Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Smörbulten fortsätter att leverera

Nu har klockan passerat midnatt så nu slipper man fundera på nå't skämt om grymt fiske tidigare idag när Billigaberra och jag drog ner till Torö för att se om silverstimmet från helgens besök var kvar i krokarna.....

Nordvästliga vindar mellan 5-10 m/s och ca 4 grader i vattnet var grundförutsättningarna för dagen...växlande väder med allt från sol till snö/hagel......några jättestim såg vi inte men fisk fanns det......

Själv drog jag en liten silversprallis på bombarda och långsamt fiskad smörbult ....missade dessutom ytterligare ett hugg.... Billigaberra bommade ett par hugg och hade en skaplig efterföljare som vände med en virvel......

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	416,6 KB
ID:	1773016

Hypotesen som fortfarande verkar gälla trots att vattentempen börjat stiga är att fisken som hugger gärna väljer ett långsamt fiskat mindre bete....

Imorgon blir det båtfiske i norra (edit: Furusundsleden) och då får vi se om det går att lura nån på kustvobbler......kommer att testa 15 g Vicke, 18 g Spöket och en egentillverkad favorit som tidigare gett bra fångster vid vårfisket....

Name:	Bilder från telefonen 1 okt 2012 400.jpg
Views:	3
Size:	464,4 KB
ID:	1773017
    Senast ändrad av Silverbågen; 2014-04-01, 23:58.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1396392830.462828.jpg
Size:	65,6 KB
ID:	1773018

Inte bara öringen som är i farten.. Kul!

Kommentera

• Säsongspremiär i Silver Sharken

Så var det dags för säsongens första silverjakt i Sharken.....

Med på turen idag var multilegenden Mr T och det var kul att se att det var en trevlig prick som inte bara kan snacka rullar utan även att han kan hantera dem...

Mr T körde hårt med sin Excense DC och efter att ha provkastat den så kan jag lova att ni definitivt kan lita på Mr T när han rekommenderar den (....även om man ibland misstänker att mannen har ett hemligt sponsoravtal med Japanska Shimano...)....

Jag provade som sagt rullen.....och.....den kastar som en dröm.....och man kan låta tummen vila efter utkast ....någon "educated thumb" behövs inte där för trasselfria kast....

Trasselfria kast ja.....helgarderad som jag var inledde jag för egen del med min Stella som efter den senaste tidens vadfiske satt på ett 10-fots SSGS....

Insåg snabbt att 10-fotarn går bort vid nästnästa helgs Grinda Open....i båten är det max 9 fot som gäller....

Gick snabbt över till mitt eget multikit i form av en DC Calais (måste ju va värst i egna båten och så...) på ett 9 fots Shimano Technium....

Laddar för första kastet......och RIDÅ!!!!......proffice i första kastet....damit! Där sjönk anseendet direkt.......

Efter lite trasslande kunde det dock konstateras att det inte rörde sig om nåt fel på varken lina eller rulle.....det var som vanligt skit bakom skaftet som var orsaken...

Efter lite trasslande med benäget bistånd från Mr T så fick vi till slut ordning på prylarna och resten av eftermiddagen avlöpte friktionsfritt...

När klockan började närma sig det berömda 14.30-hugget driftade vi in i en vik där jag kunde ana en viss skepsis från Mr T......tempen var visserligen en tiondel högre än farleden utanför men i övrigt tror jag inte att det var mycket som kändes rätt...

Själv vet jag platsens potential och drog lugnt iväg ett kast mot vikens djupaste parti.....och.....FAST FISK! På ca 40 m avstånd vältrade sig en öring i ytan.....i ögonvrån såg jag Mr T's lina i riktning mot platsen där jag krokat fisken ...en sekunds tvekan....fanns det risk att vi hade eller skulle trassla in linorna i varandra???...nej det skulle nog gå bra.....NEJ det gick INTE BRA!!! insåg jag i samma stund som fisken gick loss.....

Vevade in och drog ett snabbt kast i samma riktning......och PANG!! Där satt fisken på igen.....och nu satt den på ordentligt....bjöd på skaplig fajt innan den elegant håvades av Mr T.....High Five på den!

2,73 kg.....silverblank......vild&vacker!!!

Name:	image.jpg
Size:	323,5 KB
ID:	1773029

Strax efter det berömda 14.30-hugget så får jag lite längre in i viken se en stor fisk göra ett högt luftsprång.....mäktig syn....stor öring en meter rakt upp i luften...

Vi nötte på resten av eftermiddagen.....mumsade gifflar.....och snackade fiske....prylar....platser.....tekniker.....fiskar o fiskare......precis som det ska vara....dock utan fler säkerställda kontakter.....

Hursomhelst var det två nöjda fiskare som återvände till "verkligheten" med jobb, familj etc.....efter en härlig eftermiddag på sjön...

Visst ja! Vad tog fisken på undrar kanske någon......?

Svart/Lila/Silver Vicke!!!......vad trodde ni?

/S
        Senast ändrad av Silverbågen; 2014-04-02, 21:40.

Kommentera

• Härlig rapport! Den där viken har en gäddfiskare välsignat sen tidigare så kan inte gå fel!

Kommentera

• Tack för fisketuren, Silverbågen!

Snart får jag bjuda dig på lite "snipjakt de luxe" uppe på "landet". Det var mkt trevligt att kunna få träffa likasinnade och även hjälpa till med att elegant håva deras fångst!

Ja, den där "gäddviken" såg inte ut att vara en av de hetaste platserna i hela Furusundsleden, men du visar ännu en gång att du kan ta jobbet som fiskeguide vilken dag som helst i dina hemmavatten! Mkt bra jobbat! Det brukar vara så att det är de små skillnaderna som gör den stora skillnaden och din Svart/Lila/Silver Vicke såklart.

Häls //T
            Senast ändrad av tonyex; 2014-04-02, 22:15.

Kommentera

• Är gäddviken möjligen samma vik som vert tog en? Platsen som såg ut att vara mer lämpad för sommarmete efter borre? Silverguiden kan han!
              Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
              sigpic
              Skitfiske!

Kommentera

• Grattis Bågen!!

Kommentera

• Andra båtturen funkade lika bra som första..hann ut en timme efter jobbet innan det var dags att hämta på dagis.
                  En fin öring på 2980 klippte ett blåsilvrigt noname.

Kommentera

• Tackar!

/S

Kommentera

• Äntligen! Efter förra helgens premiärtur i Trälhavet med bomtur som följd blev det revansch idag.

Inledde med spinn för att sedan gå över till fluga då jag ville testa den nya linkorgen som kom i veckan från danmark (kan för övrigt rekommenderas extremt skarpt om man ska flugfiska från båt). När man minst anar det kliver en fin - vild & vacker (som silverbågen säger) öring på - efter lite hetsig akrobatik kommer en blank 2 kilos upp i båten. Första flugfångade i Stockholms skärgård för min del så det var extra kul. Eftersom att den var vild fick den snabbt simma tillbaka!

Blev bara en öring idag, men vi fick en bonusgädda i båten också - så det får anses vara en mycket bra dag!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 954 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      459 visningar
                      0 gillar