendera i närheten är

Nydalasjön:Fiske efter gäddor mest runt 1-3 kg och fina abborrar (har tagit flera runt halv kilot) och Regbågar på runt kilot (fiska med spinnare eller fluga norra delen eller vid kinabron)
              Umeälven: Havsöringfiske vid islossningen, här har jag haft bäst resultat i de övre sträckorna från Röbäck till torrfåran, mycke havsöring runt 1-2 kg skitkul!!
              Sävarån: Något för dessa kalla tider, lakfisket är kanon, mycke lake. Det finns även god chans till stor harr när den vandrar upp från havet på våren

Kommentera

Ursprungligen postat av Trollapan Visa inlägg
                Hej du P-kock och välkommen till Umeå.

Jag har fiskat (sommartid) i älven bara 500m-1.5km uppströms från tegsbron/cykelbron och fått rätt fint med fisk där.
                Gädda på 6.2 kilo
                Harr på 1kilo
                Abborre på 1kilo
                Braxen på 1.5 kilo..
                inga jättevikter på något av dom direkt men allt är fiskat från land. Det som e det trevliga
                i leken. Cyklar längst strandpromenaden, kliver av och kastar i mer ellerm indre i samma grepp.
                Rekomenderas.

Sen så Nydalasjön så har jag hört att vårlekande gäddan i viken vid Kinabron ska va riktigt fint. Aldrig prövat själv då jag helst sitter och pimplar i Nydala.
                Håller för fullt på att söka mig till bra platser för just abborren men inte hittat några riktiga guldgruvor än. Får dock en del borre på 5 hg på mormyskor. (guldfärgade med en självlysande bakkropp och röd och vid maggot på det)

Tavelsjön har jag hört ska finnas bra med både stor abborre och stor gädda men återigen. Har bara hört så kan inte tipsa mer exakt vart och så vidare.

Skitfiske på dig och tipsa gärna om du hittar någon bra sjö och så vidare.
                /Ola
                okej! tack för tipsen! ska ta med pimpelgrejerna nu efter nyår! så vi kanske syns ute på nydala .

Kommentera

Ursprungligen postat av DarkZander 89 Visa inlägg
                  Tjena P-kock!

Välkommen till Umeå!
                  Det platser jag kan rekommendera i närheten är

Nydalasjön:Fiske efter gäddor mest runt 1-3 kg och fina abborrar (har tagit flera runt halv kilot) och Regbågar på runt kilot (fiska med spinnare eller fluga norra delen eller vid kinabron)
                  Umeälven: Havsöringfiske vid islossningen, här har jag haft bäst resultat i de övre sträckorna från Röbäck till torrfåran, mycke havsöring runt 1-2 kg skitkul!!
                  Sävarån: Något för dessa kalla tider, lakfisket är kanon, mycke lake. Det finns även god chans till stor harr när den vandrar upp från havet på våren
                  Okej tack för tipsen! blir helt klart havsöring vid islossningen då du har aldrig fått lax i älven?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X