Ingen aning då ja bor i blekinge
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
fiska ål
Collapse
X
-
På fiskeriverkets hemsida finns uppgifter om i vilka vatten du som privatperson kan fiska ål
I söktutan längst upp till höger på fiskeriverkets hemsida skriver du" allt om ålfiske"
Där finns en tabell FIFS 2007:18 där samtliga vatten där det fortfarande är tillåtet att fiska ål är upptagna
2009 hade 388 personer särskilt tillstånd för ålfiske = yrkesfiskare
Kommentera
-
Eftersom ålen nu är fredad, tyvärr inte ovan tredje vandringshindert (kraftverket, damm mm) är de då inte lika bra att skita i att fiske ålen kolla in vår blogg om ål http://anguilla.nrrv.se/ eller om havsnejonöga http://herting.nrrv.se/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tyskjaktterrier Visa inläggEftersom ålen nu är fredad, tyvärr inte ovan tredje vandringshindert (kraftverket, damm mm) är de då inte lika bra att skita i att fiske ålen kolla in vår blogg om ål http://anguilla.nrrv.se/ eller om havsnejonöga http://herting.nrrv.se/
Det finns ju en anledning till varför ål ovanför tre vandringshinder får fiskas.
Att det anses att ålen ändå inte vandrar ut i havet för att reproducera utan dör å land eller i kraftverken på vägen.
Bättre att man då får fiska den och äta upp än att den ska trasas sönder i turbiner.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggFörstår inte vad du menar med "tyvärr inte ovan tredje vandringshindert"
Det finns ju en anledning till varför ål ovanför tre vandringshinder får fiskas.
Att det anses att ålen ändå inte vandrar ut i havet för att reproducera utan dör å land eller i kraftverken på vägen.
Bättre att man då får fiska den och äta upp än att den ska trasas sönder i turbiner.
Det är en regel som jag säkert kommer att tas bort då de flesta kraftverksägare börjar få upp ögonen och gör åtgärder för utvandrande ål....
ps Man äter inte sina kompisar
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tyskjaktterrier Visa inläggDu har stenkoll ser jag....not...Jag jobbar med åtgärder för både uppstigande och utgående fisk...och de finns ju så klart en anledning till varför ålen är fredad och de borde vara total stopp på fiske på ål...både yrkesfiske och sportfiske...som de är i dagsläget återstår bara 5% av den totala ålpopulationen som en gång fanns i våra vatten... Vad har du för bevis på att ingen ål ovan tredje hindret inte tar sig ut till havet????????....
Det är en regel som jag säkert kommer att tas bort då de flesta kraftverksägare börjar få upp ögonen och gör åtgärder för utvandrande ål....
ps Man äter inte sina kompisar
Ändringar för tillåtna ålfiskeområden
Upplys mig gärna om när nya ändringar i så fall var gjorda för den här regeln och fiskeriverkets nya åsikt om varför vissa områden inte ingår i fredningsområdena. Men gör då det med en länk till en myndighet där det står klart och tydligt.
Och man låter inte sina kompisar åka igenom turbiner, så vad var din poäng?Senast ändrad av tintin_jkpg; 2010-07-05, 02:30.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg" I vissa vattenområden där Fiskeriverket bedömt att ålen sannolikt inte kan vandra ut till havet för att bidra till reproduktionen, till exempel på grund av att den måste passera många kraftverk, kan dock ålfiske även i fortsättningen bedrivas utan tillstånd. "
Ändringar för tillåtna ålfiskeområden
Upplys mig gärna om när nya ändringar i så fall var gjorda för den här regeln och fiskeriverkets nya åsikt om varför vissa områden inte ingår i fredningsområdena. Men gör då det med en länk till en myndighet där det står klart och tydligt.
Och man låter inte sina kompisar åka igenom turbiner, så vad var din poäng?
På tal om kompisar...Varför tror du jag jobbar med passager vid kraftverk för uppstigande och nedstigande fisk för ...jag tycker inte de är snyggt att låta fisken gå turbindöden...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tyskjaktterrier Visa inläggSå klart förstår jag din poäng i det hela, Det är många fiskarter som man tänker så att det är för många kraftvet....det finns ingen ny regel ännu, men de kommer säkert att ändras i takt med att ålplaner förändras.
På tal om kompisar...Varför tror du jag jobbar med passager vid kraftverk för uppstigande och nedstigande fisk för ...jag tycker inte de är snyggt att låta fisken gå turbindöden...
Att det kan vara nya regler på gång gör inte att du ska dumförklara mig och försöka få det att låta som att jag är helt bakom flötet.
Du har stenkoll ser jag....not..Vad har du för bevis på att ingen ål ovan tredje hindret inte tar sig ut till havet????????....
Jag tycker det är jättebra att folk jobbar med kraftverken och hur fiskarna ska kunna ta sig förbi dem. Samtidigt fiskar jag gärna fisk som jag har tillåtelse att fiska, om det är en intressant sportfiskefisk. Oavsett om det är ål, gädda eller öring.
Om reglerna ändras så rättar jag mig efter dem, tills dess får vem som helst fiska ål där fiskeriverket har kommit fram till att ålen ändå inte kommer att kunna ta sig ut till havet ifrån.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggJa men grejen var att du ansåg att jag inte visste vad jag pratade om.
Att det kan vara nya regler på gång gör inte att du ska dumförklara mig och försöka få det att låta som att jag är helt bakom flötet.
Jag har fiskeriverket på min sida i detta fallet, kanske har de ingen aning om vad de talar om men då kan det tas upp med dem. Och detta var just vad jag skrev.
Jag tycker det är jättebra att folk jobbar med kraftverken och hur fiskarna ska kunna ta sig förbi dem. Samtidigt fiskar jag gärna fisk som jag har tillåtelse att fiska, om det är en intressant sportfiskefisk. Oavsett om det är ål, gädda eller öring.
Om reglerna ändras så rättar jag mig efter dem, tills dess får vem som helst fiska ål där fiskeriverket har kommit fram till att ålen ändå inte kommer att kunna ta sig ut till havet ifrån.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av marcusosterberg, 2024-09-10, 19:57
|
0 svar
121 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-09-10, 19:57 |
Kommentera