Täfteårapporter 2017 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Täfteårapporter 2017

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Täfteårapporter 2017

Tänkte att det kan va kul med en tråd för lägesrapporter från hamnen i Täfteå.

Det har ju varit en betydligt kallare vår än förra året. 2016 hade Täfteågäddorna helt klart lekt färdigt den 15/5(enligt min dokumentation från 2016 så var mitt första datum för bevittnad gäddlek i Täfteå 5/5, sen väntade jag till 15/5 innan jag återvände, då var gäddorna huggvilliga och inga bevis på pågående gäddlek syntes). Har dom ens börjat än i år?
    All you need is Lubb.

Har inte varit dår själv och tittat men hörde av en kompis att leken har börjat lite grann. Han tittade onsdagen den 10 maj.

Kommentera

Tänkte eventuellt försöka fiska gädda i hamnen i Täfteå imorgonkväll 31/5. Är det någon som sitter inne med fakta vad gäller huruvida gäddorna där är färdiga med leken eller ej?
      All you need is Lubb.

Kommentera

De är väl hyfsat klara med leken, har flera kompisar som dragit en del fina gäddor där i förra veckan.

Kommentera

Har gjort två-tre pass där i slutet av juni/början av juli men det var heldött, inte ens en lillgädda. Kändes som att det var rätt lågt vatten. Nån som varit där nyligen som har nåt att tillägga?
          All you need is Lubb.

Kommentera

Kan ge en liten lägesrapport efter en kort morgontur idag. Kom dit strax efter 7 och blev bedrövad av vattennivån. I ån precis innan mynningen såg jag många stenar som jag aldrig sett över ytan förut. Har nog aldrig sett så lågt vatten där förut. Planen var bottenmete med död betesfisk med ett spö och spinnfiske med ett annat. Fick två små abborrar på flötmetad mask, varav en(på c:a 14-15cm) användes som agn. Bottenmetet fick ligga ute från 7:30-8:20, med spinnfiske samtidigt. Inte ett liv. Kollade även vattentempen på c:a 1m djup, c:a 14,5 grader, vilket var förvånansvärt kallt, enligt mina anteckningar från min Täfteåtur den 4/7 var det c:a 17 grader då.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Tog en liten spaningstur till Täfteå idag efter jobbet bara för att få ett hum om vattennivån. Såvitt jag kunde se var det väl ungefär lika låg nivå som när jag var där 21/7. Nån som fiskat där senaste veckorna och har nåt att säga?

Sen den 22/7 har jag även följt smhi:s historik över nederbörd i Täfteå och noterat den, eventuellt kan jag ha missat nån dag. Såhär ser det i alla fall ut;
              Nederbörd Täfteå enligt smhi:s historik fr.om kl13 22/7
              22/7 0,4mm kl13-15
              24/7 1,8mm(1,6mm kl00-04 0,2mm kl11-12)
              28/7 0,2mm (0,1mm kl12-13 0,1mm kl18-19)
              29/7 1,2mm kl00-05
              31/7 1,8mm kl17-19
              5/8 0,3mm kl23-00
              6/8 13,7mm kl00-13
              8/8 0,1mm kl10-11
              10/8 4,7mm kl03-11
              13/8 4,9mm kl03-11

En fråga som vattennivåkunniga kanske kan svara på är;
              Tänker jag rätt när jag studerar nederbörd över tid för att luska ut när det eventuellt kan vara rimlig vattennivå eller borde jag titta på nåt annat(som går att hitta på the internets)?

Tanken att kunna "räkna ut" från datorn hemmavid när det kan tänkas vara fiskbar vattennivå där är rätt lockande eftersom en tur dit är drygt två mil tur och retur.

Tack förhand.
              Hej.
              All you need is Lubb.

Kommentera

Kanske havsvattenstånd funkar bättre än nederbörd:
                http://www.smhi.se/vadret/hav-och-ku...=holmsund_sjov

Kommentera

Ursprungligen postat av waterwolf Visa inlägg
                  Kanske havsvattenstånd funkar bättre än nederbörd:
                  http://www.smhi.se/vadret/hav-och-ku...=holmsund_sjov
                  Enligt den tabellen skulle det vara 14cm över nollstrecket när jag gluttade i Täfteå igår. Så spontant känns det som att den tabellen kanske inte kan berätta för mig när Täfteå kan tänkas vara redo för fiske, såvida det inte hamnar på typ 50-60cm över nollstrecket. Ska kolla tabellen nästa gång jag ser vettig vattennivå i Täfteå för att eventuellt kunna luska ut om den är nåt att ha.
                  All you need is Lubb.

Kommentera

Nån som fiskat där de senaste veckorna som har nåt att rapportera?
                    All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X