id, umeå? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

id, umeå?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• id, umeå?

Hej alla!

Jag får en kompis från Danmark på besök om en månads tid och vi ska tillbringa dagarna med fiske och jag vill gärna ge honom en riktig bra upplevelse. Det finns id i Danmark men det är ett mycket utpräglat lokalt fiske och den by där han bor nu finns inte iden och han har aldrig fångat en sådan förut. Här i Umeå trakterna finns det gott om grov id men det är inget heller jag medvetet har gett mig in på, men jag är lite sugen på det och det är min kompis också. Jag vill därför fråga var i Umeälven kan jag hitta iden? Jag är även mottaglig för tips i fjärdarna. Förutsättningen är dock från land. Jag vill inte verka otacksam, men jag vill gärna ha konkret hjälp var jag kan hitta den och den plats för id, så det ökar min kompis möjlighet att ta en medan han är här, och för att vi de övriga dagar han är här kommer fiska efter annan så som harr, abborre, kanske gädda om vi har tur (morgonen eller kvällen) både vid kusten och vid älven så det är ca. bara en halv dag vi kommer ägna oss åt idfiske just för att han ska få uppleva så många platser som möjligt. Annars står det ju på rinneln, västerfjärden, österfjärden vid holmen, skeppsvik och grisbacka på "menyn" så det saknas bara den där magiska plats efter id :-) Jag blir mycket glad och tacksam för hjälpen och om du är rädd om ditt hotspot, och ej vill avslöja det till för många personer kan du skicka mig en PM då lovar jag inte berätta vidare. På förhand stor tack för hjälpen :-)

Mvh
    -Danskskallen Jan :-)

öbacka

mvh

Kommentera

Är sugen på att testa att fiska efter id i älven. Något annat ställe än Öbacka?

Fick du nåt på böles häromdan janjoh? För visst var du där? Sprang iaf förbi en karl som liknade han på din avatar..

Kommentera

Ursprungligen postat av zharky Visa inlägg
        Är sugen på att testa att fiska efter id i älven. Något annat ställe än Öbacka?
        Egentligen borde väl alla bakvatten i älven fungera till id-fiske om de är 1-2 meter djupa. Jag själv är dock dålig på att hitta bakvattnen och efter det är väl latheten min största motståndare

Som tur var hade jag biljett till Strömbäcks id-festival i våras:
        Click image for larger version

Name:	IMG_1219.jpg
Views:	1
Size:	570,5 KB
ID:	1773780

Mvh

Kommentera

Coolt

Som total nybörjare på Id så har jag ingen aning om vilket slags fiske man ska utöva för att lura dit en, antar att bottenmete är effektivast? Men har sett att dom även tar sked/spinnare.

Vad hade ni kört på? Om man bottenmetar, är det majs, mask eller typ räka som gäller?

Kommentera

Jag har bottenmetet med feeder och majs. Mask och räka fungerar ju också men det kan kanske bli lite dyra beten i längden om det är mycket mört där just du är.

Träffade en förut som använde bolt-rig och hade boilie's som bete. Det fungerade ju fint det med.

Kommentera

Ursprungligen postat av nilsson761 Visa inlägg
              Jag har bottenmetet med feeder och majs. Mask och räka fungerar ju också men det kan kanske bli lite dyra beten i längden om det är mycket mört där just du är.

Träffade en förut som använde bolt-rig och hade boilie's som bete. Det fungerade ju fint det med.
              Okej, iom att jag är nybörjare så kommer jag nog att prova med bottenmetet med nån enkel riggning bara! Tack för hjälpen

Kommentera

Ursprungligen postat av zharky Visa inlägg
                Okej, iom att jag är nybörjare så kommer jag nog att prova med bottenmetet med nån enkel riggning bara! Tack för hjälpen
                Spelar nästan inte roll vilket bete du har då kommer mörten! Mask är alltid effektivt och du släpper smutsa ned vattnet med mäsk, fast jag fiskar inte riktad på id men lyckades dra upp en id på 1,7 kg på ett toppknutet metspö förre år (flötmete med mask) Räka, bröd, majs you name it - allt funkar men med mete kommer mörten så det går en del mört på varje id. Men känner du till utttrycket "A crowd attracts a crowd"? Så det spelar inte roll - allt det som pågår fångar uppmärksamhet från andra fisk som du kommer in och mellan de kan iden vara Jag skulle aldrig sortera bort mörten för enligt min erfarenhet då fungerar det uttrycket som jag nämnde! Men bottenmete eller flötmete spelar inte roll En liten okänd plats för Id är karlsborgs båthamn utanför holmsund (där jag fick iden och förutom den fick jag och en kompis sju ider till fast lite mindre än den jag fick) - finns otroligt mycket id där i blandat storlek, eller båthamen i öster-långslädan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                X