Ny FVO Umeälven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny FVO Umeälven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny FVO Umeälven

Hej alla!

Vill bara göra alla uppmärksam på, om ni inte redan vet det, att något av det som vi i Umeå har skrikit efter i flera år håller numera på att ske. De gamla FVO'er Grisbacka-Ytterhiske och Böles SFF (Bölesholmarna) existerar inte längre som självständiga FVO'er utan de har gått ihop även tillsammans med Grubbe-Västerhiske Byamän och Västerhiske SFK och bildat en ENAT FVO med GEMENSAM FISKEKORT
    Alla oss som har gamla årskort till de gamla delsträckor för 2014 som är köpt före den 1/5 2014 behöver inte bry oss då vi kan fiska året ut på hela den nya FVO med de gamla fiskekorten Särskilda regler gäller dock:

1) För att fiska från båt krävs särskild båtfiskekort som kostar 100/dygn, 200/3 dygn och 800/år (BRA- de flesta i båt visar hänsyn men inte alla, plus tänka även på miljön!!!!)
    2) Fiskar man från båt SKA man hålla sig inom gällande båtfiskegräns. Oasen och vikarna vid Bölesholmarna samt västerhiske är det ENDAST landfiske som gäller.
    3) Västerhiskes del (gulmarkerade på kartan som du hittar på länken längre ned) får man endast fiska från land i perioden 1/6-14/10.
    4) Övriga fiskegränsar får man fiska året runt från land

Securitas kommer övervaka fisket både från båt och land!

Pris på landfiskekort är 40/dygn, 100/3 dygn och 400/år.

Ta reda på vad som gäller på denna länk: http://www.fiskekort.se/umealvennedre/ För att se båtfiskegränsarna och fiskegränserna klicka på "Sök på kartan"

JAG tycker att detta är SVINBRA. Det är det vi har villat ha. Jag välkomnar det dyrare båtfiskekort då det inte är miljövänligt fiske med bensinmotor men hur ska man göra ett båtfiskekort där det ena gäller för bensinmotorer och andra för el-motorer eller roddbåt rakt av??? Jag välkomnar detta och som fiskare bör vi främst i kampen för att skona miljön istället för bara att bry oss om oss själva och vårt eget fiske på kort sikt! Jag uppmanar alla att respektera gällande regler. Vi vill inte att detta projekt ska misslyckas. Visa allmän respekt gentemot fiskerättsägarna och följa fastsatta regler. Gör vi inte det, kanske det går tillbaka till det gamla splittrade systemet eller att man helt enkelt slutar upplåta fisket för allmänheten. Vem vet? Nu behöver vi bara att Röbäck, Sörfors och Kåddis-Brännland följer med tiden och blir en del av den nya FVO! En FVO samt ETT fiskekort är något som alla vinner på Skithärligt det här

Kan säga att jag var vid premiärdagen igår och tog med mig lite hela strömmingar och gav mig ut efter gädda. Efter fem minuter tappade jag en gädda (strömmingen var dock kvar men med bitmärken - bitmärken återkommer jag till). Därefter lyckades jag att göra bort mig i form av dåligt monterade strömmingar som flög åt helvete vid utkast Dessutom tre bottennapp - två av gångarna kom jag loss men agnet kom av och tredje gången kom jag inte loss och jag fick efter en dialog med mig själv inkluderat en övertalning rigga om på nytt och använda den sista strömming som jag hade med mig. Jag stack ett par hål i både sidor med en knivspets, monterade strömmingen noggrann och flyttade 2-3 meter åt sidan och kastade ut. Detta gav utdelning i form av en 4 kilo's gädda. Efter att ha landat denna 4 kg gädda kunde jag se bitmärken från en ännu större gädda och gud vet hur stor den var eftersom den ville ha käkat upp min madam gädda på fyra kilo som lunch Tog vara på fisken och fileade den igår, panerade och stekte i smör och serverade med potatis och smörsås och tillsatt lite persilja Blev jättegott Resterna ska vi äta idag (hälften uppätet) Och framför allt var det en otrolig vacker fisk när man bortser bitmärken (fanns på både sidorna) från den andra gäddan Nu var det årets tredje gädda hemtagen (från två olika platser i älven - på våren ser jag till att sprida ut mina gäddfiskeplatser av helt naturliga skäl) och jag brukar landa på omkring 10 stycken per (hela) år, så nu tar jag snart paus från gäddfiske och övergår till andra artar fram till senhösten - typ mitten - slutet av oktober. Kanske en enkelt eller två till och så får det räcka för denna här gången Jag önskar alla mina medfiskare ett riktigt hjärtligt skitfiskeår (nu när säsongen på riktigt är på G) och jag tycker vi alla ska vara glada över det som är på gång i vår del av älven och välkomna det Kan tillägga till min fiskehistoria att det var nära att jag även tappade denna här gäddan på min sista strömming. Jag såg när hon gick till attack mot min strömming (använde mig av deadbait-wobling/sink and draw) och jag gjorde mothugg för tidigt - jag kände att krokarna inte var helt som det skulle vara, så jag slutade veva in och öppnade bygeln och lät henne sticka ca. 5 sekunder och då gjorde jag mothugget på nytt och denna gång satt den klockrent Kan säga att jag var överlycklig för denna fisk och på premiärdagen för ny FVO

Click image for larger version

Name:	bild 2a.jpg
Views:	2
Size:	349,3 KB
ID:	1829814
    Senast ändrad av janjoh; 2014-05-02, 07:30.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X