Fisket i vindelälvens nedre delar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisket i vindelälvens nedre delar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bor här och har fiskat i samma älv nån gång förut med samma resultat. Det är det som är så konstigt, att det borde vara hyffsat fiske men jag hör aldrig nån som fiskat där med ens normalbra resultat.

Kommentera

Ursprungligen postat av micke.karl Visa inlägg
      nu ska vi inte göra det mer komplicerat än nödvändigt. Vattenståndet ganska normalt, fin kväll med även lite kläckning. Tror inte att harrar och stationär öring här drar uppströms till ammarnäs så det kan vi inte skylla på.
      Tja! Vad menar du med komplicerat? Kan inte se nått komplicerat i att nattfiska eller prova nya ställen lite uppströms, eller? Eller är du bara lat då?

Vad tror du själv att öringen gör året runt, står på samma plats år ut och år in
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag kan faktiskt inte denna gång hålla med flodis här. Mina erfarenhetrer säger tvärt om ang vattenståndet. Jag har haft absolut bäst fiske vid högvatten. Men då gäller det bara öring. Jag har alltid frågat mig om fisken blir mindre selektiv pga att vattenmängden är större.

Nu pratar jag om öringsfiske. Stora streemers och/eller rent av stora laxflugor (tub) är ett uteslutande alternativ om du vill ha en gris. Självklart går det att få på en liten nymf också men jag tror att dina chanser ökar markant. STORT FÖR STORT! Sen håller jag helt med flodis om nattfisket. Vänd dygnet! Upp kl 17 på dagen, gör i ordning och se till att fiska effektivt mellan 21 och 04, då har jag fått mest.

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        Vattenståndet kan ha en avgörande betydelse för ditt resultat. Samtidigt som jag tror du bör ta dig lite längre upp i vindel-systemet då fisken gärna näringsvandrar upp i vattendragen om sommaren (bättre temp, mer insekter renare vatten etc....) Högt vatten har väl aldrig varit bra då man flugfiskar efter harr, öring eller röding..... Medel till lite vatten (inte för hög temp), då är det bäst

Sen är min erfarenhet, att större fisk bara äter i mycket korta perioder, kanske bara någon timme per dygn (och då hällst mitt på natten).

Ta och kolla upp det här så kan du kanske bli överraskad. Bara att se en stor fisk vaka om natten är olidligt spännande samtidigt som den avslöjar att den finns där ute

Summa summarum, det hela handlar om fiskestrategi, och då måste du känna din "motståndare"
        sigpic

Kommentera

Om ni överhuvudtaget funderar på att kolla först så skrev jag klockan 18:54 att jag skulle fara iväg och fiska och klockan 02:18 skrev jag hur det hade gått. Har nog ändå fiskat så pass mycket att jag är ganska säker på att det ska gå att få fisk vid den tiden på dygnet.
          Bäst fiske vid hög eller lågvatten spelar inte så stor roll i detta fall då vattenståndet var helt normalt.
          Jag vet hur älven är att fiska i de övre delarna men som tråden antyder så var frågan hur fisket är i de nedre delarna av älven. Är dessutom fortfarande bestämd över att en älv som går från fjäll till hav inte blir tom på fisk i de nedre delarna sommartid för att fisken flyttar till fjälls. Vattenvägen så är det ju trots allt 7-8 mil uppströms från kusten vi pratar om som jag fiskade. Skulle bli ganska packat med fisk uppströms om alla fiskar vandrar iväg uppåt.
          Streamers må vara men laxflugor tror jag nog inte jag ens skulle kunna hantera på mitt spö. Är inte heller säker på att det skulle ge så mycket mer harr än nån annan fluga. Tror nog att det borde funka med samma flugarsenal här som i alla andra vatten, finns ju ingen anledning till varför det skulle vara våldsamt annorlunda. Harr och öring på typ 25-30 cm brukar ju trots allt kunna hugga på stripande flugor medans man håller på att veva in linan, inte ens dessa visar sig.

Testade under kvällen 2 olika forssträckor och några olika lungpartier, kanske en eller ett par km totalt. Fiskade med fluga och körde med streamers, E-12, superpuppor, adams, streaking caddies, haröra, guldskallar, osv. Testade även haspelspöet och fiskade med spinnare, lillzigge, större och mindre wobblers samt skeddrag.
          Totalt gav kvällen 3 abborrar på spinn samt två harrar på fluga på typ 15 cm. Såg väldigt lite vak men några stycken av dessa såg ändå ut att hålla godkänd storlek men alla dessa var i mitten på älven vilket gör att de knappt ens var nåbara med haspelspöet.
          Nästa knep blir nog att fiska tidigare på dagen (trots vad Flodström och diedose säger) och se om harren är mer aktiv på dagen. Har haft många bra fisken på harr soliga eftermiddagar när de kan vaka riktigt bra ibland. Ska även prova en annan sträcka (två km nedströms) som jag inte han med sist heller.
          Nån som har praktisk erfarenhet av älven i dessa delar (typ hällnäs o nedströms) får gärna komma med tips.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
          X