Kört denna tävling flera år,nästa gång blir det, lillbåten och beten under 15 cm samt med djuprigg 12-16M vänster fr start och ut,!! kom på det sista gången jag var med!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips till en rookie på gäddfestivalen...
Collapse
X
-
Hej Andreas jag vet int vad för båt ni har men e den int hyfsat snabb så tycker jag int att ni ska lägga ner en massa tid på o köra för långt norröver,ska ni till mellan Fryken så tycker jag att ni ska prova östsidan direkt efter Nilsbysundet. De finns en liten grundtopp ca 1-1.5 km efter man har passerat farleden,där har jag fått en del gäddor på wobbler som fiskats på 3-6 meters djup, grundet ska ligga ca 100 meter från land minns ej djupet men ca 8 meter på toppen skulle jag tro. De e den andra udden på östsidan efter farleden,vad gäller färg på wobbler så tycker jag att du ska prova blå-silver o firetiger men skrikiga färger har jag ej lyckats me.Skitfiske på erVattnet e alltid blött
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gäddfeskern Visa inläggI kallt vatten ja...men i de temperaturer som sjöarna har nu är betydelsen av betesfarten inte avgörande, speciellt inte på decimalen. På senhöst/vinter/vår har det större betydelse, det håller jag med om, när det är kallare i vattnet. Men nu gällde det fiske i varmt vatten, i en sjö som Fryken. Då tror jag inte man "faller på hastigheten".
Vad är snabbt ? Vad är långsamt ? Relativa begrepp för oss människor. Hur en gädda upplever det är en helt annan sak, tror jag.
Det jag tycker överskuggar den faktiska hastigheten på en wobbler är dess gång. Man kan köra relativt snabbt med en wobbler som rör sig sävligt och ha bra fiske i kallt vatten. Köra långsamt med en snabbvickande, etc. Det tycker jag har mkt större betydelse än själva farten. Alltså hur fisken (wobblern)rör sig i vattnet, inte aktuell hastiget. Hur det kan tänkas uppfattas av en gädda. En långsamt "simmande" wobbler i 1,5 knop eller en snabbvickande i 1,5 knop är av större betydelse än hastigheten i sig. Därför är valet av bete och dess gång viktigare än valet av hastighet. Så tycker jag iaf. Men som jag sa, jag skulle satsa på en lite högre hastighet i Fryken, dels för temperaturen, dels för att täcka större ytor.
Allright, då är vi nog hyfsat överens ändå! Även om jag inte riktigt håller med dig om att betets gång går före hastighet, snarare att vissa beten funkar överlägset andra i lägre farter/kallt vatten. Tror det handlar om att få rätt gång på betet för rätt temperatur samt att presentera betet för gädda i rätt fart för att den skall hinna bli tillräckligt intresserad. Köldstela gäddor är inte direkt kända för sin bländande snabbhet! Dessutom tycker jag mig ha märkt en markant skillnad i storlek på de gäddor som hugger i de lägre farterna, framförallt när det är kallt i vattnet! Harf under flera sena höstfiskedagar sänkt farten 0,2-0,3 knop och höjt medelvikten markant, går det för snabbt blir det ofta mindre gäddor som hugger. Lite samma fenomen som med riggfiske eller djupgående wobbler, ju djupare ner ju mindre gäddor. Givetvis finns det undantag men om man skall hitta någon slags generell kod.. Precis som med allt annat jag skriver är detta min erfarenhet och absolut ingen "sanning" jag försöker leverera om du förstår!
Tror också helt klart på en högre hastighet på Fryken då det är lite yta att täcka av, och att det fortfarande är relativt varmt.
En 7-8 knop, Stora cisco kid och 100 gram bly Är mitt specialtips inför årets festival!Senast ändrad av Everflow; 2009-09-25, 22:33.
Kommentera
-
Hej Andreas du kan väl skriva hur de gick för er på lördagen om du har möjlighet,skulle va kul o höra hur fisket är där uppe. Jag ska själv ut imon te Bullaren o trolla efter gädda var ute förra helgen o fick 5:st största vägde 7.02 kg,men imon blir de o bara köra mitt i sjön o runt öarna. Skitfiske på erVattnet e alltid blött
Kommentera
-
Hejsan!!!
Nu har jag fått vara med på min allra första fisketävling . Som jag berättade tidigare körde vi C&R.Det kom 20 team till start i den klassen (den stora klassen hade typ 160 team eller nåt sånt).
Efter att ha läst allt klokt ni skrivit här i tråden tillsammans med lite funderingar på vad som var lämpligt i C&R-klassen valde vi att köra i övre delen av nedre fryken samt nedre delen av mellanfryken på lördag samt övre delen av nedre fryken på söndag. På lördagen körde vi lite större drag å på söndagen lite mindre. Vi blandade pelagiskt och grundare områden båda dagarna och testade farter mellan 1,5 - 2,5 knop. Med tanke på hur klassen räknades (längden på de ter längsta gäddorna) tänkte vi att det var bra om man kunde få tre fiskar även om de var lite mindre. Det fick bli vår strategi.
På lördagen fick vi bara en och den var 66 cm lång. Efter det hände inget alls. På söndagen fick vi först en på 51 cm och lite senare på dagen kom en till på 59cm. Alla tre fick vi i övre delen av nedre fryken. Totalt fick vi ihop 176 cm och en fjärdeplats. Man fick pris för platserna 1,2 samt 3...
Vi är helnöjda med tävlingen (också med placeringen) som var fantastiskt välordnad och det vore himla kul om man kunde köra nästa år igen.
Tack Danne för alla bra tips och det var kul att träffa dig irl.
Mvh Andreas
//Team Hybris
Kommentera
-
Hej Andreas de va roligt o höra att ni fick fisk o att ni tyckte om tävlingen,dom som arbetar för att få ihop denna tävling är grymt duktiga dom e som en familj,jag har oxå funderat på o hoppa på tävlingen igen och Touren skitfiske.Vattnet e alltid blött
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av marcusosterberg, 2024-09-10, 19:57
|
0 svar
125 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-09-10, 19:57 |
Kommentera