Ursprungligen postat av Gös_Hasse
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter i Stockholm
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggVar förbi Junibacken 2 timmar och kastade lite, var väl inte planerat utan ville mest testa mina nya HÖ drag jag format till av cernitlera. Och fan vad nöjd jag vart med gången Ingen HÖ vart det utan en liten snippa och en liten abborre
Så fisk lockar de, men inte rätt fisk denna gång
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggVar förbi Junibacken 2 timmar och kastade lite, var väl inte planerat utan ville mest testa mina nya HÖ drag jag format till av cernitlera. Och fan vad nöjd jag vart med gången Ingen HÖ vart det utan en liten snippa och en liten abborre
Så fisk lockar de, men inte rätt fisk denna gång
En liten snippa.Du såg ingen torsk då?
Själv var jag på Torö i lördags. Allt stämde, perfekta förhållanden dvs högt grumligt vatten , bra vind, bra vattentemp på 4,5+ samt mycket spigg i faggorna. Det enda felet var att endast en sprall behagade hugga på en röd/svart "jymdpinne". Några följare och stötar i dragen blev det också.
På dom igen
Bb
Kommentera
-
Kan äntligen rapportera in öringfångst i södra i lördags. 5-6 m/s v-NV vind med klar himmel och cirka 0-gradigt med 3-4 grader i det klara vattnet. 3 hugg sista fem minuter precis när skymningen börjat, hugg i vartannat kast då. Resten av dagen varit helt tom. Den största av de vägde cirka 1,5 kg den mindre cirka 1 kg, båda blanka och med ryggfenan kvar.
För 3 månader sen introducerade en vän till mig havsöringfiske i Stockholm. Så i tre månader har jag kastat fluga, från norr till söder i Stockholm, nästan varje helg från gryning till skymning utan en känning. Så desperat man kan bli som fiskare, jag drömde om öringar. Var så nära att ge upp efter 12e bompass utan varken följare eller hugg i rad men så precis när jag ska åka iväg med bilen, en sen skymning, ser jag ut över vattenytan hur öringar stryker ytan, vakar och jagar i grupper. De finns här! Nästa morgon på samma plats börjar som alla andra öringdagar börjat för mig, totalt dött. När skymningen börjar, och kroppen värker efter alla flugkast, byter jag motvilligt till spinn och en silvergrön NoName. 10 kast gav jag mig själv. I det åttonde händer det, helt oväntat och utan förvarning, en totalt brutal hård smäll som nästan rycker ut spöt ur mina stelfrusna fingrar. Jag har kastat så många kast utan känning så jag glömt vad ska göra. Som tur är sitter den otroligt vackra öringen fint i mungipan efter en underbar härlig fight. Andra kastet därefter ytterligare en! Det här var ju inge svårt tänker jag och skrattar med gråten i halsen kvar från föregående fisk. Så, en gäddfiskare sen barnsben, är man äntligen frälst och återfödd som en havsöringfiskare. Stort tack till alla som gett bra tips i denna tråd, jag har läst den flera gånger! Det har hjälpt mig hålla modet uppe och tillräckligt med tips att fortsätta kämpa och utvecklas.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av WillyHunt Visa inläggKan äntligen rapportera in öringfångst i södra i lördags. 5-6 m/s v-NV vind med klar himmel och cirka 0-gradigt med 3-4 grader i det klara vattnet. 3 hugg sista fem minuter precis när skymningen börjat, hugg i vartannat kast då. Resten av dagen varit helt tom. Den största av de vägde cirka 1,5 kg den mindre cirka 1 kg, båda blanka och med ryggfenan kvar.
För 3 månader sen introducerade en vän till mig havsöringfiske i Stockholm. Så i tre månader har jag kastat fluga, från norr till söder i Stockholm, nästan varje helg från gryning till skymning utan en känning. Så desperat man kan bli som fiskare, jag drömde om öringar. Var så nära att ge upp efter 12e bompass utan varken följare eller hugg i rad men så precis när jag ska åka iväg med bilen, en sen skymning, ser jag ut över vattenytan hur öringar stryker ytan, vakar och jagar i grupper. De finns här! Nästa morgon på samma plats börjar som alla andra öringdagar börjat för mig, totalt dött. När skymningen börjar, och kroppen värker efter alla flugkast, byter jag motvilligt till spinn och en silvergrön NoName. 10 kast gav jag mig själv. I det åttonde händer det, helt oväntat och utan förvarning, en totalt brutal hård smäll som nästan rycker ut spöt ur mina stelfrusna fingrar. Jag har kastat så många kast utan känning så jag glömt vad ska göra. Som tur är sitter den otroligt vackra öringen fint i mungipan efter en underbar härlig fight. Andra kastet därefter ytterligare en! Det här var ju inge svårt tänker jag och skrattar med gråten i halsen kvar från föregående fisk. Så, en gäddfiskare sen barnsben, är man äntligen frälst och återfödd som en havsöringfiskare. Stort tack till alla som gett bra tips i denna tråd, jag har läst den flera gånger! Det har hjälpt mig hålla modet uppe och tillräckligt med tips att fortsätta kämpa och utvecklas.
Speglar exakt varför exv öring kan gå en på hjärnan i viss ålder, ingen dussinfisk som vissa andra..... och vore den sådan försvinner intresset oxå, det får INTE vara för lätt sen är den en blank vacker för att inte säga otroligt fin firre i sina bästa stunder, kritvit buk, blänkande sidor och kolsvart rygg.
Endast slagen av lax.
Pratar vi kallt vatten så ska jag berätta en sann historia från Dalarö området för många år sedan, vi stack ut från hamnen där, i mars var det och använde årorna ombord för att peta undan isflaken som nog var 10cm tjocka uppbrutet av större båt/fartyg, längs närbelägen ö mellan flaken fick vi i tre Bomber 16A wobbler och körde längs land, fick två, den ena strax under 6 kilo den andra nog ganska precis, vad vattnets temperatur låg på kan man fundera ut, dock nog ingen dussinhändelse sådär men den gången tvekade de inte iaf.
Dock var ingen av dem knallblank men någorlunda iaf.
De tål mycket kallt vatten ingen tvekan men aktiviteten går ned, dock finns det mat finns det öring, troligen blir det längre mellan huggen då de inte äter lika ofta som i idealtemp.
Har annan historia oxå om vinterfiske, fick bara en men väsentligt större oxå färgad dessvärre, betet ja Bomber 16A.
Vad gäller betet, det är en annan tid nu, troligen har födounderlag ändrats för då var det gott om storströmming.
Iaf den wobblern har gett fisk ner till kilot trot eller ej.Senast ändrad av TAMTAM; 2014-12-23, 18:22.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Stort grattis, skitkul!!
Men ofta är det så att de hugger i skymmingen om det är trögt under dagen. Har varit med om det flera gånger t.e.x. två sista kasten mellan isflak hugg, missa den ivrigt kast igen..smack! Nästan blank 6 kg..Även tagit pb på annan fisk, större ;-) i skymmingen efter en i övrigt trög dag..sista kastet.
Ofta är de där hela tiden men hugger först när förhållanden är rätt..Skymming och även plötsligt snöfall är två av de rätta..
Och viktigt, ibland hugger de bara på en sorts bete och nobbar helt ett annat nästa gång kan det vara tvärtom. Viktigt att testa helt annat om man misstänker att de är där, helt avgörande..Senast ändrad av Hemi; 2014-12-23, 19:06.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggStort grattis, skitkul!!
Men ofta är det så att de hugger i skymmingen om det är trögt under dagen. Har varit med om det flera gånger t.e.x. två sista kasten mellan isflak hugg, missa den ivrigt kast igen..smack! Nästan blank 6 kg..Även tagit pb på annan fisk, större ;-) i skymmingen efter en i övrigt trög dag..sista kastet.
Ofta är de där hela tiden men hugger först när förhållanden är rätt..
(det märkliga är att om en av dem anser förhållandena vara rätt så gör de andra det oxå....
vilket även gäller andra rovfiskar)I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöringsrapporter i Stockholmav BlinkerDet där teorier om vilken färg som funkar bäst är just ”teorier” som har inte mycket att...1 Foto
-
Kanal: Region Stockholm
2023-12-10, 20:45 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 668 visningar
0 gillar