Överraskning vid reningsverket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Överraskning vid reningsverket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Överraskning vid reningsverket

Igår gjorde jag ett tappert fiskeförsök vid reningsverket på Ön i Umeälven. Flötmete med upptinat aborrkött, bottenmete med mask, försök till bottenmete med upptinat aborrkött. Fisketuren startade strax före kl12 och första kontakten kom strax före kl13, spötoppen fick ringklockan att ringa och jag började veva in med hopp om en schysst mört att agna med. När fisken drogs upp från ytan så förvånades jag över min fångst; en harr på c:a 20cm.

Inte direkt vad jag förväntade mig att få se den dagen, reningsverket, med sin idylliska utsikt mot Kolbäcksbron,El-Giganten och ICA Maxi är ju inte direkt nåt man förknippar med harrfiske. Har nån annan haft några "udda"(i detta specifika fall något annat än aborre,gädda,mört eller id)fångster i de trakterna av älven nån gång?

I övrigt hände absolut ingenting under resten av fisketuren förutom en hel del krångel med botten,jag blev två gäddtackel och en #4 Aberdeen krok fattigare.

Bottenmete vid reningsverket är inget jag rekommenderar, av praktiska och ekonomiska skäl .Man får lägga ner mycket tid på att försöka veva in tackel som fastnar, ibland får man upp dom men ibland stannar de kvar.
    All you need is Lubb.

Hej Tomas.

Jo reningsverket kan kosta en del, har tappat en hel del "bullar" där.
    Men har också fått en hel del fina gäddor där.
    -------------------------------------------------------------------------------------
    >>> http://fiske.makkes.se <<<

Kommentera

Inte i umeälven men inte långt if¨ån där jag bor finns det ett vattenreningsverk i mälaren (ganska långt in i mälaren) där det pumpar ut många kubik. Stod en höstdag för några år sedan och fiskade lite diverse. Hade på ett skeddrag ämnat för regnbågsfiske. Det slog på efter en stund och till min stora förvåning så hade jag en havsöring i 2,5-3 kg klassen.

Det gick myter kring att det fångats havsöring där inne, vilket jag verkligen inte trodde på givetvis. Så nu är jag myten för mina fiskekamrater i det sammanhanget.
      sigpic

Kommentera

har fiskat där några ggr och det är rätt bra ställe tycker jag .. lite nedströms fick jag en regnbåge på 1.2 kilo förra veckan blev en aning förvånad och undrar hur fan han hittade dit

Kommentera

Regnbåge har odlats tidigare, och gör väl det väl fortfarande, längre upp i älven. Förmodligen smitare som kommit förbi kraftverk vid högvatten eller liknande. Alt så kan den ha kommit upp/ner efter kusten från någon annan odling.

Som sagt så finns det mycket crap på botten där, fastnat med både det ena och det andra.

Den mest udda fångsten där som jag hört om är en Ål.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

I Sorsele har jag fått renhorn på trolling, flodpärlmussla på Silver Streak och STOR tjärtallsatubbe på långedrag, Neonsläpet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Börge Grin Visa inlägg
              I Sorsele har jag fått renhorn på trolling, flodpärlmussla på Silver Streak och STOR tjärtallsatubbe på långedrag, Neonsläpet.
              Perfekt, renhorn var ju nått nytt.

Bara att ta hem, mala ner i mandelkvarnen, blanda en drink med pulvret och sen blir det habba-habba hela natten. Iaf. om man får tro japsarna som jag sålt en massa renhorn till.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Forts. angående konstiga fångster.
                I Largen i Roslagen fick jag på pimpel, Bergman 60 mm med tafs 60 mm och räka som bete en stor flodkräfta 1976. Jag återutsatte kräftan.
                För fyra år sedan, 2005, fick jag vid pimpelfiske på Långtjärnen ca 4 km öster om Jiltjaur i Sorsele en död gädda på balanspirk. Den "högg" på en liten finsk pirk typ Ässä och luktade illa. Som plåster på såren fick jag tre stora abborrar i samma sjö.

Kommentera

Har under alla mina fiskeår fått en massa skit på kroken. Sjöpung, sjöstjärna, igel, maneter mm men det räknas väl inte.
                  Vi har i alla fall efter det att jag landat renhornet infört en speciell Horny Weekend här i Sorsele i samband med att renarna börjar komma tillbaka från fjällen och vi firar den just nu. Tyvärr kan vi inte bjuda in några fler intresserade i år men ev. nästa år. Det är trångt i portgången så att säga.
                  Glömde att berätta om ficklampan jag pimplade upp ur Svergoträsk 1998. Den lyst fortfarande när jag fick upp den. Flera personer kan intyga detta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X