Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
    Release?
    ?!?������

Kommentera

• Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
      ?!?������
      Catch&Realese (C&R) han undrar nog om dessa fick simma tillbaks

Kommentera

• Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
        Catch&Realese (C&R) han undrar nog om dessa fick simma tillbaks

Självklart.Det var en hona som gjort sin plikt å hade lite kvar av sin bröllopsklänning på.

Kommentera

• Heldag med vadfiske med flugspö i södra delarna. Betade av två ställen och roterade 3 kit.

Stilla och klart vatten och en kryssande säl bidrog till dagens utmaning. Efter lunch började vattnet krusa sig något och efter ett tag small det på en öring på samma Vaskebjörn som levererat senast.......glädjen blev dock kortvarig.....efter ett par vältringar i ytan släppte flugan....

Inte blev det bättre av att jag en stund senare konstaterade att flugan var borta.....trist att bli av med nya favoriten...

Körde vidare med polarmagnus och svart/lila/silver Zonker till skymningen ....dock utan fler kontakter....

Skam den som ger sig!

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• En nybörjare här som tänkte ge sig ut imorgon för kustfiske.
            Är det någon vits nu eller är det lika bra att vänta till i vår?

Vore också tacksam om jag kan få förklarat för mig vilka som man bör C&R.
            Har läst om lekdräkt osv.

Tack på förhand!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fenmund Visa inlägg
              En nybörjare här som tänkte ge sig ut imorgon för kustfiske.

Tack på förhand!
              Självklart är det vits att ge dig ut om du har möjlighet......

Sen om du med vits menar att du kan räkna med fångst.... ja då kan du stanna hemma både imorgon och senare i vår...

Vill du släppa tillbaka så är det ett krav om fisken är under minimimåttet 50 cm.

I övrigt är det många som rekommenderar att släppa tillbaka lekfärgad fisk och framförallt vild sådan.

Vill du ta hem en matfisk skall den alltså vara minst 50 cm, helst vara blank och ha klippt fettfena. Då vet du att den smakar bra och att det är en odlad fisk som får följa med hem. De två senaste villkoren är bra för samvetet men inget absolut krav...

/S
              Senast ändrad av Silverbågen; 2015-01-27, 20:12.
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Hej!

Spenderade några timmar på eftermiddagen ute på Gålö, så som så många gånger tidigare.
                Efter vab, vårdcentral och sedermera besök på Astrid Lindgrens barnsj. med lilla dottern så öppnade det upp sig en lucka efter att sonen hämtats på skolan.
                Snabbt ut mot kusten med med mörkerhotet hängandes i bakhuvudet. Börjar 14:15 och vispar på frenetiskt emot den kraftiga vinden som piskar upp rejäla vågor in mot stränder och klippor.
                Satsar alla surfbrädor på en Svartlila Juoppo, som jag samtidigt funderar på om den inte just bara surfar fram på ytan med sin lätta vikt. Äh, vi kör!

Skymningen skrider snabbt fram medan jag rör mig i sidled över den stenklädda stranden, och missmodet som så många gånger tidigare gör sig gällande, tankarna på över hundratalet timmar som resulterat i ingenting, inte ett pet. Nollad, bespottad och lurad!

Just som jag vevar in min nu rödsvarta Juoppo i mörkret känner jag någonting som faktisk huggit omedelbart, tog han nog i vevintaget.
                Det sprattlar till i ytan 3 meter ut från där jag står och det rycker i spöt, det kan inte vara mer än 20 cm djupt vid huggtillfället. Förvånad som faan får jag ur mig " Näe, det är en öring, näe"!

Kampen är kort och mörkret giver mig ej chansen till att riktigt se allt som jag vill ta in. Havsöringen visar sig vara inte mer än 35 långa centimetrar, men vad sjutton gör det när man just spräckt nollan!

Luktar på handen ett antal gånger under den långa skogspromenaden mot bilen, genom eländig myr och grenverk. Hand i hand går vi hem. Mobilficklampan och minnet av mitt första möte med silvret.

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	1,01 MB
ID:	1776981
                Senast ändrad av Utan offer, ingen seger; 2015-01-30, 23:53. Anledning: Stavning

Kommentera

• Ursprungligen postat av Utan offer, ingen seger Visa inlägg
                  Hej!

Spenderade några timmar på eftermiddagen ute på Gålö, så som så många gånger tidigare.
                  Efter vab, vårdcentral och sedermera besök på Astrid Lindgrens barnsj. med lilla dottern så öppnade det upp sig en lucka efter att sonen hämtats på skolan.
                  Snabbt ut mot kusten med med mörkerhotet hängandes i bakhuvudet. Börjar 14:15 och vispar på frenetiskt emot den kraftiga vinden som piskar upp rejäla vågor in mot stränder och klippor.
                  Satsar alla surfbrädor på en Svartlila Juoppo, som jag samtidigt funderar på om den inte just bara surfar fram på ytan med sin lätta vikt. Äh, vi kör!

Skymningen skrider snabbt fram medan jag rör mig i sidled över den stenklädda stranden, och missmodet som så många gånger tidigare gör sig gällande, tankarna på över hundratalet timmar som resulterat i ingenting, inte ett pet. Nollad, bespottad och lurad!

Just som jag vevar in min nu rödsvarta Juoppo i mörkret känner jag någonting som faktisk huggit omedelbart, tog han nog i vevintaget.
                  Det sprattlar till i ytan 3 meter ut från där jag står och det rycker i spöt, det kan inte vara mer än 20 cm djupt vid huggtillfället. Förvånad som faan får jag ur mig " Näe, det är en öring, näe"!

Kampen är kort och mörkret giver mig ej chansen till att riktigt se allt som jag vill ta in. Havsöringen visar sig vara inte mer än 35 långa centimetrar, men vad sjutton gör det när man just spräckt nollan!

Luktar på handen ett antal gånger under den långa skogspromenaden mot bilen, genom eländig myr och grenverk. Hand i hand går vi hem. Mobilficklampan och minnet av mitt första möte med silvret.

[ATTACH=CONFIG]75841[/ATTACH]
                  Hmmmm rödsvart.... nog inte fel vid denna tiden på året, testa Sandgrävling oxå i nämnda nyans, underskatta ej heller djupet om ljuset är lite lågt.... problemet ligger väl i att få den att gå fri från tången vid låg inspinningshastighet då.
                  Har du grejor, lägg ut ett räkmete i området samtidigt och var uppmärksam på att linan ej bör sjunka (metet), mothugg vid minsta föraning, hur det går till i praktiken.. nätet iaf har tips lycka till!
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fenmund Visa inlägg
                    En nybörjare här som tänkte ge sig ut imorgon för kustfiske.

Tack på förhand!
                    Nej NEJ, vill du få kustöring (i stockholms närområde då) kan inte läget vara bättre, säger så här direkt, dessa fiskar har INGA PROBLEM med kallt vatten så länge ikke solid is förekommer och då är det i första hand DU som kommer få problem lovar, dina grejor om kastade kommer studsa på isen men fisken (om du hittar den och den är huggvillig då) tar direkt om triggade, lovar de har INGA problem med riktigt kallt vatten alls de blir bara något långsammare... lovar notera noga öring och andra kallvattensrelaterade arter förekommer gärna i de nordliga områdena av konungariket SVERIGE det finns ett skäl här.. lovar tro mej!
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Tycker att just Juoppos aluminiumdrag går mycket bra och klarar sig ypperligt på grunda områden. I jämförelse med andra drag slipper jag dra av diverse tångruskor och gräs, inte heller hakar den fast i stenar såsom man tyvärr gör vid långsam inspinning. Räkmete har jag inte kommit till ännu, kanske kommer.
                      Lovade mig själv att envetet ,och kanske korkat, att jag skulle ta min första HÖ på vanligt haspel med drag och att det enbart fick ske utmed kusten. Det kändes som mest "äkta".
                      Rackar inte ned på Ghettot eller andra fiskemetoder. Det var bara något som jag fick för mig i min enfaldighet och som passade mig bäst.
                      Nu har en mental spärr släppt, och så kanske man blir mottaglig för fler fiskemetoder.
                      Eller inte.
                      Nu blir det fler öringar och lättare att andas.

Vill även passa på att tacka er för inspirerande rapporter och saklig information, kartan är guld!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 838 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      440 visningar
                      0 gillar