Bråket byskeälv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bråket byskeälv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bråket byskeälv

Någon som vet hur det går i frågan?
    Ny styrelse, inga tillsynsmän kvar, inga inlösen av fällplatser, stugägare som inte vill ha ditt turister mm
    Sjukt tråkigt efter en bra början och uppgång.

Senast ändrad av gälk; 2016-04-11, 18:30.

Jätte trist åkt upp senaste 5 åren och fiskat i byske. Kom upp 2015 hade inte koll på förbudet... Fanns inga kort att köpa[emoji30]
    Senast ändrad av jockee; 2016-04-11, 18:45.

Kommentera

Långt autosvar, från nya styrelsen.
      Mycket smutskastning... Högnivå och lite fakta.

"Jag tackar för Ditt intresse för Byskeälven och Din fråga. Jag vill klargöra att styrelsen för Byskeälvens FVO arbetar för en förvaltning utifrån fiskens och älvens bästa. Vi vill bevara och om möjligt öka intresset från sportfiskare att besöka älven.

*

Bakgrunden till denna mail är de otaliga mail som av en händelse kommer till mig samma dag och sedan lika mystiskt och raskt avtar. Kännetecknande är att dessa mail samordnas kring en fråga eller ett tema i taget. Det kan vara så att det finns de som tror att flera mail gör flera olika svar men så är inte fallet. Ni kan gärna samordna frågandet via Facebook i fortsättningen och sedan lägga ut mina svar där så alla kan läsa dem. Det intresserar mig föga att lägga tid på att svara envar av Er när vi behöver lägga all kraft på att få föreningens verksamhet på fötter. Jag vill således göra klart så att alla verkligen inte tror att jag döljer det att samma svar sänds till alla som mailat till mig även denna gång eftersom jag inte i nuläget prioriterar att svara på Era frågor som egentligen borde ställas till föregående styrelse för om Ni rannsakar Er något i Ert frågande så är det faktiskt så att den kritik och de synpunkter och det läge som nu uppstått är resultatet av den tidigare styrelsens tillkortakommanden. Den nya styrelsen har inte hunnit börja sitt arbete eller hur? De styrelseledamöter som nu lämnat föreningen har dessutom genom att lämna föreningen visat med all önskvärd tydlighet att de inte står för det resultat som deras tillkortakommanden orsakat. Allt vad Ni efterfrågar och kritiserar har den tidigare styrelsen orsakat. Den situation som nu uppstått är ett resultat av den tidigare styrelsens totala misslyckande. All kritik och debatt som nu framförs är egentligen en kritik av vad den tidigare styrelsen lämnat efter sig. En stunds eftertanke och självrannsakan kunde vara på sin plats. Den nya styrelsen har ingen del i den rådande situationen eftersom vi inte ens påbörjat vårt arbete.

*

Frågan som Ni bör ställa Er inför det att Ni formulerar nya mail är helt klart vem som är orsak till den situation som uppstått? Ni bör som fråga två ställa Er frågan: kan det rent av vara så att den nya styrelsen har bättre möjligheter än den tidigare? Jag kan endast konstatera att den nya styrelsen övertagit en förening som kräver stora grundläggande omstruktureringar. Att den gamla styrelsen väl dolt flera avsikter eller stora delar av sitt arbete har orsakat en stor misstro mot deras arbete. Den tidigare styrelsen har inte lyckats förankra sina beslut utanför kretsen av sportfiskare. De av Er som är pålästa vad som gäller för egenförvaltning kan påminna Er att det är viktigt att skapa delaktighet och förankring vilket helt klart har brustit. Den gamla styrelsens svaga och enahanda organisation har skapat en misstro från medlemmarna genom olika ekonomiska beslut och framför allt genom bristande öppenhet.

*

Genom att den tidigare styrelsens ledande personer valt att lämna styrelseplatserna, låt vara att detta skett på dunkla och oklara motiveringar, så har dock nu utrymme lämnats för nödvändiga åtgärder och ökad information till medlemmarna. Det kan sägas att trots att de avgående styrelseledamöterna i varierande grad visat ointresse inför att göra ett korrekt avlämnande så öppnas oanade möjligheter för den nya styrelsen som den tidigare inte kommit i närheten av.

*

Vi har redan organiserat oss med ordf, sekr, kassör, it-ansvarig, teknikansvarig på olika personer vilket gör att vår organisation redan är mycket starkare än den tidigare och fördelarna med detta kommer att visa sig när vi kommit igång med vårt arbete.

*

Vi kommer att arbeta helt transparent med medlemmarna. Vi kommer att öka förankringen och delaktigheten längs älven. Vi kommer att skapa ett system med förbättrad rapportering och statistik.

*

Samma regler kommer att gälla för fisket i älven under 2016 som gällde under 2015.

*

Utbildningar för fisketillsynsmän och kvinnor kommer att hållas så att dessa ska vara mera utbildade än tidigare. Jag har in kontakt med Polis fått ta emot kritik för att de tidigare tillsynsmännen varit dåligt utbildade och brustit i sitt arbete och sådant kommer nu att rättas till.

*

Vi kommer att arbeta vidare enligt den av stämman antagna verksamhetsplanen. När vi kommit igång och fått tillräcklig information kommer vi även hantera frågan om inlösen av fällor. Ni kan gärna hjälpa oss med mera information enligt nedan angivna frågor.

*

Du som orkat läsa så långt i denna skrift vill jag nu be om följande. Det skulle vara av stor betydelse om Du kunde bistå oss med dina kunskaper / kompetens. Gärna med sakuppgifter, tips och råd så vi kan komma vidare. Målet är att få väl grundade och faktabaserade beslut som dessutom är förankrade hos medlemmarna. Jag kulle vilja be De som nu frågat efter information om inlösen av fällor att hjälpa oss med att ange tips på fällor som borde lösas in och som ligger inom vårt ansvarsområde. Andra älvar får givetvis svara för sina områden. Jag skulle vidare få hjälp med att förklara varför vi ska lösa in fällor från någon som trots detta fortsätter att fiska sin fiskekvot med lax i andra fällor. Lämna gärna svar på dessa frågor före Ni anger och diskuterar annat men när Ni hjälpt oss med detta så får Ni fortsätta Era tankar. Trevligt är också om det kommer olika svar från olika personer. Eftersom de avgående styrelseledamöterna inte skapat ett system som överförts till nya styrelsen så är det av stort värde om Ni kan bidra och hjälpa oss med tips och information.

*

Utöver detta kan jag informera om att vidare kontakter och information kommer att ske via hemsidan när vi får lösenord och kan ändra denna själva. Den av Er som inte är nöjd kan helt klart driva och samordna Era frågor via sportfiskeförbundet som vi har påbörjat att etablera kontakt med.

*

*

*

Med vänlig hälsning

*

Mikael Stenman"
      Senast ändrad av gälk; 2016-04-11, 19:22.

Kommentera

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
        X