Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter i Stockholm
Collapse
X
-
Körde ett pass runt Skeppsholmen och Kastellholmen utan resultat idag. Mycket strömming längst kanterna.. svåra att konkurrera med..Personbästa: Gädda 6,2kg, Abborre 0,8kg, Havsöring 6,4kg, Asp 2,86kg, Lax 2,3kg, Torsk 2,5kg, Gös 2,4kg Regnbåge 2,2kg, Röding 1kg, Id 2,4kg, Brax 0,5kg, Harr 0,6kg, Stäm 0,2kg, Mört 0.25kg Gråsej 0.4kg, Wahoo 7,3 kg, Mahi Mahi 5 kg, Almaco Jack 6 kg
Kommentera
-
Varför är inte Silverbågen bannad? Är det nya regler som gäller, eller? Bjuda ut torkad frukt till höger och vänster, är det plötligt OK? Annars är fikon bland det bästa med julhysterin. Mycket bra att ha i fickan för snabbt, enkelt och relativt nyttigt energitillskott under långa havöringpass. Någon som vill ha?
Själv körde jag torkade aprikoser under dagens bompass vid Sennerbyhaken. Många andra fiskare såg jag men ingen fisk och de fyra fiskare jag snackade med hade heller inte sett någon (även om en påstod att någon sagt sig ha fångat fyra stycken...).
Hoppas att jag inte blir bannad nu....Senast ändrad av lausvik; 2015-12-20, 17:17.
Kommentera
-
Julkul!
I dag var det dags för det traditionsenliga (om traditioner kan uppstå redan efter två år) juldagsfisket med Silverbågen. Av praktiska skäl var fisket även i år förlagt till södra. Silverbågen besvärades av sviterna från julfirandet, för mycket av det goda leder till en mage ur balans. En annan var dock taggad till tusen efter veckor utan fiske p.g.a. mycket jobb. För att öka abstinensen ytterligare har jobbet varit förlagt till Gotland vilket ju fått mig att känna mig som ett barn med igensydd mun i en godisfabrik.
Förutsättningarna kändes ruggigt heta och kände i hela kroppen att det skulle bli juldagssilver.
Första repan fiskades med flugpinnen och en vit WB. Hade ett hugg som jag bommade och svor över min egen ringrostighet. Tittade mig omkring men det fanns ingen Silverbåge i närheten som jag kunde höra mina svordomar. Fiskade vidare och plötsligt fräser det i vattnet 20 meter snett framför mig. I tron om att det är vinden som piskar flyttar jag åter fokus till min fluglina. Det fräsande ljudet fortsätter dock och plötsligt dyker något upp i kanten av mitt synfält. Ett tunt fräsande i vattenytan var på väg i full fart i riktning mot min fluga. Om det var en fisk vet jag inte då hugget uteblev men fenomenet kan iaf inte jag förklara med enbart vinden som grund. Har någon sett något liknande och vet var det är så säg till! Kan upplysa att ryssen torde vara utesluten då djupet inte var mer än 1,5 meter. Även detta missar Silverbågen vilket jag påpekar för honom när han kommer ut från skogen efter en vilopaus i mossan.
Jag fiskar en ny repa, denna gång med haspelspöt medan julfiraren byter mossbädden mot bilen. Tar inte många kast innan en sprallis nyper tag i min nya gladsax.
Nöjd går jag tillbaka till bilen för att ta en kopp kaffe och skryta lite om fångsten. Silverbågen får ny energi och vi går gemensamt ner till vattnet och efter bara ett par kast så har undertecknad fast fisk. Denna ännu mindre men ändå gött med lite spöknyck efter lång tid i celibat.
Efter en snabb bild lägger Silverbågen ut ett kast och på lång lina klipper dagens största på en rymdgrävling. När fotografering skulle ske blev det en, vad jänkarna skulle kalla för, Fumble! En silvrig handske är enda beviset på att juldagen levererade en fin dag med fisk åt oss bägge.
Magen sa stopp så hemåt bar det av. Jävlar vad härligt det är att fiska.!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gurchan Visa inläggI dag var det dags för det traditionsenliga (om traditioner kan uppstå redan efter två år) juldagsfisket med Silverbågen. Av praktiska skäl var fisket även i år förlagt till södra. Silverbågen besvärades av sviterna från julfirandet, för mycket av det goda leder till en mage ur balans. En annan var dock taggad till tusen efter veckor utan fiske p.g.a. mycket jobb. För att öka abstinensen ytterligare har jobbet varit förlagt till Gotland vilket ju fått mig att känna mig som ett barn med igensydd mun i en godisfabrik.
Förutsättningarna kändes ruggigt heta och kände i hela kroppen att det skulle bli juldagssilver.
Första repan fiskades med flugpinnen och en vit WB. Hade ett hugg som jag bommade och svor över min egen ringrostighet. Tittade mig omkring men det fanns ingen Silverbåge i närheten som jag kunde höra mina svordomar. Fiskade vidare och plötsligt fräser det i vattnet 20 meter snett framför mig. I tron om att det är vinden som piskar flyttar jag åter fokus till min fluglina. Det fräsande ljudet fortsätter dock och plötsligt dyker något upp i kanten av mitt synfält. Ett tunt fräsande i vattenytan var på väg i full fart i riktning mot min fluga. Om det var en fisk vet jag inte då hugget uteblev men fenomenet kan iaf inte jag förklara med enbart vinden som grund. Har någon sett något liknande och vet var det är så säg till! Kan upplysa att ryssen torde vara utesluten då djupet inte var mer än 1,5 meter. Även detta missar Silverbågen vilket jag påpekar för honom när han kommer ut från skogen efter en vilopaus i mossan.
Jag fiskar en ny repa, denna gång med haspelspöt medan julfiraren byter mossbädden mot bilen. Tar inte många kast innan en sprallis nyper tag i min nya gladsax.
[ATTACH=CONFIG]83966[/ATTACH]
Nöjd går jag tillbaka till bilen för att ta en kopp kaffe och skryta lite om fångsten. Silverbågen får ny energi och vi går gemensamt ner till vattnet och efter bara ett par kast så har undertecknad fast fisk. Denna ännu mindre men ändå gött med lite spöknyck efter lång tid i celibat.
[ATTACH=CONFIG]83967[/ATTACH]
Efter en snabb bild lägger Silverbågen ut ett kast och på lång lina klipper dagens största på en rymdgrävling. När fotografering skulle ske blev det en, vad jänkarna skulle kalla för, Fumble! En silvrig handske är enda beviset på att juldagen levererade en fin dag med fisk åt oss bägge.
[ATTACH=CONFIG]83968[/ATTACH]
Magen sa stopp så hemåt bar det av. Jävlar vad härligt det är att fiska.!
Fan Gurkan, Gladsax ?! Det är väl inte din stil, trodde du var trattflugans mästare. Sen kan man ju undra över färgen på saxen, ser ut som en gul/svart? Ska det inte va grön/vit!
Kanske var det den här fisken ni tappade, jag drog den på samma ställe i tisdags. Jag och Mogge har dragit 24 stycken där hittills denna höst och vinter.
Imorgon är det på dom igen
Bb
Kommentera
-
Tjena BejaB.
Trattisen har hittills bara levererat abborrar så den får vila när det är silverjakt. Tjuvnypet kom på wiggletail så kanske är det året "fluga"!?
Inte ska det vara grön/vitt inte, det ser jag på bilden att du också hajjat. Svart/gult är alltid en favorit, som visade sig mot Leksand idag, men igår var det orange/guld som var melodin.
Den var en vacker bit den där. Vild och fet. Blir det söderort imorgon också?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gurchan Visa inläggTjena BejaB.
Trattisen har hittills bara levererat abborrar så den får vila när det är silverjakt. Tjuvnypet kom på wiggletail så kanske är det året "fluga"!?
Inte ska det vara grön/vitt inte, det ser jag på bilden att du också hajjat. Svart/gult är alltid en favorit, som visade sig mot Leksand idag, men igår var det orange/guld som var melodin.
Den var en vacker bit den där. Vild och fet. Blir det söderort imorgon också?
Jepp, södurr ut är det enda som gäller.
Wiggletail låter intressant, är det en fluga med mycket simrörelse. Kanske kan vi göra ett byte. du får en hårdpimpad jymdpinne i favoritfärgen. och jag några wingelsvälj.
Förresten så väntar jag på tre st 13 cm "Fjulledrag" som jag beställt. Mogge hittade ett förra året och det har fiskat grymt bra, så bra att det måste köpas in. Faktiskt så har stora/långa drag fiskat bäst hittills denna höst.
Vi har fått typ 85% på dessa, även fast vickar och saxar samt skeddrag fått mycket tid.
På dom igen
Bb
Kommentera
-
Ska ge de långa en chans, vikt?
Silverfisken fick sin på en jymdpinne igår. Den var dock i total avsaknad av pimpning.
Wiggletailen liknas väl bäst med en curlytail. Fin rörelse i vattnet blir det! Vi kör på ett byte. PMa om du har något önskemål om färg. Tänkte binda upp några imorgon då jag i avsaknad av bil inte kan ta mig till havet.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöringsrapporter i Stockholmav BlinkerDet där teorier om vilken färg som funkar bäst är just ”teorier” som har inte mycket att...1 Foto
-
Kanal: Region Stockholm
2023-12-10, 20:45 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 669 visningar
0 gillar