Havsöring, Rovögern(Täfteå, Umå kommun) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring, Rovögern(Täfteå, Umå kommun)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring, Rovögern(Täfteå, Umå kommun)

Vet att det kan va känsligt att dela med sig av fiskeplatser, men den som vet och vill får gärna berätta huruvida området kring hamnen öster om Rovögern kan vara värt att ge lite tid vad gäller havsöringsfiske från land på våren. Går bra att skicka pm om du inte vill offentliggöra informationen(som jag då inte kommer att sprida vidare.)

Är helt grön vad gäller havsöring, så behöver alla tips jag kan få.
    All you need is Lubb.

Jag funderade precis just nu på exakt samma sak, har planen att åka ut dit en sväng imorgon för att se hur det ser ut med is osv. och tänkte såklart försöka fiska också!

Är även jag helt ny på allt vad havsöringsfiske är, så får du några banbrytande tips du kan dela med dig av så är jag tacksam.

Kommentera

Har inte hört så mycket annat än att vattnet inte behöver vara särskilt djupt(har fått för mig att nånstans mellan knädjupt till midjedjupt ska räcka), det funkar bäst vid vissa vattentemperaturintervaller(minns inte på rak arm men det går säkert att googla sig till, har för mig att optimala temperaturen brukar vara kring 7-10 grader eller nåt sånt), platsen ska gärna ligga mot öppet hav och haft några dagars pålandsvind, helst från syd, vilket gjorde att mina tankar gick till hamnen öster om Rovögern när jag glåmade på kartan. Sen är det bara att nöta och räkna med typ tusen kast per hugg om jag förstått det rätt, förutsatt att platsen är en plats där havsöring rör sig. Har också hört att bottenmete med räka kan va nåt att satsa på för den som tycker tusen kast låter lite jobbigt.

I tisdags drog jag en sväng till Täfteå bara för att kolla isläget vid åmynningen. Ån är öppen men har inte spolat bort nån is än vid kanalen. Skriv gärna en rapport här sen om hur det gick för dig.

Skitfiske!
      All you need is Lubb.

Kommentera

Jag har bara hört sporadiska rapporter om att någon provat fisket efter havsöring från land här kring Umeå. I Holmsund vet jag att det fångats en och annan öring kring vindkraftverken men det var några år sedan jag sist hörde något om det.

Sen vet jag att det försvunnit en och annan mormyska för sikpimplare utanför Rovågern så visst finns öringen där alltid.

Helt klart värt ett försök tror jag, men det gäller nog att inte ge upp efter bara ett försök, tror det kan bli en del gnuggande innan man träffar rätt.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...