Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
    Siverbonkaren, Så där har hela mitt livs havsöringsfiske sett ut.... Havsöringens existens är en myt precis som loch ness odjuret
    De är svåra, visst är det så, dock försök slå dej ihop med erfaret folk, blir iaf inte något dussinfiske, du måste ha tålamod men vad som framför allt är viktigt är att du förstår hur den lever vilka ljusförhållanden den föredrar osv.
    Temp i vattnet mycket viktigt, skulle föreslå trötta inte ut dej nu (även om det är långtifrån omöjligt) vänta till april, försök se till att du fiskar vikar du kan misstänka är lite varmare jämfört med fjärd i stort, varmt vatten vår går hand i hand
    Senast ändrad av TAMTAM; 2014-03-01, 11:49.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Tjääna
      Har precis rensat och fileat en öring, den skall bli middag i mörra. Gick upp tidigt i morse, Mogge plockade upp mig 0530 för vidare färd mot Blidö.
      Förväntningarna var höga, jag hade gått igenom mina gamla fiskedagböcker och konstaterat att vi brukade ha ett bra öringfiske på Blidö denna årstid.

Väl framme så parkerade vi vid färjan och tog en promenad mot de norra delarna. När vi börjat fiska så tog det inte lång stund fören det började hända grejor. Tjong i buljongen så satt första fisken fast, den körde på bra trots det kalla vattnet (+1,4). Den vägde runt 1,3 kg och hade klippt fettfena, så den fick bli middag.

Kastet efter så vart det en kraftig plogvåg efter draget och en stadig virvel. Efter några resultatlösa kast var det dragbyte, satte på en liten vickekopia (koppar med grön rygg). Smack sa det i första kastet och en finare öring klippte draget, den bråkade på riktigt bra och kunde landas efter en stund. Skulle tro att den vägde runt 2,3 kg. Den fick gå tillbaka eftersom middagen redan var fixad och även för att den hade fettfenan kvar.

Sen var det några hugg och några följare. Ca 40 minuter var det rocken roll sen dog det ut och resten av dagen var stendöd. Vi åkte ner till badplatsen och försökte där ,men ingenting.
      Alltså 2 öringar upp och dagboken "talade sanning".
      Click image for larger version

Name:	DSCN1039 (1024x768).jpg
Views:	1
Size:	214,7 KB
ID:	1771992
      En 20 gr Gladsax som jag målat om tog den på.
      På dom igen
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ni kommer inte tro detta lovar, sandgrävling dvs kulspetspenna i rött och svart.... vafan är nu detta för skämtgrejor... (tänkte jag iaf) resultat tidig vår i Roslagen, två regnbågar och tre öringar från strandfiske, varför jag använde bete ifråga var därför kamraten i princip i första kastet landade en lätt brun HÖ på ca 3 kilo men sen var hans dag över.. använde samma bete och resultatet är precis som jag beskrev, använd rätt grejor lägg dem på rätt ställe och ta hänsyn till årstid då hugger det lovar men inte varje gång dessvärre......

Kommentera

• Härligt Beja, BANZAIIIII!!! =)

Vad säljer du en kopia av dagboken för? HAHA

Skitfiske,
          /David

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
          Tjääna
          Har precis rensat och fileat en öring, den skall bli middag i mörra. Gick upp tidigt i morse, Mogge plockade upp mig 0530 för vidare färd mot Blidö.
          Förväntningarna var höga, jag hade gått igenom mina gamla fiskedagböcker och konstaterat att vi brukade ha ett bra öringfiske på Blidö denna årstid.

Väl framme så parkerade vi vid färjan och tog en promenad mot de norra delarna. När vi börjat fiska så tog det inte lång stund fören det började hända grejor. Tjong i buljongen så satt första fisken fast, den körde på bra trots det kalla vattnet (+1,4). Den vägde runt 1,3 kg och hade klippt fettfena, så den fick bli middag.

Kastet efter så vart det en kraftig plogvåg efter draget och en stadig virvel. Efter några resultatlösa kast var det dragbyte, satte på en liten vickekopia (koppar med grön rygg). Smack sa det i första kastet och en finare öring klippte draget, den bråkade på riktigt bra och kunde landas efter en stund. Skulle tro att den vägde runt 2,3 kg. Den fick gå tillbaka eftersom middagen redan var fixad och även för att den hade fettfenan kvar.

Sen var det några hugg och några följare. Ca 40 minuter var det rocken roll sen dog det ut och resten av dagen var stendöd. Vi åkte ner till badplatsen och försökte där ,men ingenting.
          Alltså 2 öringar upp och dagboken "talade sanning".
          [ATTACH=CONFIG]64851[/ATTACH]
          En 20 gr Gladsax som jag målat om tog den på.
          På dom igen
          Bb
          Senast ändrad av Sidd; 2014-03-02, 21:49.
          "I never saw a wild thing
          sorry for itself.
          A small bird will drop frozen dead from a bough
          without ever having felt sorry for itself."

- D.H. Lawrence

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sidd Visa inlägg
            Härligt Beja, BANZAIIIII!!! =)

Vad säljer du en kopia av dagboken för? HAHA

Skitfiske,
            /David

Tjääna
            Kul med dagboken. Tyvärr slutade jag att föra antecknigar över mina fiskebravader i samband med att jag la ner fisket i ca 10 bast. Har inte börjat anteckna sen jag tog upp fisket igen för ca 2 år sedan. Men det skall bli ändring på det. Jag börjar med Blidöfisket från i Lördags

Saxat från fiskedagboken.
            19970222
            Blidö .Jag fick 4 st mellan1,5-3,3 kg, Mogge 2st 2,0 och 3,0 kg. Hälften av öringarna tog på räka resten på spinn (Sandgrävling samt Viking herring) Solen sken, viken låg i lä. Lufttemp +2 , isen lossnade och drev iväg från viken när vi kom på morgonen. En del drivis under resten av dagen. En fisk fångade jag i mellanrummet som blev mellan land och isen som hade börjat driva iväg. Såg den största öring jag någonsin sett, den simmade förbi mig där jag stod på bryggan och den var helt ointresserad av mina beten.
            Kul med dagbok det känns liksom som om det var igår .

På dom igen
            Baanzaiiii!!
            Bb
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
              Tjääna
              Kul med dagboken. Tyvärr slutade jag att föra antecknigar över mina fiskebravader i samband med att jag la ner fisket i ca 10 bast. Har inte börjat anteckna sen jag tog upp fisket igen för ca 2 år sedan. Men det skall bli ändring på det. Jag börjar med Blidöfisket från i Lördags

19970222
              Blidö .Jag fick 4 st mellan1,5-3,3 kg, Mogge 2st 2,0 och 3,0 kg. Hälften av öringarna tog på räka resten på spinn (Sandgrävling samt Viking herring) Solen sken, viken låg i lä. Lufttemp +2 , isen lossnade och drev iväg från viken när vi kom på morgonen. En del drivis under resten av dagen. En fisk fångade jag i mellanrummet som blev mellan land och isen som hade börjat driva iväg. Såg den största öring jag någonsin sett, den simmade förbi mig där jag stod på bryggan och den var helt ointresserad av mina beten.

På dom igen
              Baanzaiiii!!
              Bb
              Där har jag oxå en upplevelse att fresta med... låg och kastade i södra mellanskärgården, länge sedan men ögonblicket sitter kvar i minnet, var ett mycket trevligt ställe, ett litet sund kan man säga med djupt vatten omedelbart utanför, aldrig fått ett skit där trots att det är perfekt, har alltid trott på det dock så vid passage alltid några kast iaf, hade med mej ett "blåbär" en som mest åkte med för båtturen, iaf vi la oss i läge och kastade på plötsligt säger blåbäret vad är det där en gädda eller?
              Kollade ned en bit från båten, den absolut största öring jag någonsin sett sakta passerar klart synligt för oss.. höll på att skita på mej, darrade i knäna fick iväg ett kast bortom... den fullständigt ignorerade draget jag såg det och försvann utom synhåll in emot land, jag gav mej inte, vände upp flera gånger och la kasten rätt, gav upp gick i land en bit bort och smög mej mot kanten jag såg den gå inemot, var riktigt försiktig satte på ett litet drag och kastade kort i området, höll på säkert en timme inte en reaktion..... säkerligen 10 kilo om inte mer jag har fått på nästan nio så jag vet hur en riktigt stor öring ser ut och denna var det verkligen....
              Här skulle nog tålamod och räkmete kunnat gett utslag men hade inga grejor, aldrig fått en fisk på stället varken före eller efter men själva stället säger mej att de förekommer med mellanrum.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                Tjääna

19970222

På dom igen
                Baanzaiiii!!
                Bb
                Där har jag oxå en upplevelse att fresta med... låg och kastade i södra mellanskärgården, länge sedan men ögonblicket sitter kvar i minnet, var ett mycket trevligt ställe, ett litet sund kan man säga med djupt vatten omedelbart utanför, aldrig fått ett skit där trots att det är perfekt, har alltid trott på det dock så vid passage alltid några kast iaf, hade med mej ett "blåbär" en som mest åkte med för båtturen, iaf vi la oss i läge och kastade på plötsligt säger blåbäret vad är det där en gädda eller?
                Kollade ned en bit från båten, den absolut största öring jag någonsin sett sakta passerar klart synligt för oss.. höll på att skita på mej, darrade i knäna fick iväg ett kast bortom... den fullständigt ignorerade draget jag såg det och försvann utom synhåll in emot land, jag gav mej inte, vände upp flera gånger och la kasten rätt, gav upp gick i land en bit bort och smög mej mot kanten jag såg den gå inemot, var riktigt försiktig satte på ett litet drag och kastade kort i området, höll på säkert en timme inte en reaktion..... säkerligen 10 kilo om inte mer jag har fått på nästan nio så jag vet hur en riktigt stor öring ser ut och denna var det verkligen....
                Här skulle nog tålamod och räkmete kunnat gett utslag men hade inga grejor, aldrig fått en fisk på stället varken före eller efter men själva stället säger mej att de förekommer med mellanrum.

Kommentera

• Min "värsta" upplevelse är en gång (för typ 20 år sedan) när jag stod en solig vårdag och kastade efter silver vid Sennebyhaken på Väddös utsida. Jag hade just gjort dagens bästa - längsta - kast när två (riktigt) stora öringar lugnt simmade förbi mig, mindre än fem meter från land, i det kristallklara vattnet. Trots att jag vevade så att det luktade bränt om rullen var de utom synhåll när jag fått hem mitt drag och de försök jag gjorde att få dem att hugga var naturligtvis resultatlösa. men snacka om att man fick öringfrossa!

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Min "värsta" upplevelse är en gång (för typ 20 år sedan) när jag stod en solig vårdag och kastade efter silver vid Sennebyhaken på Väddös utsida. Jag hade just gjort dagens bästa - längsta - kast när två (riktigt) stora öringar lugnt simmade förbi mig, mindre än fem meter från land, i det kristallklara vattnet. Trots att jag vevade så att det luktade bränt om rullen var de utom synhåll när jag fått hem mitt drag och de försök jag gjorde att få dem att hugga var naturligtvis resultatlösa. men snacka om att man fick öringfrossa!
                    Haha ja det är inte bara rullen det luktar "bränt" om vid dessa sällsynta tillfällen.... kalsingarna oxå!!

Kommentera

• @Beja
                      @TAMTAM
                      @Lausvik

Vad jag inte skulle ge för att få leva mig in i det fisket ni haft =)

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                      Tjääna

19970222

På dom igen
                      Baanzaiiii!!
                      Bb
                      Senast ändrad av Sidd; 2014-03-03, 17:00.
                      "I never saw a wild thing
                      sorry for itself.
                      A small bird will drop frozen dead from a bough
                      without ever having felt sorry for itself."

- D.H. Lawrence

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 797 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      437 visningar
                      0 gillar