Hörnån, Lögde- och Öreälven (harr och stationär öring) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hörnån, Lögde- och Öreälven (harr och stationär öring)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hörnån, Lögde- och Öreälven (harr och stationär öring)

Drar igång den här tråden med förhoppning om att vi kan utbyta tips kring ovanstående vattendrag. Jag har sökt av nätet efter mer specifika tips men har inte hittat nåt nämnvärt utöver den info. som finns på respektive kommuns hemsidor, fiska i norr och några tryckta broschyrer.

Mina egna erfarenheter är begränsade till Lögdeälven (från Norrfors och uppströms) , men jag känner till vattnet relativt väl tack vare upprepad vandring, paddling och fiske. Utdelningen har varit kvantitativ snarare än kvalitativ med gott om harr i storlek 2-4 hg. Större fisk har lyst med sin frånvaro vilket även öringen har gjort. Kan nämna att jag uteslutande fiskar torrfluga, men vid kontakt med andra fiskare längs älven som testat annat tycks de inte ha lyckats bättre.

Eftersom lögdeälven hittills inte levererat nån grövre fisk funderar jag nu på att rikta intresset mot öreälven och hörneån. Enligt tidigare nämnd info. ska harrfisket i öreälven vara bra på "vissa sträckor" och det ska även finnas hyffsade chanser till kontakt med öring i den övre delen av älven. Någon som kan bekräfta detta och dela med sig av erfarenheter?

Hörneån, som enligt tidigare nämnd info.och även den sparsamma info som ynglingarna på Blixt motvilligt delade med sig av, ska tydligen hålla en hel del grov harr i de mellersta och övre delarna. Jag har kollat kartor och även satellitbilder för att få en uppfattning om karaktären och hitta intressanta sträckor. Eftersom älven är relativt otillgänglig skulle det vara toppen om nån kunde dela med sig av erfarenheter så man slipper ge sig ut i blindo i obygden.

Som sagt är alla former av tips och erfarenheter kring dessa vatten är välkomna!
    Senast ändrad av Emil.F; 2009-04-19, 20:50.

Ursprungligen postat av Emil.F Visa inlägg
    Drar igång den här tråden med förhoppning om att vi kan utbyta tips kring ovanstående vattendrag. Jag har sökt av nätet efter mer specifika tips men har inte hittat nåt nämnvärt utöver den info. som finns på respektive kommuns hemsidor, fiska i norr och några tryckta broschyrer.

Mina egna erfarenheter är begränsade till Lögdeälven (från Norrfors och uppströms) , men jag känner till vattnet relativt väl tack vare upprepad vandring, paddling och fiske. Utdelningen har varit kvantitativ snarare än kvalitativ med gott om harr i storlek 2-4 hg. Större fisk har lyst med sin frånvaro vilket även öringen har gjort. Kan nämna att jag uteslutande fiskar torrfluga, men vid kontakt med andra fiskare längs älven som testat annat tycks de inte ha lyckats bättre.

Eftersom lögdeälven hittills inte levererat nån grövre fisk funderar jag nu på att rikta intresset mot öreälven och hörneån. Enligt tidigare nämnd info. ska harrfisket i öreälven vara bra på "vissa sträckor" och det ska även finnas hyffsade chanser till kontakt med öring i den övre delen av älven. Någon som kan bekräfta detta och dela med sig av erfarenheter?

Hörneån, som enligt tidigare nämnd info.och även den sparsamma info som ynglingarna på Blixt motvilligt delade med sig av, ska tydligen hålla en hel del grov harr i de mellersta och övre delarna. Jag har kollat kartor och även satellitbilder för att få en uppfattning om karaktären och hitta intressanta sträckor. Eftersom älven är relativt otillgänglig skulle det vara toppen om nån kunde dela med sig av erfarenheter så man slipper ge sig ut i blindo i obygden.

Som sagt är alla former av tips och erfarenheter kring dessa vatten är välkomna!

Hallå.
    Jag ska upp till den översta flugfiskesträckan i Lögdeälven i helgen.
    (Visst är det den älven som rinner ut i Nordmaling?)
    Bara så jag vet så jag inte ljuger för dig.
    För däruppe ska ju harrfisket vara bra.
    Lite dyrare kort (300/dygn) så jag hoppas att vi lyckas få något, jag kan återkomma med rapport på söndag/måndag.
    hur har det gått för dig annars i år då? Hittat åt något mer område?
    //Jonas
    Som det ser ut nu så kommer vädret inte bli bättre i eftermiddag.

Kommentera

Hallå!

Kul att nån äntligen gör ett inlägg i tråden
      Jag har pga jobb hela sommaren inte varit ute så många turer till de här vattnen i år. Var till lögde på västanfjällets sträcka ett par gånger i början på juli. Fisket var precis som det brukar vara, åtminstone för mig, det vill säga många harrar men inte nån nämnvärd storlek. Jag har mestadels fiskat på dag och kväll men misstänker att det större exemplar som rimligtvis borde finnas är mer lättlurade på natten (?).

Hur gick det för dig?

Kommentera

Sent ska man svara.. :-D

Jodå det gick helt okej..
        Mycket fisk men som du skrev ingen riktigt stor den här gången..
        Upp till 6-7 hekto fick vi någon men annars mest smått som gäddan gärna bet i medans den sprattlade på kroken..
        Men det var ju faktiskt riktigt sjysst omgivning trots att det kanske inte blev de här riktigt stora fiskarna..

Nytt försök blir det i sommar..

Kommentera

6-7 hg är ju inte så illa ändå. Visst var det på älgfarmens sträcka?
          Jag har ännu inte gett upp hoppet att få nåt större i lögdeälven, men det börjar luta åt att testa öreälven och hörnån mer den här sommaren.

Meddela gärna hur det går i sommar och lycka till!

Kommentera

Öreälven det är ju min älv,många timmar man tillbringat vid denna fina älv.Fina fiskeplatser ända från strömsör och uppöver mot hummelholm,längre än så har jag aldrig varit men ska utforska lite mer ovanför hummelholm i år.Tas både lax och öring på de nedre sträckorna,öringfisket brukar dra igång vid den här tiden på den nedre sträckan.

Kommentera

Japp det är älgfarmens sträcka som vi var på..
              Hade riktigt kul fiske där faktiskt..
              Får se hur det blir i sommar men en gång ska jag dit åtminstone.
              Kortet där uppe kostade ju lite mer än övriga sträckan men jag tyckte att dety kan vara värt det.
              Ska se när jag kommer mig för att åka dit igen..

Kommentera

Är fisket så bra att det kan ta 300 kr/dygn har jag svårt att se att västanfjällets sträcka inte skulle vara skapligt med tanke på det låga fisketrycket där och på SCA-sträckan som ligger mellan västanfjällets och farmens sträcka.Men som sagt...än så länge har de större harrarna lyst med sin frånvaro på vastanfjället.

Bland alla er som är inne och läser tråden kanske det finns någon med en teori angående detta eller nån som kan inge lite hopp om att det ändå finns nåt större exemplar där ute???

Kommentera

Nu verkar ni mest fiska i lögdeälven men om jag får prata mig varm om öreälven så kostar ett årskort i öreälven 600 kr och då fiskar man ända från havet upp till Malmby,samt Stortjärn och Sörtjärn i Bjurholm.
                  Om jag skulle ge mig på en gissning så lär man få hela älven i stort sett för sig själv om man håller till ovanför Hummelholm och uppöver,chansen att få stationär öring är nog större också om man håller till ovanför denna by.

300 kr/dygnet lät ju onekligen lite dyrt.

Kommentera

Chansen att få stationär öring (av nämnvärd storlek) i lögdeälven är nog i det närmaste obefintlig. Så precis som Ronny säger är chanserna större i Öreälven. Jag har hört att det ska finnas fina platser ca 1 mil uppströms Bjurholm. Är det nån som kan bekräfta detta och törs släppa ifrån sig tips på andra platser/sträckor i Öreälven?

Samma sak gäller harren i Hörnån. Det skulle vara riktigt trevligt om någon kunde ge tips, behöver inte vara särskilt specifika, på sträckor som är värda att utforska. Det fångas uppenbarligen grov harr där varje år, men när jag har hört mig för är märkligt nog ingen som fiskar där

När jag ändå är igång är det väl lika bra att inkludera Sävarån också. Det finns ju en del relativt kända platser som anses kunna leverera skaplig storlek på harr. Krokbäcksfallet är en av dessa som nämnts, här eller om det möjligtvis skett på Edge. Är det nån som kan bekräfta att det går att få vettig storlek på harr i Sävarån?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X