Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Efter ett relativt långt ( 4 veckor.) uppehåll gällande HÖ -fisket ,här kommer jag tillbaka och väcker till liv ämnet som håller på att läggas på stand by läge i väntan på att flyttfåglarna ska dra i väg dvs.höst.Blir nästan gråtfärdig när jag tänker på det.Mina favorit hö-ställe kommer att ockuperas i hela 4 månader av folk som älskar sommaren,värme osv.Men också av såna ockupanter som ska fiska,grilla, supa,bada o lämna tonvis med skräp efter sig både i vattnet och utanför.Det kan kännas tråkigt med sommaren för min del.Plast i olika former (påsar,fiskelinor,kondomer,flaskor etc) är en vanlig sommarbild vid stränder där saknas folk som får betalt för att plocka andras skit.
    Tillbaka till huvudämne.
    Plats: Mörkö
    Tid : 09:00/Idag
    Vädret: molnigt/ sydost vind från 8 upp till 16 m/s
    Temp: + 8 C. i luften något lägre i vattnet antar jag
    Bete: Vicke 20 g.
    Fångst: Havsöring 83 cm, vikten kan man bara spekulera 7+ kanske(tar jag med vågen garanterat ingen fisk den dagen)
    C&R : Ja fast med en vis ångest,nämligen den hane svalde lite för mycket min vicke så att det kommit lite blod
    men efter att jag inspekterat skada som såg inte såpass farlig släppte jag den vackra fisken tillbaka.Det var en stark och frisk öring med hel fena så jag hoppas att den klarar sig.Efter nästan 20 min.fight och en kort fotografering/undersökning accelererade den i väg som en racerbil.Click image for larger version

Name:	IMAG0285.jpg
Views:	1
Size:	986,3 KB
ID:	1777635

Kommentera

• Följt tråden länge men inte rapporterat, kanske mest för jag inte haft mycket att rapportera om... Fiskar en del efter öring men har inte lyckats så jättebra hittills.
      Men nu är det dags.
      Stack ut efter jobbet i nynäs. Mot en fin udde, känt öringställe där vinden låg på. Soligt, ca 16 grader i luften. Ca 7 sekundmeter sydlig vind. Strömmingsstim på lodet ca 100 m från kanten, 8,5 grader i ytvattnet. 19.00, Innanför udden på ett lite lugnare vatten klev den på. Kort men intensiv fight med flera luftsprång. En vild på 1,7 kg och 56cm lång. Otroligt skönt!
      Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1431028766.815720.jpg
Size:	305,9 KB
ID:	1777757

Name:	ImageUploadedByTapatalk1431028792.091239.jpg
Size:	285,1 KB
ID:	1777758

Kommentera

• Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
        Efter ett relativt långt ( 4 veckor.) uppehåll gällande HÖ -fisket ,här kommer jag tillbaka och väcker till liv ämnet som håller på att läggas på stand by läge i väntan på att flyttfåglarna ska dra i väg dvs.höst.Blir nästan gråtfärdig när jag tänker på det.Mina favorit hö-ställe kommer att ockuperas i hela 4 månader av folk som älskar sommaren,värme osv.Men också av såna ockupanter som ska fiska,grilla, supa,bada o lämna tonvis med skräp efter sig både i vattnet och utanför.Det kan kännas tråkigt med sommaren för min del.Plast i olika former (påsar,fiskelinor,kondomer,flaskor etc) är en vanlig sommarbild vid stränder där saknas folk som får betalt för att plocka andras skit.
        Tillbaka till huvudämne.
        Plats: Mörkö
        Tid : 09:00/Idag
        Vädret: molnigt/ sydost vind från 8 upp till 16 m/s
        Temp: + 8 C. i luften något lägre i vattnet antar jag
        Bete: Vicke 20 g.
        Fångst: Havsöring 83 cm, vikten kan man bara spekulera 7+ kanske(tar jag med vågen garanterat ingen fisk den dagen)
        C&R : Ja fast med en vis ångest,nämligen den hane svalde lite för mycket min vicke så att det kommit lite blod
        men efter att jag inspekterat skada som såg inte såpass farlig släppte jag den vackra fisken tillbaka.Det var en stark och frisk öring med hel fena så jag hoppas att den klarar sig.Efter nästan 20 min.fight och en kort fotografering/undersökning accelererade den i väg som en racerbil.[ATTACH=CONFIG]78203[/ATTACH]
        Super grattis! Men 7+ är väl lite att ta i?

Kommentera

• Jag fick en på 53cm, den vägde knappt 1kg. Men den där ser ut att vara en stimföljare och dom brukar vara rätt proppmätta.

Kommentera

• Grabbar det var en ren uppskattning,ingen fakta egentligen,till och med längden var ungefärlig jag använde mig av mitt St Croix spö för att jämföra storleken på fisken.I alla fall den var en typisk strömmingslukare med stor käft. så pass stor att min amba kunde få plats utan att känna sig obekväm.

Kommentera

• Lyckades knipa en idag oxå. Åkte ut vid 7 tiden imorse här i nynäs. Nötte på i två timmar utan resultat så vi bestämde oss för att fluga lite gädda. Trögt var ordet, med bara två gäddor i båten beslutade vi oss för att köra på öring resten av tiden. Drev av en lång kant, såg ett stim med större fiskar. Är dock inte säker på att det var öring då dom bara simmade lojt över sanden och verkade inte bry sej om våra drag. Mot slutet av kanten blir det djupare, ca 3-4m och ett par större grynnor. Kastar ett långt kast som landar precis i kanten på en grynna. Vevar ut ca 10m över det djupare vattnet å då smäller det. Lugn fight och håvning. En odlad på 50 cm. Skönt!

Vattentemp: 8grader
              Vind: syd/syd-väst ca 8 m/s
              Väder: strålande sol, ca 14 grader.
              Tid: 13.20
              Bete: spratt 21g blå/vitt

Name:	ImageUploadedByTapatalk1431183436.313949.jpg
Size:	361,7 KB
ID:	1777770

Kommentera

• Tjääna
                Var ute idag och jagade silver. Väl på plats så såg det ut som det bara va att gå ut i vattnet och fånga en. Jag snackar pålandsvind ca 7-10 m/s och perfekt grumlat vatten utan massa kringflytande skräp samt en vattentemp på 8,5+.

Vad kan gå fel.... Efter fem minuters fiskande dyker det upp 2 stycken kitesurfare (tror jag det heter). Dom kör skiten ur hela den fiskbara sträckan, noll hänsyn. Kors å tvärs, fram å tillbaka. Suck, fick ett tokspel på dom, bytte ställe. Där gick vi bom och återvände sedan till första stället, idioterna var borta.

Vi hade direkt några stötar sedan ingenting. Sedan ännu mer stötar men ingen fast fisk. Till slut krokade Mogge en på en jymdpinne, dock ingen öring utan en Horngädda. Strax därefter krokar jag också en på en jymdpinne. De gav väl ingen dramatisk fight men kul att få.

Vi testade väl allt som tänkas kan. Plåt, epoxy, flugor, kustwobblers, dock inte räkmete.

Detta var nog vårens sista öringtur, fast vattentempen var 8,5 så kanske blir det någon till.
                Vad tror ni är det någon ide eller är det dags att vänta in hösten innan nästa öringpass.
                På dom igen
                Bb
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ja, jag gav upp förra helgen. Fast jag har fått en fix idé att försöka ta en strömmingsföljare och stimmen är ju inne nu.

Nu väntas ett skönt uppehåll med abborre ocha kanske gös under sommaren. Sen är det bara ta din klyscha till hösten.

Kommentera

• Glömde rapportera lördagens fångst. Första fisken efter ett och ett halvt års nötande med flugspöt. Magiskt när den äntligen var där i andra ändan på linan Click image for larger version

Name:	image.jpg
Size:	814,2 KB
ID:	1777798
                    Senast ändrad av harlequine; 2015-05-15, 19:19.

Kommentera

• Du öh... vilken fin en Grattis

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar