När släpper isen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När släpper isen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När släpper isen?

Hej! När brukar isen släppa i Klarälven på platser som Gubbholmen, längst Hammaröleden och bakom sjukhuset?

Någon av er borde ha observerat när isen släppt på dessa platser tidigare år. Kom igen nu!

Kommentera

Finns säkert ett antal personer som vet på ett ungefär. Tyvärr så är det inte många som vill dela med sig av något och bidra till diskussioner. För min del så skulle man lika gärna kunna stänga Värmland-delen av Fiskesnack, för det går fan nästan inte att starta en tråd där folk svarar och diskuterar om nåt.
      Tyvärr så vet jag inte när isen släpper på de platser du nämner då jag inte fiskar där. Hoppas du får reda på det på något sätt, men tala aldrig om det för någon som undrar. Det är ju dumt att dela med sig av intresset så fler får glädje av det

Kommentera

Isen släpper 9:e mars klockan 13:42.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Skoghallsådran är nog på gång om några veckor i alla fall, isen såg dålig ut i onsdags när jag åkte förbi. Bakom sjukhuset är det väl ganska strömt? Bör väl bli samtidigt kanske...

Kommentera

Ursprungligen postat av rubik Visa inlägg
            Isen släpper 9:e mars klockan 13:42.
            Självklart menar jag på ett ungefär. Är man smart nog så förstår man att jag förstått att det inte går att säga ett exakt datum, men att det med hjälp av erfarenhet från tidigare år går att uppskatta. Således är det den erfarenheten jag i och med mitt inlägg vill åt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Perragreven Visa inlägg
              Skoghallsådran är nog på gång om några veckor i alla fall, isen såg dålig ut i onsdags när jag åkte förbi. Bakom sjukhuset är det väl ganska strömt? Bör väl bli samtidigt kanske...
              Tack så mycket! Hoppas det är som du säger!

Ursprungligen postat av Stormblåst Visa inlägg
              Finns säkert ett antal personer som vet på ett ungefär. Tyvärr så är det inte många som vill dela med sig av något och bidra till diskussioner. För min del så skulle man lika gärna kunna stänga Värmland-delen av Fiskesnack, för det går fan nästan inte att starta en tråd där folk svarar och diskuterar om nåt.
              Tyvärr så vet jag inte när isen släpper på de platser du nämner då jag inte fiskar där. Hoppas du får reda på det på något sätt, men tala aldrig om det för någon som undrar. Det är ju dumt att dela med sig av intresset så fler får glädje av det
              Ja, det verkar lite segt, men förhoppningsvis är det fler som svarar nu när tråden kommit igång. Tack för inlägget!
              Senast ändrad av Zlarek; 2011-02-07, 16:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zlarek Visa inlägg
                Självklart menar jag på ett ungefär. Är man smart nog så förstår man att jag förstått att det inte går att säga ett exakt datum, men att det med hjälp av erfarenhet från tidigare år går att uppskatta. Således är det den erfarenheten jag i och med mitt inlägg vill åt.
                Är man smart nog förstår man att vädret påverkar extremt mycket. Ingen som vet hur vädret blir om två veckor, kanske blir 20 minus igen och vad händer då tror du?

Den senaste vintern har varit den kallaste på över 100 år, hur många tror du har erfarenhet av när isen släpper under dessa förhållanden?
                Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Vid Heden ovanför båthamnen är det öppet en skaplig sträcka
                  Feskepöjk

http://specimenstalkers.blogg.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av rubik Visa inlägg
                    Är man smart nog förstår man att vädret påverkar extremt mycket. Ingen som vet hur vädret blir om två veckor, kanske blir 20 minus igen och vad händer då tror du?

Den senaste vintern har varit den kallaste på över 100 år, hur många tror du har erfarenhet av när isen släpper under dessa förhållanden?
                    Ok, jag skulle gärna läsa källor på att denna vintern hittills är den kallaste på över 100 år? Är det så blir det självklart svårare att uppskatta något slags tidsperiod när isen släpper (detta år). Dock finns det (trots att denna vinter varit kall) en poäng med att få datum när isen släppt tidigare vintrar, särskilt om dessa vintrar kan sättas i relation till tidpunkt och således vinterns temperatur, som är väldigt påverkande (enligt dig) för att förutspå, kanske inte is-släppningen denna vinter, men andra vintrar med liknande temperatur.

Så fortsätt posta, och skriv också, året ni observerat is-släppningen på.

Får vi många datum som skiljer sig åt, fastän vintrarnas temperatur är snarlika, så kan vi också från det dra någon slags slutsats - att andra faktorer påverkar väldigt mycket, och att det således är väldigt svårt att fastställa ett ungefärligt datum för när isen kommer att släppa.

Och nej, jag tror inte jag kommer få de svar som jag vill ha, men jag ger det en chans alla fall.
                    Senast ändrad av Zlarek; 2011-02-07, 18:43.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av marcusosterberg, 2024-09-10, 19:57
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg marcusosterberg  
                    Arbetar...
                    X