Täftefjärden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Täftefjärden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Täftefjärden

Hej, har precis införskaffat mig en båt så nu ska ja ut i täftefjärden å fiska gädda. Täftefjärden är dock ganska stor och ja undrar vart jag bör lägga min tid (förutom i Sillviken) tacksam för svar och ja ber inte om era bästa hotspots utan bara allmänt vart de brukar stå gädda. Helst ställen som finns innanför rovögerns hamn.

Hej!
    Jag är uppvuxen i Täfteå och har fiskat gädda åtskilliga timmar i Täfteåfjärden.

Nu fiskar jag nästan aldrig gädda i Täfteåfjärden trots att jag bor där igen.
    Anledningen till det är att jag fått hur många gäddor som helst mellan 1-3kg genom åren men största jag tagit där tror jag är ca 7kg och med tanke på hur mycket jag fiskat där och hur många andra som fiskar där så tas det för lite stora individer för att jag ska lockas dit nu. Men det är varje år rapporter om gäddor runt 10kg så det finns absolut lite större. På gäddtävlingen i år så tror jag största var på 107cm så det finns som sagt.
    De lite större gäddorna brukar tas på våren i samband med leken då det är jäkligt många som fiskar inne i lekviken.

Jag är lite sugen själv på att prova lite längre ut och jaga gäddorna på de lite djupare vattnen och har spanat in mig på "Nördpetersgrund" och djupen utanför Ultervik. Men jag har ingen erfarenhet alls där utan jag kan återkomma till dig om jag varit där och testat lyckan.

Inne i båthamnen har du säkert koll och runt vassen kring grillstugan - här får du garanterat någon gädda. Det blir rätt igenvuxet men en vindstilla sommardag är det roligt fiske att glida mellan vassruggarna och ta dem med något ytgående bete.

Med båt kan du även fiska av viken närmast båthamnen alltså mittemot badplatsen. Är väl ca 0,7-1m hela den viken och brukar vara rätt mycket växtlighet på sommaren men fiskar du av hela den viken så kommer du garanterat få några gäddor.

Lite längre ut vid Baggöbäckens utlopp så brukar det vara ok med gädda på våren, men där har jag aldrig provat på sommaren men kan vara värt att prova.

Sätter du i båten vid Rovågern kan du glida in mot svartviken och testa lite också, där var jag ibland när jag var yngre och blev sällan utan gädda men vet inte om det vuxit igen helt där nu eller om det går att fiska där fortfarande.

Lycka till!

Kommentera

Det är nog dags för dig att byta namn Albin. Grymt jobbigt och förvirrande.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Okej stort tack väldigt bra information! Håller med ultervik verkar hett. Ja de vore jättebra om du kunde återkomma med det

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X