Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Conium Visa inlägg
    Happ, varit ute och fiskat efter havsöring under den senaste månaden, alltid i stan (bor i Västerort, långt till skärgården). Första gången jag fiskar HÖ, men har inte fått nånting. Lite frustrerande, men av inläggen att döma verkar de som att de är svårt att landa HÖ så här års, även om man är rutinerad.

Efter att ha tröttnat något återgick jag till de vanliga, åkte till ett av mina smultronställen i Mälaren där vattnet är djupt och isfritt, och fick en välnärd tvåkilosgädda, som smakade mumma!
    Havsöringen är känd som en 1000kast fisk.

Kommentera

• Ursprungligen postat av aliosh Visa inlägg
      Havsöringen är känd som en 1000kast fisk.
      Detta kan stämma.... eller så använder man den begåvade vägen!
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Detta kan stämma.... eller så använder man den begåvade vägen!
        Bitter *****

Kommentera

• Plats: Skansundet
          Datum:1.Mars
          Tid:17:09
          Vädret: Molnigt,hårda sydväst vindar,temp.+2℃
          Fått idag denna hö så att säga vid första kastet.Vadade ut cirka 5m och kastat draget längst stranden,första kastet typ 65 m bort men cirka 2m från stranden NAPP.Såg ut som att draget hamnade rakt in i munnen på hö.
          Inte ens börjat veva in linan som höll på att landa så tog den direkt.Sen var det ingen klassisk drillning.där fiskarn står stadigt och försöker trötta ut fisken så fisken kommer till fiskarn så småningom,tvärtom.Ut på land och springa mot hö och veva in samtidigt.Rena komedin,tyckte jag .Skynda på,det är grunt vatten där.Tänk om den lossnar.Jag halkar,faller,spö får inte komma under mina 90 kg ser jag till annars.Reser mig igen,kontakten med fisken har jag kvar.Den börjar fatta,byter kurs men det gör jag med.20 m ifrån fisken men det är bara 2-3 m grunt vatten mellan oss.Nu är det bara lyfta upp spöt så högt som möjligt och låta fisken komma till ett par decimeter djupt vatten så är den min vågorna är mina allierade,alltid.Det är en stor fisk,den är tung men slö.Allting är omvänt. Den ligger lugnt på magen ,samlad,avslappnad i väntan på mig.Jag,tvärtom d.v.s.som en infångad fisk,lik en blänkare som bara några minuter innan gjorde allt för att göra sig fri.Adrenalinet avtar,regnet börjar.Tar hastigt två foto på fisken och hjälper den simma tillbaka.Vi kanske ses igen,förhoppningsvist med mindre springande från min sida och mer action ifrån andra änden på linan vi få se,fisket är kul.Vid ankomsten hem,frugan undrar om jag kanske lekte i sandlådan eller va ute och fiskat Idag.
          Eh det va ett riktigt skitfiske svarade jag med leende.

Edit:Fisken var hela 80 cm lång,en uppblänk hane,vikten får ni gissa själva hade ingen vågClick image for larger version

Name:	IMAG0204.jpg
Views:	1
Size:	626,2 KB
ID:	1777182Click image for larger version

Name:	IMAG0205_1.jpg
Size:	192,2 KB
ID:	1777183 här simmar den tillbaka

Kommentera

• Jag var på Grevens i förmiddags, blåste nästan storm. Hade inga vadare och det var inte helt enkelt att få ut draget. Men jag kastade tydligen för långt ändå eftersom den rackarn var kvar vid strandkanten när du kom dit. Fin firre!

Kommentera

• God kväll!

Lyckan står mig bi när det kommer till fisket efter silver. Till skillnad från min första fångst för cirka en månad sedan då det inte bjöds upp till någon vidare kamp, fick jag känna torpedkrafterna rycka i spöt idag.

I ett blåsigt södra med surfvänliga vågor tappade jag hoppet efter någon timme då det knappt gick att fiska utan medföljande sallad på kroken. Hade vandrat klart en strand och påbörjad att söka längs med en intilliggande klippremsa men tappar det helt. Tron på att det finns liv inne i vikarna är obefintlig, det är helt enkelt för jobbigt för HÖ att stå i dessa vågor, trodde jag!

Bestämmer mig att vända tillbaka och gå hem till bilen och tänka ut ett nytt ställe i en lugnare vik och ska bara kasta ett sista kast innan.

Det smäller inte, det liksom tampas och drar, men nog sitter det fisk på. Släpper lite på bromsen under kampen och han visar sig sitta säkert.
              1,8 kg fördelat på 59 cm.
              Fettfenan var intakt.
              Min första godkända havsöring!
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Size:	840,8 KB
ID:	1777186

Kommentera

• Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
                Plats: Skansundet
                Fått idag denna hö så att säga vid första kastet.Vadade ut cirka 5m och kastat draget längst stranden,första kastet typ 65 m bort men cirka 2m från stranden NAPP.Såg ut som att draget hamnade rakt in i munnen på hö.
                Inte ens börjat veva in linan som höll på att landa så tog den direkt.Sen var det ingen klassisk drillning.där fiskarn står stadigt och försöker trötta ut fisken så fisken kommer till fiskarn så småningom,tvärtom.Ut på land och springa mot hö och veva in samtidigt.Rena komedin,tyckte jag .Skynda på,det är grunt vatten där.Tänk om den lossnar.Jag halkar,faller,spö får inte komma under mina 90 kg ser jag till annars.Reser mig igen,kontakten med fisken har jag kvar.Den börjar fatta,byter kurs men det gör jag med.20 m ifrån fisken men det är bara 2-3 m grunt vatten mellan oss.Nu är det bara lyfta upp spöt så högt som möjligt och låta fisken komma till ett par decimeter djupt vatten så är den min vågorna är mina allierade,alltid.Det är en stor fisk,den är tung men slö.Allting är omvänt. Den ligger lugnt på magen ,samlad,avslappnad i väntan på mig.Jag,tvärtom d.v.s.som en infångad fisk,lik en blänkare som bara några minuter innan gjorde allt för att göra sig fri.Adrenalinet avtar,regnet börjar.Tar hastigt två foto på fisken och hjälper den simma tillbaka.Vi kanske ses igen,förhoppningsvist med mindre springande från min sida och mer action ifrån andra änden på linan vi få se,fisket är kul.Vid ankomsten hem,frugan undrar om jag kanske lekte i sandlådan eller va ute och fiskat Idag.

Edit:Fisken var hela 80 cm lång,en uppblänk hane,vikten får ni gissa själva hade ingen våg[ATTACH=CONFIG]76636[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76637[/ATTACH] här simmar den tillbaka
                Kul med fångsten, berättelsen och foton. Förstår att fisken var uppe kort tid, föredömligt. Misstänker * harkel, host* att det är bättre med ett lämpligt plastunderlag mellan fisken och gruset vid foto av denne. (Fast inte lika snyggt)Ta inte illa upp, har själv missat många gånger med det! Blir lätt fibbligt för mig när jag är ensam, öringen sprattlar och far..fumlar med mobilkameran osv. Så lyckade bilder som dig brukar jag inte få till...Vid ett tillfälle med en ganska stor öring höll jag den i stjärtspolen med fisken liggande i vattnet, fibblade med kameran men bilderna visad bara min hand och stjärtfenan på fisken..och den hade ju redan simmat iväg..Raderades ;-)

Får väl annars önska skitfiske till "mannen som talar med öringarna" ;-)
                Senast ändrad av Hemi; 2015-03-02, 10:22.

Kommentera

• Stjäl frågan för en snabb fråga.

Tänkte fiska havsöring under mars månad och har siktat in mig på riddarfjärden och därikring då det ligger rätt nära där jag kommer uppehålla mig och det verkar vara ett okej område för detta fiske enligt mina googlingar.

1. Några specifika tips för detta område och denna tidpunkt? Även annat än HÖ kan vara intressant.

2. Vad behöver jag för fiskekort här och vilka havsöringar är det tillåtet att ta upp?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
                    Plats: Skansundet

Edit:Fisken var hela 80 cm lång,en uppblänk hane,vikten får ni gissa själva hade ingen våg[ATTACH=CONFIG]76636[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76637[/ATTACH] här simmar den tillbaka
                    Grattis!
                    Gillar storyn också

Tydligt att jag valde fel dag,var i typ samma område i lördags och det var dött..
                    Ett par troliga nafs va det enda som hände på 8 tim fiske.
                    Senast ändrad av hejgo; 2015-03-02, 12:35.

Kommentera

• Omtalade öringen på 14kg från strömmen några år sen.. Samma kille har lagt upp två olika profilbilder där man ser tydligt skillnaden mellan dem. Ena är svartmålad på magen? Kan vara för dåligt klippning? Sen på den andra är magen enorm.. Ryggfenan är olika samt prickarna. Varför ska man mecka på en öring som är redan fin? Börjar lukta bluff. Frågorna är många?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar