Tips till en rookie på gäddfestivalen... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till en rookie på gäddfestivalen...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips till en rookie på gäddfestivalen...

Hejsan!

Till helgen tänkte vi vara med i Gäddfestivalen i Fryken. Vi är riktiga rookies och jag hoppas här på att få lite tips om Vart respektive hur trollingfisket bör bedrivas i Fryken nu på hösten. Vad ska vi tänka på helt enkelt.

Djuprigg eller ej, blyade drag eller ej?
    Vilken trollinghastighet är lämplig?
    Vart i sjön står de så här års?
    Vilka drag och färger passar i Fryken på hösten?

Jag förstår om ni som ska vara med inte vill ge tips eller så men jag hoppas att ni andra kanske kunde dela med er av era tankar.

Mvh Andreas

Kom igen nu ni som har trollat i fryken nån gång plz

Kommentera

Ursprungligen postat av Andrebjarn Visa inlägg
      Tjena!

Jag ska oxå till Fryken för första gången nu till helgen, men flera polare har varit med många gånger. Utifrån vad jag har hört på försnacket så är det den första halvtimmen som gäller, alltså ut fort som fan, i med skiten och så hoppas. Sjön brukar stendö riktigt snabbt.

Vi kommer förmodligen inte ens ha med djupriggarna eftersom de knappt har använts någonting alls under tidigare år. Dragen ska vara skrikiga som helvete typ figertiger/flourucerande gul/orange osv. Lila är en annan färg som gått bra under våren enligt våra källor.

De största gäddorna under tävlingen brukar fångas i Sunnetrakten, medan sjön nedan det smala sundet (vet ej vad det heter) levererar fler men mindre gäddor. Så har du snabb båt är det bara att vräka på. Polaren låg trea i startracet i fjol i sin Buster XXL med 150-hästars Yama på.

Detta är väl ungefär det jag har hört av mina kompisar som varit med tidigare, och eftersom det inte är några speciellt specifika eller för den delen hemliga/avgörande fakta så kände jag att jag allt kunde dela med mig av det lilla jag vet.

Får man fråga om teamnamnet? För jävlar va sur på mig själv jag blir om ni kommer före

Skitfiske på dig

Kommentera

Hej och tack för ditt inlägg =)

Jag har också hört att de stora tas runt malöa söder om Sunne. Därmed fiskar 90% därt uppe. Vi har ingen snabb båt så jag vet inte rikitigt vad våra planer är.

Eftersom det är rena hybrisen för ett gäng totalnoobs som oss att vara med i denna tävling heter vi också team Hybris. Vi kör f ö C & R. Vad heter ni?

Mvh Andreas

Kommentera

Kul namn! Roligt att det finns en tanke bakom. Vi är tre båtar som heter Top of the Line. Det brukar vara ett jävla krigande fram och tillbaka vid tävlingar med namnbyten, tillägg och ändringar, så förmodligen kommer vår båt heta nånting med "Banan" i om erfarenheten ger mig rätt.

Troligen gör jag och kapten ett röjande norr om sundet på lördagen, och beroende på resultatet så får vi se hur vi gör på söndagen. Nåt annat som de erfarna grabbarna har pratat om är att det mer eller mindre alltid drar in dimma på söndagen. I fjol blev det inställt till och med.

Kul att ni kör C&R. Av gammal vana anmälde min kapten oss i vanliga klassen, men efter en C&R-tävling efter gädda i sjön Skagern för några helger sedan insåg vi hur gött det var att slippa ha med sig en jäkla massa fisk till ingen nytta, bara för att vägas in. Det får bli en fundererare till nästa år.

Men om du ser nån båt eller en tröja med vårt teamnamn på, kom fram och snacka vet jag. Det är alltid kul att träffa nytt folk.

Återigen - Skitfiske

Kommentera

Det ska bli kull att testa detta med fiske och tävling. Kul också att träffa så många andra med gemensamt intresse. Jag ska allt kolla efter 2top of the line":are så vi kanske ses där irl.

Någon annan här på forumeet som har förslag på trollingfart, områden och fiskedjup eller passande tips i allmänhet? Skriv gäääärna en rad här.

//Andreas
            Team hybris

Kommentera

Det ska bli kull att testa detta med fiske och tävling. Kul också att träffa så många andra med gemensamt intresse. Jag ska allt kolla efter 2top of the line":are så vi kanske ses där irl.

Någon annan här på forumeet som har förslag på trollingfart, områden och fiskedjup eller passande tips i allmänhet? Skriv gäääärna en rad här.

//Andreas
              Team hybris
              Hej!

Förutom tips jag givit tidigare så under tävlingen så hitta gärna områden som är så ostörda/ofiskade som möjligt. Under tävlingen är det inte alls dumt att testa köra riggen (även om det normalt inte är så lönsamt i Fryken), men all trafik på sjön gör att fisk skyggar.

Kommentera

Hej Danne!

Jag läste igenom dina PM så sent som igår. Har även memorerat områdena du hänvisade till. Tack och bock för den infon. Jag ska ta och testa ditt förslag med djuuprigg, just för att det antagligen inte är så många andra som gör det.

Vilka trollinghastigheter tycker du jag ska köra? Ska man prova olika eller ligga mer runt samma register tror du?

//Andreas
                Senast ändrad av Andrebjarn; 2009-09-23, 19:45.

Kommentera

ja, vad tror ni om trollingfareten?

Old firehand skriver att 1,2 - 1,7 knop är bra på hösten är bra. Är dettta lämpliga farter för Fryken också tro??? Han vet ju vad han pratar om så det kanske får bli min riktlinje. Eller?... Vad tro ni då om att variera mellan dessa farter eller ligga på ca 1,5 hela tiden. Jag trodde f ö att jag skulle hålla farter runt 2 knop men det verkar ju helfel...

Vad tycker ni?

Kommentera

Hej tävlingsbröder jag har tävlat i Fryken mellan åren 97-06 men tappade lusten,men jag kan ge dig o alla andra lite tips.De bästa fisket jag haft var strax norr om Malön,man ska ligga 50-60 meter utanför farleds markörerna norr om Malön o köra mot norr,där finns ett grund som ibland är grymt djupet på toppen är 1.8m så kör sakta med grundgående wobbler ,bästa klubbtävling fick jag o kompisen 41 kg gädda på en dag. Bästa trollingfarten tycker jag e 2.5 knop o köra sick sack,jag fick bäst när jag körde pelagiskt mitt i sjön me ytligt gående wobbler ( purelure goliat blå-silver me prickar ). Ska ni prova me djuprigg så släng på en Buster jerk o fiska på 3-6 meter de brukar oxå funka,hoppas de går bra för er. skitfiske på er
                    Vattnet e alltid blött

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av marcusosterberg, 2024-09-10, 19:57
                    0 svar
                    125 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg marcusosterberg  
                    Arbetar...
                    X