Tråd för gäddleksrapporter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråd för gäddleksrapporter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tråd för gäddleksrapporter

Tänkte att en tråd för gäddleksrapporter från Västerbotten kanske kan va nåt som kan vara till hjälp för folks fiskeplanering. Jag tänker mig att folk ska ge rapporter när de sett gäddlek eller hört hyggligt tillförlitliga källor(använd omdömet )berätta om att gäddleken är igång på en viss plats en viss tid. Kan också vara intressant med rapporter om när det finns tydliga bevis på att gäddleken upphört på en viss plats(givetvis är det rätt värdelöst att rapportera in sånt i typ slutet av juni och så....ni fattar säkert hur jag menar).

Alla typer av vatten, hav, insjö och strömmande.
    All you need is Lubb.

Bra initiativ!

Kommentera

Jag förstår inte poängen?
      Måste vara så att man lätt kan hålla sig borta och lämna gäddleken i fred? ;-)
      För, vart gäddorna leker i ett vatten är ju (i de flesta fall) ingen raketforskning...

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
        Jag förstår inte poängen?
        Måste vara så att man lätt kan hålla sig borta och lämna gäddleken i fred? ;-)
        För, vart gäddorna leker i ett vatten är ju (i de flesta fall) ingen raketforskning...
        Gäddleksrapporter är väl bra? Då vet man vart man inte ska fara, så slipper man ödsla dyr bensin och dyrbar fisketid(för vissa kan det ibland vara mer än en vecka mellan luckorna i verksamhetsplanen som tillåter några timmars fiske) på vatten där gäddorna leker och därmed är grymt opeppade på att hugga.

Var gäddorna leker i ett visst vatten är som du skriver kanske inte så svårt att räkna ut, men att veta när det sker(och därmed när man kan anta att de inte är huggvilliga, och att man ska låta bli att störa leken)kräver att gäddleken bevittnas.
        Senast ändrad av Usling; 2015-04-29, 13:20.
        All you need is Lubb.

Kommentera

Tjena! bor ca 2 två mil norr om Skellefteå och har farit runt lite längst kusten kring kågefjärden och även en bit från lövånger. Fisket har varit grymt segt och man har fått nöja sig med en fisk per tur från land senaste veckan. De få gäddor vi fått har varit smällfeta och vi har sett en del gädda som börjar röra sig i små bäckar och lekvikar. Ska låta bli att fiska från land vid de vanliga lekområdena ett tag nu... Dock så har leken inte satt igång riktigt än och på de klassiska lekområdena har vi inte sett i närheten av lika mycket gädda som brukar vara där för lek. Själv ska jag låta bli lekplatserna och fiska från båt längre ut eftersom att de bara är få gäddor som börjat gå in för lek och då behöver man inte vara rädd för att störa leken
          Senast ändrad av Petterpike; 2015-04-29, 15:13.

Kommentera

Rapport från denna morgons fiske i hamnen i Täfteå. Gäddlek pågår fortfarande. Men en på strax under fyra kilo(årets första gädda för mig )var tillräckligt intresserad av en bottenmetad strömming för att hugga. Blev några abborrar på flötmete med mask också, en kring fyra hekto och fyra-fem småttingar.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...