Tjena, jag har hela det här året fiskat i skärgårdar i tierpstrakten (skutskär,älvkarleby,karlholm osv) och jag har fått mycket gäddor och abborrar, men inget mer... Jag vet enligt böcker o intenetläsning att det ska finnas mer, typ id, gös, braxen, och mer jag inte kommer på nu... Jag tycker mig inte ens sett mört med blotta ögat, vilket man brukar kunna i vikar och så... Frågan är, hur fångar jag dessa andra fiskar och var ska jag leta? Lägg gärna till alternativa fiskar man kan fånga. Ta mig inte för en idiot, men jag tycker bara det är konstigt att jag inte fått något annat, en brax eller något som ska vara så vanligt!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiske i havet längs i tierpstrakten
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Genexxa Visa inläggTjena, jag har hela det här året fiskat i skärgårdar i tierpstrakten (skutskär,älvkarleby,karlholm osv) och jag har fått mycket gäddor och abborrar, men inget mer... Jag vet enligt böcker o intenetläsning att det ska finnas mer, typ id, gös, braxen, och mer jag inte kommer på nu... Jag tycker mig inte ens sett mört med blotta ögat, vilket man brukar kunna i vikar och så... Frågan är, hur fångar jag dessa andra fiskar och var ska jag leta? Lägg gärna till alternativa fiskar man kan fånga. Ta mig inte för en idiot, men jag tycker bara det är konstigt att jag inte fått något annat, en brax eller något som ska vara så vanligt!
Jag hade fritidshus i Snatra utanför Karlholm åren 1989-2008. Då fiskade jag. Abborre, Gädda, Havsöring och Lax lite söder om Gävle från Björns Fyr i söder till Eggegrund i norr. Vissa årstider var fisket efter Havsöring och Lax bra. Året runt var fisket efter Abborre och Gädda enormt bra.
Koncentrerar du dig på att fiska Gädda, "Stor Gädda" kan det vara bra att känna till att det inte fångas fler än en Gädda över 10 kilos vikt på 1.000 av sportfiskare fångade Gäddor! För att du ofta ska lyckas fånga Gäddor över magiska viktgränsen 10 kilo i Gävlebukten måste du genom eget fiske lära dig var de Stora Gäddorna håller till under olika årstider och även känna till de Stora Gäddornas dygnsrytm. Du måste lära dig vilka bytesfiskar som Gäddan är präglad på att äta från årstid till årstid och vilka av dina beten som påminner mest om Gäddans matval. Alternativt kan du fiska av olika strandnära vattenområden meter för meter och testa dig fram och presentara olika beten för den Stora Gäddan tills du får henne att hugga på de beten du har att erbjuda. Finns det gott om Stor Gädda där du fiskar då lär du dig massor om När, Var och Hur du ska locka de Stora Gäddorna att hugga på dina beten.....
Go for the Big Northerns!
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av SkogsboHade tidigare landställe vid Järsjöviken en bit från Hargshamn, där det finns en naturramp som är åtkomlig...2 Foton
-
Kanal: Region Uppsala
2024-10-02, 01:48 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av pikeman59, 2021-11-15, 08:22
|
5 svar
510 visningar
0 gillar