Efterlysning;fisketips för Harr och Öring, Umeälvens forsfiskeområde. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterlysning;fisketips för Harr och Öring, Umeälvens forsfiskeområde.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ikväll var jag ute i Umeälven och svingade flugan. Jag var dock inte uppe i Sörfors utan nedanför Grubbe.

https://www.google.se/maps/@63.82570.../data=!3m1!1e3

Jag kom dit precis efter att åskvädret dragit över och vinden började avta. Jag gick ut till den lilla ön som syns på kartan och började kasta. På första kastet med torrfluga fick jag faktiskt en Harr. Väldigt liten, men roligt ändå.

Det finns en sten en bit nedströms ön som är relativt stor. Bakom och på sidan om den vakade det väldigt fin Harr om och om igen. Dock så var det precis utom kasthåll och det var jävligt frustrerande.

Jag fiskade av strömmarna runt ön tills kanske 22:00 och hade på ett antal mindre fiskar som släppte. Jag tycker det var konstigt att inte den större Harren letade föda i strömmarna som bildades. Plötsligt när jag stod ute vid den här ön i strömmen så tyckte jag att vattnet började porla mycket högre än innan. Jag försökte ta ögonmått på stenarna vid stranden om vattnet höll på att höjas men det gick väl sådär. Det hela slutade med att jag vadade tillbaka och tog mitt pick o pack och åkte hem.

Ska definitivt tillbaka hit en annan dag och testa igen.
    PB

Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_2328.JPG
Views:	1
Size:	489,9 KB
ID:	1782201

Name:	IMG_2335.jpg
Size:	873,9 KB
ID:	1782202

Name:	IMG_2340.jpg
Size:	863,9 KB
ID:	1782203
      PB

Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

Kommentera

Dåliga bilder, jag vet inte hur man sätter dom rätt. Den där på flygplanet kanske inte skulle med men men.

På den ser man stenen där större fisk vakade.
        PB

Kommentera

Hej igen,

Jag var på samma ställe som i inläggen ovan ikväll. Denna gång var vattnet lite högre än den första kvällen.

31/7 var vattenflödet totalt 196 m3/s och ikväll den 2/8 rann det totalt 271 m3/s. Det var lite svårare att vada ut till ön denna gång på dom hala stenarna med solen i ögonen och utan vadarstav. Under dagen har flödet varierat och detta är vad jag registrerat:

Vattenflöde Mätvärden Uppdaterad tid
          Totalt 392 m3/s 2016-08-02, 9:00

Totalt 326 m3/s 2016-08-02, 11:00

Totalt 377 m3/s 2016-08-02 12:00

Totalt 480 m3/s 2016-08-02, 12:30

Således har det varit rätt högt vatten idag för att sedan sjunka betydligt fram mot kvällen.

Jag förväntade mig att det skulle vara rätt dött där ute när jag närmade mig älven. Harren gillar väl inte när vattennivåerna går upp och ner.

Mycket riktigt såg man inga vak likt dessa jag bevittnade för några dagar sedan. Jag började med att testa första strömmarna med torrfluga. Stendött. Jag hade med mig spinnspöt och testade en del med spinnare men också det resultatlöst.

Nu fick jag nog och bestämde mig för att vada ut till Ön för att komma åt själva huvudfåran av älven. Det var lite kämpigare den här gången, alger och sjögräs på dom stora stenarna gjorde att jag fick stödja mig på spinnspöt emellanåt. Det gick dock bra och mitt ute i älven var jag. Jag testar att lägga ut torrflugan några gånger men får snabbt klart för mig att det är meningslöst ikväll med detta.

Helt plötsligt hör och därefter ser jag ett stort vak, för långt ut för att ens ha en realistisk chans att kunna nå med flugspöt. Älven är spegelblank och dom stora ringarna avslöjar att det rör sig om en fin fisk. Jag stänger av travet på mobilen och tar upp spinnspöt och får iväg ett helt perfekt kast, kanske 4-5 meter uppströms om vaket. Pang, hinner inte veva mer än några sekunder innan en fin fisk sitter krokad. Jag blir exalterad och tänker snabbt på om det är en Harr, Öring, Abborre eller något annat. Jag vill ha in fisken så snabbt som möjligt - jag vill bara få en glimt. Tillslut kommer den in till land efter att ha varit och jävlats i strömmen. Jag ser ganska snabbt att det är en riktigt fin harr.

Efter att ha fått upp huvudet ovan ytan så lugnar den ner sig, varvid jag fint krokar av den och ska fota. Problemet är bara att min telefon, en Iphone 6 plus eller liknande är stor som en stock och svårmanövrerad med en hand, samtidigt är den sprucken och en av två kameror fungerar ej. Allt känns hopplöst när den hänger sig så jag släpper i Harren snabbt. Till min stora glädje så ställer den sig och vilar rakt nedanför mig och med två händer är inte telefonen omöjlig längre. Jag lyckas få en bild på harren som kanske inte är världens bästa. Jag skulle uppskatta vikten till 7-8hg.

Efter detta är det ju lite roligare. Jag fortsätter att kasta mot platsen där harren högg. Får ett till kraftigt hugg men inget som fastnar. Efter en halvtimme eller så kastar jag rakt ner i älvens riktning från ön, i en strömfåra. Mitt i strömmen tar det tvärstopp följt av ett jävla ryckande. Tyvärr visade det sig att detta var en abborre av modell större. Denna får också gå tillbaka.

Sedan tog det roliga slut. Jag bevittnar ett flertal större vak långt ut i älven och jag tror mig även se en stor harr som är helt uppe i luften.

Nu gäller det bara att ta dom på fluga nästa gång.

Name:	IMG_2362.jpg
Size:	208,3 KB
ID:	1782213
          PB

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...