När släpper isarna tror ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När släpper isarna tror ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När släpper isarna tror ni?

Relativt nyinflyttad till Umeå och har just köpt båt så man är så klart sugen att börja fiska så snart som möjligt. När brukar isarna släppa häromkring? Är väl främst älven och där den börjar dela sig som är intressant men även Tavelsjön där jag fiskade en del förra året som är intressant.

Ska till sörmland och fiska veckan innan påsk, tror ni det är fritt tills man kommer tillbaka till Umeå den 16/4?

Ursprungligen postat av LobL Visa inlägg
    Relativt nyinflyttad till Umeå och har just köpt båt så man är så klart sugen att börja fiska så snart som möjligt. När brukar isarna släppa häromkring? Är väl främst älven och där den börjar dela sig som är intressant men även Tavelsjön där jag fiskade en del förra året som är intressant.

Ska till sörmland och fiska veckan innan påsk, tror ni det är fritt tills man kommer tillbaka till Umeå den 16/4?
    Hej Joakim;

Här nere i runt Stockholm brukar skärgårdsisarna i Östersjön gå upp runt den 5 April. Mälarens isar brukar gå upp 10 - 15 April. I Umeå blir islossningen några veckor senare...

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av LobL Visa inlägg

Räkna inte med att nån av insjöarna i dessa trakter ska vara isfria i mitten av April. Älven möjligtvis. Jag har konsulterat min dokumentation för 2016 års fiske som visar följande; Första fiskepasset var den 18/4 och skedde i Täfteå(kanalen vid småbåtshamnen precis vid Täfteåns mynning). Har noterat "gäddlek" på fiskepasset i Täfteå den 5/5.

Första fisket i insjö var 8/5(från båt i Nydalasjön, ett missat hugg, troligtvis abborre(jiggen hade inga gäddtandsmärken)). Första gäddan i Täfteå togs den 15/5, så 2016 var gäddleken där avklarad efter 5/5 men före 15/5. Räkna med att läget är nåt i den stilen i traktens insjöar. Möjligen något senare i Tavelsjön gissar jag mig till(väldigt många kubikmeter vatten som ska värmas upp.....). Tavelsjön är en helfestlig sjö men väldigt varierande djupnivåer. Har dock haft roligare abborrfiske där än gäddfiske, har bara fått upp till kanske 3,5kg, men det ska tydligen finnas rejäla pjäser där, gäller bara att hitta dom i allt vatten.

Om kustöring är intressant så kommer det mest troligt vara möjligt att få i mitten av april.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Nu börjar det bli dags, är det någon som har koll på hur det ser ut längs älven ut mot kusten? Här inne i stan är det helt isfritt men misstänker att smalare delar fortfarande kan ha is.

Båtramper, är det någon som har koll på vart det finns båtramp man kan nyttja? Gratis eller mot betalning har ingen större roll bara man kommer åt hyfsat fiske så är det ok tills Lundåkerns småbåtshamn får i bryggorna.

Kommentera

Var och kollade Täfteå i söndags och då var det ju fortfarande is, men det är på gång nu. Lite förhoppning om att det ska kunna fiskas där till helgen med lite tur.

Ute vid kusten är det ju isfritt sedan länge. Tänkte ta ett HÖ pass söder om stan imorgon bitti.
          Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Kommentera

Ursprungligen postat av RoineO Visa inlägg

Ute vid kusten är det ju isfritt sedan länge. Tänkte ta ett HÖ pass söder om stan imorgon bitti.
            Glöm inte att ge en rapport sen!
            All you need is Lubb.

Kommentera

Ursprungligen postat av RoineO Visa inlägg
              Var och kollade Täfteå i söndags och då var det ju fortfarande is, men det är på gång nu. Lite förhoppning om att det ska kunna fiskas där till helgen med lite tur.

Fint! Jag tänkte försöka ta en premiärtur med båten i helgen men har dålig koll på båtramper. Har ni något tips där? Gärna ut mot holmsund eller liknande så man kan försöka sig på lite gäddfiske i vikar i skärgården.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                Det kommer. Blir nog runt bådahällorna skulle jag gissa. Pga den tröga våren så känner jag inte riktigt att öringen kommit igång riktigt.
                Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Kommentera

I Holmsund har du ju nedsättning vid gamla sporthallen .. djupvik? (Osäker på namnet). Dock så kan det fortfarande vara is där.

Är själv kajakfiskare så bryr mig inte så mycket om ramper

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
                    Det var dött idag. Körde förvisso från land.
                    Tycker det har varit segt totalt sett denna vår.
                    Lägger öring spöt på hylla nu och börjar peppa för gäddfiske istället.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X