Sundsta tjärn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sundsta tjärn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sundsta tjärn?

Nån som vet om det finns fisk där fortfarande? Kommer ihåg att när jag var barn var det folk som fiskade där, men har inte sett nån fiska de senaste 20 åren där. Är det helt dött där, eller finns det chans på stor fisk som har fått levt orörd i många år?

Fiskade där lite under skoltiden (8 år sen eller så). Sutare, braxen, mört, sarv. Har Även för mig det finns ruda där. Gädda och sånt finns givetvis med.

Jag har ett vagt minne dock av att den drabbades av syrebrist något år.

Kommentera

Vet att min biologilärare pratat på ruda och sutare. Ser ut att kunna hålla dessa arter
      Väldigt lågt fisketryck är det i alla fall, aldrig sett någon fiska där trots att jag går på Älvkullen och alltid rör mig runt området

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF
        Vet att det förekommer lite fiske under sommarhalvåret i sundstatjärn. Då främst efter redan nämda sutare och rudor. Minns en vår när man åkte förbi under skoltiden för en 12-14 år sen. Då låg det massa döda fiskar mest överallt efter syrebrist från vinterisen. Det mest överraskande var ändå storleken på många av de döda gäddorna som låg längs strandkanterna. Uppskattningsvist så låg den största av de jag och mina klasskompisar såg, runt 8kg strecket! Har dock hört rykten om en 10+are som kommit upp under riktat mete med betesfisk. Men som sagt, bara ett rykte! Dock inte omöjligt med tanke på de döda gäddorna jag själv såg. Fast detta må varit innan denna syrebrist uppstod.
        Det ryktet är sant! Den fisken vägde 12 om jag inte missminner. Men det var liksom en 20-25 år sedan. Bilden på fisken var med i NWT. Skulle vara kul o höra om nån har fiskat efter Gädda där de senaste åren, för inte och om tjärnet har hämtat sig så borde det ju hålla mycket fisk.

Kommentera

Har aldrig fiskat i sundstatjärn själv men har dragit någon snipa i rudtjärn ( som borde vara som sundstatjärn fast mindre). Där vet jag att det tagits nån kring 8-9 kg. Men också det var för ex antal år sedan.
          Ryktet om den stora gäddan fångad med betesfisk är i alla fall sann. Jag känner han som fick den. Men det var ju ett par decenium sen sist. Bara nyfiken hur det är i dessa tjärn nuförtiden. Vill ju inte stå där som ett fån och alla undrar vad fan man gör där?

Örsholmstjärn håller i alla fall mycket Gädda. Har iofs inte fiskat där i år. Men fick fisk där förra året. Inga monster då. Mne fisk i alla fall.

Kommentera

Örrsholmstjärn har bra bestånd med fisk.. Riktigt fin abborre runt kilot och mer är rätt vanligt! Gäddan har ju inte så bra koll på just där. Svårfiskat dock pga riktigt klart vatten + att vattenskidklubben tycker dom äger tjärnen!
            Det var i Oktober förra året jag fiskade där. Ren slump faktiskt. Fiskade älven men bara blankade, så jag gick över dit, inte många kast innan en 3-4 steg på.

Var i alla fall ingen som störde mig. Däremot var det ju lite svårfiskat då man inte når ner i vikarna.

Kommentera

Efter att ha hört om 15kgs gäddan i tjärnet för ett par veckor sen har jag varit där två gånger. Första gången fick jag en drygt 3kgs på popper borta vid Pasha ungefär. Idag drog jag dit med Jbjurback från forumet, vi fiskade av hela sjön (gick runt om) där man kunde komma åt och kasta. Borta där badstranden börjar precis efter badhusingången så fick jag syn på en stor fisk i vattnet, luktade aber men där låg gäddan pojken troligtvis fångade. Jag uppskattar den att vara över 110cm i alla fall och den var fet som en jävla gris (kan ha svällt upp endel), hur som helst så är det mest troliga att den bonkades/misshandlades för att slängas i igen. Förövrigt fick vi endast en snipa på 4-5hg och det var riktigt dött i tjärnet, någon som haft bra fiske sista tiden där?

Bild på aset, svårt att se storleken men den var riktigt stor.

Click image for larger version

Name:	IMG_0989[1].jpg
Views:	1
Size:	693,9 KB
ID:	1770780
              Senast ändrad av jerka123; 2013-10-16, 16:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerka123 Visa inlägg
                Efter att ha hört om 15kgs gäddan i tjärnet för ett par veckor sen har jag varit där två gånger. Första gången fick jag en drygt 3kgs på popper borta vid Pasha ungefär. Idag drog jag dit med Jbjurback från forumet, vi fiskade av hela sjön (gick runt om) där man kunde komma åt och kasta. Borta där badstranden börjar precis efter badhusingången så fick jag syn på en stor fisk i vattnet, luktade aber men där låg gäddan pojken troligtvis fångade. Jag uppskattar den att vara över 110cm i alla fall och den var fet som en jävla gris (kan ha svällt upp endel), hur som helst så är det mest troliga att den bonkades/misshandlades för att slängas i igen. Förövrigt fick vi endast en snipa på 4-5hg och det var riktigt dött i tjärnet, någon som haft bra fiske sista tiden där?

Bild på aset, svårt att se storleken men den var riktigt stor.

[ATTACH=CONFIG]60608[/ATTACH]
                sånt är alltid tråkigt att se. hoppas den fiskaren kommer till insikt och lär sig om ordentlig C&R.

Kommentera

Jag kan ju givetvis inte garantera att det är samma gädda men den där var en riktigt grann fisk och har väldigt svårt att se att detta lilla tjärn har mer än ett monster. Pojken var 13 år som fick vad som sägs vara en 15kgs för ett par veckor sen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av marcusosterberg, 2024-09-10, 19:57
                  0 svar
                  124 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg marcusosterberg  
                  Arbetar...
                  X