Ingen som vill dra ut o fiska lite Havsöring? Roligare om man är fler skriv ett meddelande till mig
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter i Stockholm
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Jacce Visa inläggHallå öringproffs.
Jag brukar fiska med vicke och sandgrävlingen. Får fisk ibland. Men oftast inte.
Tror ni man behöver komplettera med t.ex mindre beten för de dagar öringen är trög?
Har ni några ideér ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jacce Visa inläggHallå öringproffs.
Jag brukar fiska med vicke och sandgrävlingen. Får fisk ibland. Men oftast inte.
Tror ni man behöver komplettera med t.ex mindre beten för de dagar öringen är trög?
Har ni några ideér ?
De beten du använder är helt ok. Och som Lausvik skriver så är det helt normalt att kamma noll. Men lite kan man göra för att förbättra oddsen.
Färger.
Ha någon "skrik" och något naturligt , tänk även ljust och mörkt.
Beten.
Sandgrävling (min favorit) har inte så mycket rörelse, Vicken har mer rörelse. Inte fel att ha något skeddrag eller något "epoxy" i lådan. Då får du drag som rör sig mer och annorlunda.
Inte heller fel att tänka stora och/eller små beten.
Om du är intresserad kolla in den här artikeln som jag skrev förut.
På dom igen
Bb
Kommentera
-
Tack för svaren och för din fina guide.
Fiskar på med mina sandgrävling/Vicke. Kompletterar med några mindre beten också. Typ toby 10g.
Såg ett stim med havsöring förra helgen i en lävik med klart vatten. Ingen ville nappa. Fick känslan av att man ville ha något lite elegantare i linändan än en relativt stor kustwobbler med rasselkulor.
För övrigt. Jag har ett fint ställe jag brukar kasta av från båt. Ett grundparti utanför en vass. Stort som en tennisplan ungefär. 0.5-3 meter, kuperad botten. Sen brantar det av kraftigt, blir snabbt 20 meter. Brukar se fiskstim på ekolodet. Förmodligen strömming. Kastar oftast bara av grundpartiet. Men borde man kanske sätta på något lite tyngre bete och fiska av utanför på större djup? Borde la finnas öringar som jagar därnere också. Fiskar ni så ibland, typ drar hem ett tyngre skeddrag (toby 40 g?) på typ 6-15 meter djup?
Hur som helst måste jag prova. Tanken på att få ett hårt hugg där nere i mörkret är trevlig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jacce Visa inläggTack för svaren och för din fina guide.
Fiskar på med mina sandgrävling/Vicke. Kompletterar med några mindre beten också. Typ toby 10g.
Såg ett stim med havsöring förra helgen i en lävik med klart vatten. Ingen ville nappa. Fick känslan av att man ville ha något lite elegantare i linändan än en relativt stor kustwobbler med rasselkulor.
För övrigt. Jag har ett fint ställe jag brukar kasta av från båt. Ett grundparti utanför en vass. Stort som en tennisplan ungefär. 0.5-3 meter, kuperad botten. Sen brantar det av kraftigt, blir snabbt 20 meter. Brukar se fiskstim på ekolodet. Förmodligen strömming. Kastar oftast bara av grundpartiet. Men borde man kanske sätta på något lite tyngre bete och fiska av utanför på större djup? Borde la finnas öringar som jagar därnere också. Fiskar ni så ibland, typ drar hem ett tyngre skeddrag (toby 40 g?) på typ 6-15 meter djup?
Hur som helst måste jag prova. Tanken på att få ett hårt hugg där nere i mörkret är trevlig.
"Tennisplanen" du fiskar på är ett hett/typiskt ställe som kan hålla öring. Kanon att det är strömming utanför. Så länge du har strömming utanför så kommer "tennisspelarna" dyka upp på planen.
Strömmingen är en havsöringsmagnet så helt rätt att försöka längre ut och djupare. Har du fler kanter och små vikar i närheten så testa där också.
Visst kör med tyngre drag om du skall fiska djupare, speciellt om du kör snabb invevning, vilket som du kanske märkt är rätt medicin ibland.
På dom igen
Bb
Kommentera
-
... å öringen närmar sig city..
Och leker gör de också, men på fel ställen pga. extremt lågvatten. Öringen hade så fullt upp med att leka, att de inte var ett dugg intresserade av mina beten.
Nära stranden i Hammarby sjö såg jag en ca 60 cm slö vitfläckig, sannolikt sjuk öring – se nedan. En annan fiskare såg en öring med nästan helt vit rygg. Är det någon som vet vad det kan vara för sjukdom (jag tror inte att det är lekskador)?
Gråt inte...
båten ligger i vassen still
full med gäddor och braxar
full med ålar och laxar
(Alice Tegnér)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg... å öringen närmar sig city..
Och leker gör de också, men på fel ställen pga. extremt lågvatten. Öringen hade så fullt upp med att leka, att de inte var ett dugg intresserade av mina beten.
Nära stranden i Hammarby sjö såg jag en ca 60 cm slö vitfläckig, sannolikt sjuk öring – se nedan. En annan fiskare såg en öring med nästan helt vit rygg. Är det någon som vet vad det kan vara för sjukdom (jag tror inte att det är lekskador)?
[ATTACH=CONFIG]90509[/ATTACH]
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 759 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Nextline