Arter i Tavelån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arter i Tavelån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Arter i Tavelån

Jag undrar vilka fiskarter folk har lyckats lura upp ur Tavelån(förutom Aborre,Gädda och Mört som jag vet vart jag kan hitta)och givetvis är det också av intresse i vilken del av ån(om man nu väljer att avslöja detta)fångsten/erna gjorts och även hur många och hur stora fiskar man fått.

Sen undrar jag vad det kan tänkas bli för storlek på Gäddorna och Aborrarna där; av de c:a 8-9 Gäddor jag fått i Tavelån så vägde de tre största kring 2,5kg(tagna på drag, färskt mörtkött och upptinat aborrkött), kan man vänta sig större Gäddor än så i en relativt liten å? Och hur är det med den potentiella storleken på Aborrarna? Största jag fått där vägde drygt 6hg(tagen på mask när jag försökte lura upp nån Mört att agna med)och har även tagit några i fyra hektos klassen på både mask och drag. Kan man vänta sig större?
    Om det är av intresse så har fisket skett från början av augusti till mitten av september.
    All you need is Lubb.

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
    Jag undrar vilka fiskarter folk har lyckats lura upp ur Tavelån(förutom Aborre,Gädda och Mört som jag vet vart jag kan hitta)och givetvis är det också av intresse i vilken del av ån(om man nu väljer att avslöja detta)fångsten/erna gjorts och även hur många och hur stora fiskar man fått.

Sen undrar jag vad det kan tänkas bli för storlek på Gäddorna och Aborrarna där; av de c:a 8-9 Gäddor jag fått i Tavelån så vägde de tre största kring 2,5kg(tagna på drag, färskt mörtkött och upptinat aborrkött), kan man vänta sig större Gäddor än så i en relativt liten å? Och hur är det med den potentiella storleken på Aborrarna? Största jag fått där vägde drygt 6hg(tagen på mask när jag försökte lura upp nån Mört att agna med)och har även tagit några i fyra hektos klassen på både mask och drag. Kan man vänta sig större?
    Om det är av intresse så har fisket skett från början av augusti till mitten av september.
    Min vän bor mycket nära ån och har därdör fiskat där mycket och lyckats lura både abborre, gädda och stor mört. På våren är det bra idfiske vad jag har hört.
    Bron som går över ån vid innertavleskolan, där har det fångats abborre på 1.1 kg och gädda runt 5-6 kg.

Mvh J

Kommentera

Ursprungligen postat av Zorre Visa inlägg
      Bron som går över ån vid innertavleskolan, där har det fångats abborre på 1.1 kg och gädda runt 5-6 kg.

Mvh J
      Har för närvarande dålig koll på vart Innertavleskolan är, men det finns ju två broar i Innertavle som korsar ån. Är skolan vid den södra eller norra bron?
      All you need is Lubb.

Kommentera

Ingen av dem faktiskt, men antagligen är det den södra man menar. Där finns även en liten fors. Ska nog testa harren i sommar, sägs att de finns här och där.

Kommentera

Det finns också en hel del Bäcköring längre upp mot Ersmark.Havsöring har fiskats på I 20 området.
          Håkan

Kommentera

Vet en som fick en 2,5kg öring vid skolan tidigt i somras. Dock får det nog räknas som en unik fångst. Känner en som bor 100m nedströms och han fiskar en stund varje dag men har bara fått gädda och abborre
            Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...