Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det är väl för fint, antar jag
    (försökte själv fiska gädda idag utan resultat)
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

Kommentera

• Jag tog också ett par timmar på sjön idag, fick en vild blänkare på ca 40 cm.

Kommentera

• Det är inte så mycket aktivitet eller rapporter på den här sidan, hade varit trevligt att höra från många fler hur fisket går, är fisket så dåligt eller är det många som håller sina fångster för sig själva ? Själv har jag varit ute nästan varje helg sen 2 månader utan att få ett endaste hugg, senast idag i södra kustbandet från stranden, många fiskare ute men ingen fick något vad jag kunde se eller höra trots bra väder med pålandsvind.

Har fiskat på ett antal ställen från Torö i söder till Kapellskär i norr utan resultat men ger inte upp men det hade varit kul om det kommit in mer rapporter som skulle göra så att man känner att hoppet finns för att lyckas till slut.

Hur lång är säsongen för havsöring egentligen när det gäller landfiske, Hört att slutet maj så tar det slut ? Det är första året jag fiskar HÖ på allvar men inte sista.

Kommentera

• Håller med föregående skribent.
          Som inflyttad skåning gav jag mig på att försöka knäcka koden gällande havsöringfisket i Stockholms skärgård den här våren. Har fiskat en hel del pass nu i vår med start i feb/mars och fiskat flera ställen runt Ingarö, Djurö, Gålö, Muksö m.m utan att så mycket som känna ett hugg. Har ju förstått att havöringfisket i skärgården skulle vara tufft men kanske inte så här tufft. Känns som den skånska kustern som jag är van vid ger lite bättre utdelning. Men skam den som ger sig.
          En sak som jag dock funderat över är att jag inte heller sett tillstymmelsen till något liv i vattnet på alla turer jag varit ute. Är ju van vid att man ser räkor, spigg, tobis och småfisk när man är ute och jagar havsöring. Men inget av detta har jag sett och har ändå fiskat många olika biotoper och under flera olika förhållanden. Är Stockholms skärgård så sterilt eller är det helt enkelt jag som totalt har missat hur man ska bedriva sitt fiske efter havsöring i skärgården?
          Alla tankar, funderingar, tips och rapporter som kan hjälpa mig är välkommna.

Skit fiske på er!

Kommentera

• Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
            Håller med föregående skribent.
            Som inflyttad skåning gav jag mig på att försöka knäcka koden gällande havsöringfisket i Stockholms skärgård den här våren. Har fiskat en hel del pass nu i vår med start i feb/mars och fiskat flera ställen runt Ingarö, Djurö, Gålö, Muksö m.m utan att så mycket som känna ett hugg. Har ju förstått att havöringfisket i skärgården skulle vara tufft men kanske inte så här tufft. Känns som den skånska kustern som jag är van vid ger lite bättre utdelning. Men skam den som ger sig.
            En sak som jag dock funderat över är att jag inte heller sett tillstymmelsen till något liv i vattnet på alla turer jag varit ute. Är ju van vid att man ser räkor, spigg, tobis och småfisk när man är ute och jagar havsöring. Men inget av detta har jag sett och har ändå fiskat många olika biotoper och under flera olika förhållanden. Är Stockholms skärgård så sterilt eller är det helt enkelt jag som totalt har missat hur man ska bedriva sitt fiske efter havsöring i skärgården?
            Alla tankar, funderingar, tips och rapporter som kan hjälpa mig är välkommna.

Skit fiske på er!
            Jag är oxå inflyttad Skåning men för 20 år sen
            Har inte knäckt koden än har fått mycket havsöring men dom flesta har tagit på Fluga inne vid strömmen
            Svårt att knäcka koden på en fisk som havsöringen vissa dagar är det si och andra så
            Sketfiske på er
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

• Som havsöringsnovis har jag de senaste tre åren lagt sammanlagt ett 70-tal timmar på höst- och vårfiske från land efter havsöring i Stockholm och Stockholms skärgård (jag har varit på i princip samma ställen som du och några till). Under den tiden har jag fått två havsöringar, några hugg och några följare. That’s it. Men jag ger inte upp för det. Man måste ha tur och hitta öringen där den är just där du är för tillfället och det tar tid att lära sig nya fiskevatten – det gäller allt fiske, men i synnerhet öringsfiske. Havsöringen gör verkligen skäl för uttrycket ”de tusen kastens fisk”.

Det är absolut inte kört - ge inte upp! Och Stockholms skärgård är absolut inte steril. Havsöringsbeståndet i Östersjön är större än på västkusten och i Bottenhavet och Bottenviken.

PS. jag är inte inflyttad skåning, men mina föräldrar är det.
              Click image for larger version

Name:	Jämför Nybodaholmsöringen 2017-04-16.jpg
Views:	1
Size:	1 015,2 KB
ID:	1784046
              Det finns havsöring, även om den kan vara svårfångad
              Senast ändrad av Gössermann; 2017-05-02, 13:57.
              Gråt inte...
              full med ålar och laxar
              (Alice Tegnér)

Kommentera

• Kul att det blev några reaktioner på mitt inlägg från igår. Har också upplevt stor avsaknad av liv i de vatten som jag fiskat, dock så krokade jag ett spigg vid en av mina turer för ca en månad senClick image for larger version

Name:	20170325_150530.jpg
Size:	1,25 MB
ID:	1784049 så helt dött verkar det inte vara. Vet inte om bilden kom med här ? Vore kul om det kan bli lite aktivitet i den här tråden eller finns det någon annan tråd som är lämpligare för att diskutera havsöringsfisket i Stockholm ?

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	IMG_20170327_175522.jpg
Size:	1 000,0 KB
ID:	1784051
                  Tänkte det var dags att lägga upp en inspirations bild. 59 samt 63cm. Tagna på spinn, södra skärgården från land. Det var dock fyra veckor sedan...

Kommentera

• Snyggt, du vill inte ha sällskap nästa gång vart du nu fiskar ;-)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Smurfan Visa inlägg
                      Tänkte det var dags att lägga upp en inspirations bild. 59 samt 63cm. Tagna på spinn, södra skärgården från land. Det var dock fyra veckor sedan...
                      Kul att se att nån får HÖ från land. Grattis!
                      Av din bild och kommentar drar jag slutsatsen att det är början av april som gäller i Stockholms södra skärgård. Varken jag, min fiskekompis eller 14 (!) av mina fiskeklubbkollegor fick nån när vi var ute i sörmländska skärgården den första maj. Inte fick jag någon förra april heller. För anledningen kan väl inte vara att det är skit bakom rullen.
                      Gråt inte...
                      full med ålar och laxar
                      (Alice Tegnér)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 797 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      437 visningar
                      0 gillar