Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dock det absolut bästa är att hitta likasinnade med erfarenhet (guider oxå men blir nog från båt isf, dock visa intresse och pumpa dem ordentligt, kostar en peng men ger skulle jag tro i ditt fall mångfalt tillbaka om du är uppmärksam och framförallt väljer erkänt bra guider. ( här råder nog stora skillnader men vissa välkända är mycket duktiga...)
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Ursprungligen postat av UL0.04 Visa inlägg
      Ok tack Tamtam Är tacksam för alla tips jag får. Jag har alltid varit lite undrande om hur långt in dom går. Men "insidan" som Sandemar och sånt, typ Årsta havsbad (?) Dom går hela vägen in den här tiden vid på året?
      Tjääna
      Har du kollat in havsöringskartan som vi gjort (klicka på blåa texten här nere). Där finns flera ställen på tex Gålö som är bra. Jag har fått fisk på alla ställen där. Felet med Gålö är att det ofta är mycket folk, annars är det ett bra ställe. Försök att åka ut på vardagarna då är det mindre folk och större chans att få. Sandemar och Årsta är också bra ställen nu (kolla kartan). När det gäller Årsta så finns fler platser än den på kartan, kolla Eniro sjökort.
      På dom igen
      Bb
      Senast ändrad av Barabajare; 2014-12-11, 18:15.
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Hur ser man havsöringskartan i tapatalk?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
          Tjääna
          Har du kollat in havsöringskartan som vi gjort (klicka på blåa texten här nere). Där finns flera ställen på tex Gålö som är bra. Jag har fått fisk på alla ställen där. Felet med Gålö är att det ofta är mycket folk, annars är det ett bra ställe. Försök att åka ut på vardagarna då är det mindre folk och större chans att få. Sandemar och Årsta är också bra ställen nu (kolla kartan). När det gäller Årsta så finns fler platser än den på kartan, kolla Eniro sjökort.
          På dom igen
          Bb
          Japp, har den på mobilen Har utgått ifrån den och sjökort för alla mina pass

Kommentera

• Jag har fiskat mellersta skärgården ganska flitigt senaste veckan och konstaterat att det är otroligt mycket spigg i ytan. En del simmandes och många som liksom bara står helt still strax under ytan. Även en hel del död spigg.
            Varför beter dom sig så? Lektider? Dör dom när vattnet blir kallt?
            Konstigt nog har jag inte sett öring äta av spiggen, som borde vara lättillgänglig föda när de är så många och "loja".
            Någon som har teori eller vet varför spiggen beter sig så här just nu?

För övrigt hat jag tagit ett par öringar av mindre storlek i vattnen kring Kanholmsfjärden. Dålig höst.
            Inte någon kontakt med större fisk.

Skitfiske, bröder!

Kommentera

• Lite spridda funderingar/erfarenheter av Hö-fiske. Det kan vara jävligt svårt och samtidigt idiotenkelt. Första förutsättningen är att de finns där..men även om det är så hugger de för det första inte hela tiden det går i tydliga intervaller vilket f.ö gäller fler arter och för det andra varierar det vad de vill ha just då.Detaljerna och variationerna avgör.

I princip hugger HÖ på allt = naturligt bete, fisk död eller levande, mask, räka och alla former av drag.

Men vissa dagar på det endast ett bete (alla fiskar tas på det trots att andra funkat på samma ställe tidigare)vissa dagar på andra.

Skulle jag gå från mina egna erfarenheter av icke strömmande vatten skulle jag säga att varenda öring hugger på plåtbit någon gång varje dag (typ Toby, Hansen) sidorullande runt egen axel vid mycket täta vevstopp (oerhört viktigt 9 av 10 hugg är i samband med vevstopp) eller om det inte går på flötmetad räka.

Vill påstå av om de finns där hugger de under flera timmars fiske 9 gånger av 10 på någon av metoderna.

Kör plåtbit dra bara några tag med veven (haspel) sedan vevstopp typ räkna en två, tre fyra(beroende på djup) dra igång några få tag igen och upprepa det vid varje kast hela tiden med variationer. Just sjunkande växlande sidorullande plåtbit likt en skadad fisk är extremt triggande. Om de inte hugger på det växla om till flöte (så litet och känsligt som möjligt) ock mete med räka och nyp till blixtsnabbt vid minsta mm-rörelse på flötet även öringar i 5-kgklassen kan ta oerhört försiktigt. Typ mörtnapp.

Har varit med om många gånger att inte minsta tecken funnits för Hö, trots timmars trixande med säkra plåtbitar på säkra ställen (Annars idiotsäker metod)..ingen följare inget minsta litet pet (det sistnämnda f.ö annars en säker indikation på närvaro) och första hugget vid växling till flötmete/räka kommit på samma ställe (landfiske utan förflyttning) inom få sekunder vissa dagar. På ett par timmars fiske 15-20 nafs. Trots att de varit omöjligt på konstgjort bete.

Lycka till oj, förlåt jag menar skitfiske!
              Senast ändrad av Hemi; 2014-12-12, 19:06.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                Lite spridda funderingar/erfarenheter av Hö-fiske. Det kan vara jävligt svårt och samtidigt idiotenkelt. Första förutsättningen är att de finns där..men även om det är så hugger de för det första inte hela tiden det går i tydliga intervaller vilket f.ö gäller fler arter och för det andra varierar det vad de vill ha just då.Detaljerna och variationerna avgör.

I princip hugger HÖ på allt = naturligt bete, fisk död eller levande, mask, räka och alla former av drag.

Skulle jag gå från mina egna erfarenheter av icke strömmande vatten skulle jag säga att varenda öring hugger på plåtbit någon gång varje dag (typ Toby, Hansen) sidorullande runt egen axel vid mycket täta vevstopp (oerhört viktigt 9 av 10 hugg är i samband med vevstopp) eller om det inte går på flötmetad räka. Vill påstå av om de finns där hugger de under flera timmars fiske 9 gånger av 10.

Kör plåtbit dra bara några tag med veven (haspel) sedan vevstopp typ räkna en två, tre fyra(beroende på djup) dra igång några få tag igen och upprepa det vid varje kast hela tiden med variationer. Just sjunkande växlande sidorullande plåtbit likt en skadad fisk är extremt triggande. Om de inte hugger på det växla om till flöte (så litet och känsligt som möjligt) ock mete med räka och nyp till blixtsnabbt vid minsta mm-rörelse på flötet även öringar i 5-kgklassen kan ta oerhört försiktigt. Typ mörtnapp.

Har varit med om många gånger att inte minsta tecken funnits för Hö, trots timmars trixande med säkra plåtbitar på säkra ställen (Annars idiotsäker metod)..ingen följare inget minsta litet pet (det sistnämnda f.ö annars en säker indikation på närvaro) och första hugget vid växling till flötmete/räka kommit på samma ställe (landfiske utan förflyttning) inom få sekunder vissa dagar. På ett par timmars fiske 15-20 nafs. Trots att de varit omöjligt på konstgjort bete.

Lycka till oj, förlåt jag menar skitfiske!
                Riktigt bra Hemi, minns jag rätt är vi samma generation! absolut bästa hälsningar vet du varje gång!
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Var en sväng förbi Ålkistan samt Brunnsviken men ingen HÖ ville nappa.....fick inte heller nå bifångst. Vart förbannad och drog på en relax 2,5" och försökte pigga upp humöret med abborre men inte ens de var sugna.

Testade massa olika färger på Vicke draget samt provade lite olika plåtbitar men BOMADE så det ekade över hela Brunnsviken!

Börjar ge upp fiske från land, inte haft lycka med det sen jag var 12år :P

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                    Var en sväng förbi Ålkistan samt Brunnsviken men ingen HÖ ville nappa.....fick inte heller nå bifångst. Vart förbannad och drog på en relax 2,5" och försökte pigga upp humöret med abborre men inte ens de var sugna.

Testade massa olika färger på Vicke draget samt provade lite olika plåtbitar men BOMADE så det ekade över hela Brunnsviken!

Börjar ge upp fiske från land, inte haft lycka med det sen jag var 12år :P
                    Gös-Hasse, tro mig chanserna är utomordentligt goda i Sthlms inre skärgård. Ja, kanske rentav bäst chanser i landet att ta en hygglig öring 3-4-5 kg. (Med norsen t.e.x. kommer mängder av blänkare normalt max upp mot 3,5 kg ) Mycket, mycket större chans på grov öring än längre ut i skärgården. I grannskapet finns i stort sett alltid, varje månad på året öringar i 7-kgs-klassen. Enorma stim av mat/betesfisk, nors, strömming, löja, siklöja osv (miljarders)finns året runt och även strömmande vatten och stora djup över 40 m. Har själv vissa goda erfarenheter.

Men för att nämna en annans, känner en kille som endast fiskar Sthlms-ö från land (inte strömmen) ,han har vare sig bil eller båt men sl-kort några närmare detaljer säger jag inte. Han har tagit två över 8 kg och fiskar endast med Vickewobbler...(vilken jag själv inte gillar) största 10,6 kg..
                    Senast ändrad av Hemi; 2014-12-12, 20:44.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                      Gös-Hasse, tro mig chanserna är utomordentligt goda i Sthlms inre skärgård. Ja, kanske rentav bäst chanser i landet att ta en hygglig öring 3-4-5 kg. (Med norsen t.e.x. kommer mängder av blänkare normalt max upp mot 3,5 kg ) Mycket, mycket större chans på grov öring än längre ut i skärgården. I grannskapet finns i stort sett alltid, varje månad på året öringar i 7-kgs-klassen. Enorma stim av mat/betesfisk, nors, strömming, löja, siklöja osv (miljarders)finns året runt och även strömmande vatten och stora djup över 40 m. Har själv vissa goda erfarenheter.

Men för att nämna en annans, känner en kille som endast fiskar Sthlms-ö från land (inte strömmen) ,han har vare sig bil eller båt men sl-kort några närmare detaljer säger jag inte. Han har tagit två över 8 kg och fiskar endast med Vickewobbler...(vilken jag själv inte gillar) största 10,6 kg..
                      Själv har man efter så många timmars fiske endast lyckats ta 1 öring under måttet i strömmen.
                      Jag cyklade från gärdet till Ålkistan och sedan till vissa delar av Brunnsviken idag........men när det blir så dålig utdelning undrar man ibland vad fan man håller på med. Bara jag får upp en på 2-4kg kommer jag nog tro mer på det jag gör och bli helt frälst. Men som det går hittills känns det som HÖ bara är en myt :P Vill du inte berätta här kan du ta det via PM

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar