Hejsan! Har precis köpt mig en båt och tänkte ge mig ut på nedre Fryken och under om någon har djupnades eller något tips på ställen och vilken wobbler som passar bäst, vad jag förstår så är de ganska djupt över allt, de jag tänkt fiska är väll gös och gädda. Tacksam för tips!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nedre Fryken
Collapse
X
-
Jag huserar i övre Fryken och nu på sommaren blir det en hel del göstrolling.
Mycket riktigt så är gösbeståndet betydligt större nu än jämfört mot bara sisådär 5-6 år sedan.
Jag kan inte nedre Fryken men försök med hjälp av ekolod eller djupkarta att lokalisera grund som ligger i direkt anslutning till djupare vatten.
Ju senare på kvällen du fiskar desto grundare går gösen.
Min erfarenhet vad gäller Fryken är att det bästa fisket börjar efter kl 23 och därefter egentligen ända fram till gryningen.
Hastigheten kan vara mycket viktig, jag trollar normalt mellan 1.2 - 1.6 knop.
Vad gäller beten så finns det såklart hur mycket som helst att välja på men med en Nils Master i linänden kan det sällan gå fel...
Om du tänker trolla riktigt grunt, på typ 2-3m, kan jag rekommendera en guldfärgad Bomber 15A vilket har varit otroligt bra hittills i år.
Denna wobbler har fint rörelsemönster även i riktigt låga hastigheter och den ringa storleken verkar falla gösarna i smaken.
Hoppas detta var till nån hjälp - lycka till nu och avlägg rapport när du varit ute!!
Kommentera
-
Okej, tack så mycket fört tipsen, får se om jag kan få tag på en ny propeller eller om man får slänga någon hink utanför båten då den går lite för fort nu runt 2.0-2.4 knop. För va ut en kort tur förut för att testa båten får se om ja kan få tag i djupkarta då ja körde runt 10-15 meter.
Kommentera
-
Djupkarta/sjökort finns att köpa på Skoaffären i Sunne.
Nedre fryken är mitt "hemmavatten", men jag söker mig till nya vatten då jag tycker att sjön inte har vaknat till i år.
Dessutom blåser det ju 7-8m/sek varje dag.. toktrist.Bara ett kast till..
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av marcusosterberg, 2024-09-10, 19:57
|
0 svar
125 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg 2024-09-10, 19:57 |
Kommentera