jag tog en fin 7kgs gädda utanför bomstad på 6 meters djup, den högg på en cisco kid, fick även 5st gäddor i mindre storlek, så gädda finns det allt gott om.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Värmlan/Karlstad osv
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Chrisse Visa inläggKan ge tips på gädda runt Karlstad var där förra vecka och fiskade gädda fick 9 st mellan 2 - 10 kg varav 1 st 10kg, 1 st 6kg och flera på 4-5kg , helt otroligt bra. Kastade med Zalt papegoja och tog alla mellan skoghall och mariebergsviken på älven.
Nån som vet var man får stor gädda runt Örebro eller om det möjligen finns i Sottern?
Kommentera
-
Hej på er.
Man lär sig den hårda vägen att inte berätta om sina fiskeplatser. en bra spot som drar till sig för mycket folk blir ganska snabbt en dålig spot. Dessutom drar det alltid dit någon som klubbar ihjäl ett par bättre fiskar. Att dela med sig för mycket av sina bästa ställen är som att skjuta sig själv i foten!
Fiskevatten omkring Hammarö och Karlstad håller ofantliga mängder med stor gädda! Att döma ut ett fiske på grund av endast sina egna erfarenheter blir ganska långt ifrån sanningen. Fångster med 20-30 fisk om dagen är vardagsmat här på hösten. Samma sak på våren! Medelvikten ligger runt 4-5 kilo, och det blir alltid ett antal över 100 cm per tur. Det gäller såklart att knäcka koden! Men så mycket fisk det finns mellan 5-9 kg, så är det svårt att misslyckas i längden!
Får ni inte fisk får ni helt enkelt byta platser, eller ändra på tekniken.
ang fisk över 10 kg så känner jag själv till åtminstone ett 15-tal bara ifrån norra Vänern detta året.
Sanningen om att laxtrollarna får mer stor gädda än andra är en sanning med modifikation (eftersom jag själv är en av dem också). Det blir alltid mer stor gädda om man riktar fisket efter det. Vid denna tiden leker siklöjan grunt, och hittar man fläckarna så står gäddorna packade som sillar. Bra mycket mer gädda koncentrerat på små områden om man fiskar grunt istället för pelagiskt som vid laxtrolling. Visst får man stor gädda därute också, men inte alls samma mängder som längre in.
Ut och fiska med er så släpper det förr eller senare, och ta till er mitt tips. Håll tyst om de ställen ni hittar om ni vill ha dem kvar!
Kommentera
-
Gäddfiske i vänern är grymt! har bott här ca 3 år och har aldrig fått så mycket gädda 5+ uppåt, PB ligger på 120cm 9.22kg. det enda tråkiga är att jag aldrig lyckas få med mig någon ut, så en e ju ute själv. Att hitta gäddan är ju en del utav spänningen med fisket hitta betesfisken då hittar du gäddan, betesfisken ligger ofta i vikar med pålandsvind.
Håller med om att inte berätta om sina hotspotts, man vill ju inte att någon som gillar att klubba gäddan kommer dit och förstör.
Kommentera
-
Jaha. Då får jag väll försöka att knäcka koden då. För innanför öarna har jag inte fått nåt stort på åratal.
Du kan väll inte mena att du tycker det är så bra innanför öarna efter stor Gädda? Klarälven håller stor Gädda. Runt dom kända öarna tror jag det går mycket stor Gädda. Men innanför öarna??
Får ta tag i det här på allvar till våren.
Kommentera
-
Poppers man, du kanske du ska ta dig en titt på din profilbild. Den lockar ju inte direkt till att avslöja sina hotspotts till dig.
Och som det sagt, det finns mycket stor gädda i vänern. Det gäller bara att hitta dem, har inte fiskat särskilt länge i vänern och har därför precis börjat lära mig. Sakta men säkert hittar jag nya hotspotts och det har åtminstone blivit några finare bitar på de få turer jag varit ute i vänern detta året, bland annat en 10+ . Det gäller bara att nöta så lär man sig vart gäddan brukar stå.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Guurrey Visa inläggPoppers man, du kanske du ska ta dig en titt på din profilbild. Den lockar ju inte direkt till att avslöja sina hotspotts till dig.Och som det sagt, det finns mycket stor gädda i vänern. Det gäller bara att hitta dem, har inte fiskat särskilt länge i vänern och har därför precis börjat lära mig. Sakta men säkert hittar jag nya hotspotts och det har åtminstone blivit några finare bitar på de få turer jag varit ute i vänern detta året, bland annat en 10+ . Det gäller bara att nöta så lär man sig vart gäddan brukar stå.
Jag lovar dig att nästa gång jag får en fisk som har svalt betet och som det tar cirka 10 min innan jag lyckats att skära loss betet så ska jag släppa tillbaka den, blödde som en stucken gris med en trasig hals och avslitna gälbågar. Enligt dig så kanske den överlever och mår bra resten av sitt liv?
Jag släpper ALLTID tillbaka fisk jag inte ska äta, om det går. Men vissa folk verkar visst tycka att plåga en fisk är bättre än att döda den.
Har aldrig förståt mig på att folk blir så jävla upspelta över att en fisk dödas? Men samma folk ser inga som helst problem att köra in en fet krok i en levande Mört för att den sen ska bli middag åt nån Gädda. För det är ju inte djurplågeri att tackla en levande Mört som inte har den minsta chans att undkomma då den sitter tacklad. Eller hur?
Det är heller inga som helst problem att köra in tre krokar i käften på en Gädda för att sen utsätta den för den största press den kommer att uppleva i hela sit liv ( förmodligen ) och för att sen när den mer eller mindre är helt slutkörd ta upp den i båten, fota den, mäta den, och för att sen skaka den i vattnet nån minut. Och sen se den simma helt slutkörd mot botten.
nej, det är verkligen att visa en fisk värdighet. Förstår faktiskt inte varför vissa folk fiskar överhuvudtaget.
EDIT: Om du finner det intressant så är inte fisken död på bilden.Senast ändrad av poppers man; 2011-11-05, 17:09.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggOch hur menar du att jag skulle kunna köra c&r på en Gädda som har svalt poppern med hull och hår? Plus att det forsar mer eller mindre blod från den. Jag är ledsen, men jag kunde helt enkelt inte få ut krokarna på den. Jag ber sååå hemskt mycket om ursäkt att jag dödade en fisk. Från botten av mitt hjärta så ber jag så hemskt mycket om ursäkt att jag dödade en fisk som hade svalt ett bete och där gälarna mer eller mindre var helt sönderslitna.
Jag lovar dig att nästa gång jag får en fisk som har svalt betet och som det tar cirka 10 min innan jag lyckats att skära loss betet så ska jag släppa tillbaka den, blödde som en stucken gris med en trasig hals och avslitna gälbågar. Enligt dig så kanske den överlever och mår bra resten av sitt liv?
Jag släpper ALLTID tillbaka fisk jag inte ska äta, om det går. Men vissa folk verkar visst tycka att plåga en fisk är bättre än att döda den.
Har aldrig förståt mig på att folk blir så jävla upspelta över att en fisk dödas? Men samma folk ser inga som helst problem att köra in en fet krok i en levande Mört för att den sen ska bli middag åt nån Gädda. För det är ju inte djurplågeri att tackla en levande Mört som inte har den minsta chans att undkomma då den sitter tacklad. Eller hur?
Det är heller inga som helst problem att köra in tre krokar i käften på en Gädda för att sen utsätta den för den största press den kommer att uppleva i hela sit liv ( förmodligen ) och för att sen när den mer eller mindre är helt slutkörd ta upp den i båten, fota den, mäta den, och för att sen skaka den i vattnet nån minut. Och sen se den simma helt slutkörd mot botten.
nej, det är verkligen att visa en fisk värdighet. Förstår faktiskt inte varför vissa folk fiskar överhuvudtaget.
EDIT: Om du finner det intressant så är inte fisken död på bilden.
Gör inte tråden till en C&R diskussionstråd utan håll kvar vid idén om en Värmland-tråd. Intressant att följa
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ackeliba Visa inläggOm du förespråkar C&R, varför då välja den bilden som profilbild?
Gör inte tråden till en C&R diskussionstråd utan håll kvar vid idén om en Värmland-tråd. Intressant att följa
Kommentera
-
Oj här har man fått sig ett arg svar minsann, men jag hade bara samma känsla som ackeliba gällande din profilbild. Det jag ville säga med det är att man inte vill att det ska komma folk som tar upp all fisk de får på de hotspotts man har. Med det sagt påstår jag inte att det är vad du gör, men det var det intrycket jag fick av din profilbild.
Och att du tar upp en gädda för att den blivit skadad och inte kan bli återutsatt ser jag inget fel med, jag har gjort detsamma när det varit för illa.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av marcusosterberg, 2024-09-10, 19:57
|
0 svar
121 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-09-10, 19:57 |
Kommentera