Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kort rapport från dagens fiske på Grinda Open.
    33 team anmälda. 32 kom till start. 10 team fick godkända öringar. Totalt 13 öringar.
    Två största öringarna var 76 cm. Team JSP vann med 120 cm före Puppmetarna som fick ihop 119 cm.

Team No Clue då?
    Hårda NV vindar kändes som en utmaning. Vi utgick mot Ljusteröleden och fiskade fram till ca kl 13:00. Två öringar upp här. 39 & 46 cm av @holden. Letade rätt på en lävik där vi gick iland och tog en grillunch på kabanoss av vildsvin. Även en cigarr hanns med. Vi beslutade att testa mitt "hemliga" ställe utanför Ljusterö och genomförde en snabb och bitvis blöt transport (12-14 m/s i sned medvind brukar vara blött). Efter bara 10 min på det nya stället drar @holden återigen en öring. 66 cm.

Stället kändes hett men växlande vindriktningar gjorde det svårt att fiska av effektivt och 17:35 begav vi oss till Grinda för prisutdelning dit vi anlände 17:50, dvs i god tid innan 18:00.

Nu är man mer än lite trött. Lite mat och ett glas vin. Strax sovdags...

Kommentera

• Fem timmar bompass vid ålkistan idag

Kommentera

• Jag testade också där igår ett par timmar på insidan utan resultat. Känns som det brukar vara bäst där sen höst? Åkte mest dit igen för att leta efter ringen till rullfästet på mitt nya Berkley ripple evx, utan resultat det med. Skitkonstruktion

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen
          [ATTACH=CONFIG]93838[/ATTACH]

Delad Öringkung o delad 4:eplats för team Silverbågen med denna vilding på 76 cm o drygt 4 kg som högg på en Truttan 9 Barnbajs vid helgens Grinda Open...

Känslan när fisken simmade iväg efter mätning o fotografering toppade allt....

Ser nu fram emot att få se så många av Stockholms Silverjägare som möjligt ställa upp i tävlingen som Österåkers Sportfiskeklubb kommer att arrangera till förmån för fiskevårdande insatser den 11 november i höst.

Väl mött!

/S
          Vilken vacker firre
          Grattis!
          Gråt inte...
          båten ligger i vassen still
          full med gäddor och braxar
          full med ålar och laxar
          (Alice Tegnér)

Kommentera

• Kvällstur efter jobbet. Vild blank ,54 cm. Utanför Grinda

Kommentera

• Bompass i Nynäshamn, Lövhagen

Hjälp en HÖ-novis:
              Är det någon idé att fiska havsöring nära stranden när det blåser hård pålandsvind och vågorna bryter?

Click image for larger version

Name:	20170429_1727_Lövhagen.jpg
Views:	1
Size:	214,1 KB
ID:	1784032

Pålandsvind ska vara det bästa har jag hört, men gäller det oavsett vindstyrka?
              Igår blåste det 11 m/s från NO. Vi fiskade två man från stränder med pålands- eller sidovind i fyra timmar igår eftermiddag. Ett möjligt hugg och en mussla – annars ingenting. Fint fiskeväder. Enligt skolboken var det optimala havsöringsförhållanden förutom vindriktningen: växlande molnighet, högvatten och 5 grader i vattnet. Trots gårdagens och förra vårens bompass är jag sugen på att försöka igen.
              Gråt inte...
              full med ålar och laxar
              (Alice Tegnér)

Kommentera

• Det spelar in hur länge pålandsvinden legat så, har den precis vänt är det inte troligt att fisken gått in där. Sen betraktas nordliga vindar generellt som svåra av ngn anledning. Vidare är det grunda områden som gäller på våren, ligger branten nära land passar det bättre för höstfisket.

Kommentera

• Jag har fått för mig att jag ska fånga en havsöring så har därför köpt nytt spö och ny rulle för det. Egentligen vill jag bara fiska gädda och abborre men har bestämt mig för att havsöring ska stå med på meritlistan. Men nu har jag bommat säkert 20 pass... Vart inne i stan tror ni det är absolut störst chans för havsöring om man bara får välja ett ställe att nöta på hela dagen? Har försökt på alla ställen i strömstararnas fiskeguide flera gånger om. Jag har hund och ingen bil så kan därför inte ta mig ut till mer avlägsna kustområden då jag behöver ta mig hem snabbt ibland.

Om det har någon betydelse så fiskar jag med diverse skeddrag på 15-25g. Har provat fluga med kastdobb utan resultat.

Kommentera

• Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Det spelar in hur länge pålandsvinden legat så, har den precis vänt är det inte troligt att fisken gått in där. Sen betraktas nordliga vindar generellt som svåra av ngn anledning. Vidare är det grunda områden som gäller på våren, ligger branten nära land passar det bättre för höstfisket.
                    Tack för snabbt svar. Jag var främst ute efter om det är alltför turbulent vatten nära land där vågorna bryter. Tänkte att såväl öring som bytesfisk och tångräkor kanske stannade en bit ut.

PS. Branterna går inte särskilt nära land kring Lövhagen. Tremeterslinjen går 20-30 m ut. Jag kollade just vindriktningen tre dygn före och den har växlat flera gånger.
                    Gråt inte...
                    full med ålar och laxar
                    (Alice Tegnér)

Kommentera

• Äntligen fint väder. Tyvärr trögt fiske idag. En efterföljare som petade på draget Bompass!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      386 029 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      461 visningar
                      0 gillar