hur farlig är abboren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur farlig är abboren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • hur farlig är abboren?

    jag undrar bara hur farlig abborren i pengsjön egentligen är att äta. enligt vk innehåller abborren i pengsjön 0,99mg/kg kvicksilver. det säger ju mig ingenting, då jag inte vet hur giftigt det är.

    kan man äta abborrfiléerfrån pengsjon några ggr i veckan eller ska man undvika det?



    ganska besviken, då jag laddat upp med mycket jigg och andra beten för att kunna fånga många abborrar, och sen får man veta det där...

  • #2
    C&r....
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      Här kan du kolla Livsmedelsverkets rekommendationer för kvichsilver: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-m...r/Kvicksilver/
      Om du väger 70kg så måste du alltså stoppa i dig ~100g Pengsjöabborre i veckan för att komma upp till "oacceptabla" nivåer.

      Kommentera


      • #4
        tack för hjälpen.

        får köra mycket c&r nu när jag fick veta det...
        Senast ändrad av pengsjö; 2012-04-24, 12:00.

        Kommentera


        • #5
          såg nu även att det står längst ner på sidan att man inte bör äta egenfångad abborre mer en en gång per vecka, nu var det ju ingefär dubbelt så högt som gränsvärdet. så jag bör inte äta abborre mer än en gång varannan vecka

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av pengsjö Visa inlägg
            såg nu även att det står längst ner på sidan att man inte bör äta egenfångad abborre mer en en gång per vecka, nu var det ju ingefär dubbelt så högt som gränsvärdet. så jag bör inte äta abborre mer än en gång varannan vecka
            Om du nu inte vill köra C&R så får du väl käka och njuta dina kvicksilver kryddade abborrar efter bästa förmåga.

            Glöm inte att föra in i ditt testamente att dina efterlevande rapporterar här på FS hur det gick, är ju snällt om vi andra blir varnade menar jag.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Om du nu inte vill köra C&R så får du väl käka och njuta dina kvicksilver kryddade abborrar efter bästa förmåga.

              Glöm inte att föra in i ditt testamente att dina efterlevande rapporterar här på FS hur det gick, är ju snällt om vi andra blir varnade menar jag.
              hahahaha

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Arbetar...
              X