Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Middagen är räddad!

Ny dag nya förutsättningar .....

Tillbaka på brottsplatsen från igår möttes jag av ett spegelblankt hav där stora delar var täckta av en tunn isskorpa......temperaturen nere på -3 jämfört med gårdagens +5...

Fiskade mig norrut mot platsen där jag fick öringarna igår och kunde på håll se måsdyk på platsen.....när jag kom närmare fick jag även se vakande fisk.....tog ett par kast med den svart/lila/silver Vicken men nådde inte riktigt fram......snabb omgruppering och byte till bombarda-spöt.......och se i första kastet kom två efterföljare sakta glidande efter den naturfärgade Zonkern....bara för att snabbt vända när de fick se mig stå utvadad i vattnet....

Nötte på fram till lunch utan mer kontakt.....efter kaffe och mackor tittade solen fram och en lätt bris från nordost skingrade det mesta av de tunna isflaken...

Nu åkte flugspöt med the Cursed Parrot Fly fram....med vinden in från vänster slapp man idag backhandkasten som hade varit gårdagens melodi då vindarna kom från sydväst......och se.....det tog inte inte många minuter innan det var FAST FISK PÅ!!!

När fisken var landad kunde jag inte låta bli att dra ett triumferande SMS till David, flugans ursprunglige ägare:

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	414,2 KB
ID:	1771870

"The Curse of the Parrot Fly is Broken!!!! Not by silver but a rainbow - Middagen är räddad!!!"

Svaret kom blixtsnabbt: "The Curse is real....Ye shall surely feel.....gör dig av med flugan......öring skall det va....hahaha.."

No way José! Flugan är en killer m8!!

Rätt nöjd packade jag mig hemåt.....på väg i bilen kommer jag på......HELVETE!!! Jag la fiskebrillorna på biltaket när jag skulle packa in prylarna i bakluckan......och väl hemma kunde jag förstås konstatera att där låg de inte kvar......arghh!!!!

Bara att konstatera att kilopriset på den regnbågsmiddagen blev i högsta laget......och jag kan inte låta bli att tänka att....

.......allt är den där förbannade papegoj-flugans fel!!!

/S
    Senast ändrad av Silverbågen; 2014-02-19, 16:00.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Hahaha, jo visst är det så. Dock lite svårmotiverat mot frugan att hon ska hålla koll på en sjövild 2,5 åring och en ettåring medans pappa "bara provar några kast"

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
        Får man godkända fiskar på det eller nappar de minsta på mask?
        Haha ja... kan säga att jag fått åtskilliga laxar i norska älvar upp till 10 kilo på enkelkrok, storlek 1/0 laddade med "daggmask" eller vanlig sketen lövmask, dessutom har jag sett laxar tagna på exakt samma recept väl över 18 kilo oxå (I Norge) dock inte egen fångst dessvärre......
        Högvis för att inte säga tonvis av norska havsöringar faller offer för exakt samma metod som beskriven år efter år i Norge, så bra skulle jag tro så de står på utrotningens brant.... dessvärre!
        Men troligen inte, vad som driver norsk HÖ åt helvete är fjordfisket med nät troligen.
        Kollar du norska sidor över älv lax/hö fiske så kallas mask "mark" eller markefiske, mask norsk översättning mark lovar
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• GösHasse, vill du få en öring i Stockholm utan att besöka skärgården, åk till bron/Djurgården, efter bron gå till höger förbi Barnens hus och vidare ut på bryggan, lägg ut ett räkmete eller mask med flöte, använd passande krok och flöte, var mycket uppmärksam, minsta ryck i flötet dra direkt använd lina som flyter typ fettad mono, sjunker den så går det åt helvete, om räkor ha dem i frysen, tina och återfrys ett antal gånger så de stinker så jävligt så lång tång krävs för hanteringen sen ut med skiten i plurret och vänta, iaf på senhösten lovar!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
            Ny dag nya förutsättningar .....

Tillbaka på brottsplatsen från igår möttes jag av ett spegelblankt hav där stora delar var täckta av en tunn isskorpa......temperaturen nere på -3 jämfört med gårdagens +5...

Fiskade mig norrut mot platsen där jag fick öringarna igår och kunde på håll se måsdyk på platsen.....när jag kom närmare fick jag även se vakande fisk.....tog ett par kast med den svart/lila/silver Vicken men nådde inte riktigt fram......snabb omgruppering och byte till bombarda-spöt.......och se i första kastet kom två efterföljare sakta glidande efter den naturfärgade Zonkern....bara för att snabbt vända när de fick se mig stå utvadad i vattnet....

Nötte på fram till lunch utan mer kontakt.....efter kaffe och mackor tittade solen fram och en lätt bris från nordost skingrade det mesta av de tunna isflaken...

Nu åkte flugspöt med the Cursed Parrot Fly fram....med vinden in från vänster slapp man idag backhandkasten som hade varit gårdagens melodi då vindarna kom från sydväst......och se.....det tog inte inte många minuter innan det var FAST FISK PÅ!!!

När fisken var landad kunde jag inte låta bli att dra ett triumferande SMS till David, flugans ursprunglige ägare:

[ATTACH=CONFIG]64444[/ATTACH]

"The Curse of the Parrot Fly is Broken!!!! Not by silver but a rainbow - Middagen är räddad!!!"

Svaret kom blixtsnabbt: "The Curse is real....Ye shall surely feel.....gör dig av med flugan......öring skall det va....hahaha.."

No way José! Flugan är en killer m8!!

Rätt nöjd packade jag mig hemåt.....på väg i bilen kommer jag på......HELVETE!!! Jag la fiskebrillorna på biltaket när jag skulle packa in prylarna i bakluckan......och väl hemma kunde jag förstås konstatera att där låg de inte kvar......arghh!!!!

Bara att konstatera att kilopriset på den regnbågsmiddagen blev i högsta laget......och jag kan inte låta bli att tänka att....

.......allt är den där förbannade papegoj-flugans fel!!!

/S
            Men vaffan... Den här tråden handlar om fångade havsöringar. inte om undermåliga sprall eller bifångster av andra arter. Rätta mig om jag har fel. Annars var det ju en fin fisk... Äh, grattis, då.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Men vaffan... Den här tråden handlar om fångade havsöringar. inte om undermåliga sprall eller bifångster av andra arter. Rätta mig om jag har fel. Annars var det ju en fin fisk... Äh, grattis, då.
              Tackar.....strax vet jag om den var god också ....

/S

Edit: Smakade utsökt....ugnsbakad med kokt potatis, vitvins o gräddsky med vitlök o spenat och en kall 2,8:a till det....
              Senast ändrad av Silverbågen; 2014-02-19, 20:58.

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                GösHasse, vill du få en öring i Stockholm utan att besöka skärgården, åk till bron/Djurgården, efter bron gå till höger förbi Barnens hus och vidare ut på bryggan, lägg ut ett räkmete eller mask med flöte, använd passande krok och flöte, var mycket uppmärksam, minsta ryck i flötet dra direkt använd lina som flyter typ fettad mono, sjunker den så går det åt helvete, om räkor ha dem i frysen, tina och återfrys ett antal gånger så de stinker så jävligt så lång tång krävs för hanteringen sen ut med skiten i plurret och vänta, iaf på senhösten lovar!
                Absolut ska testas! Barnens Hus menar du Junibacken?

Kommentera

Ja stämmer nog, udden mitt emot Strandvägen, inte fiskat själv men har det från en av öringens värsta fiender nr 1 men nuförtiden har han ledsnat och gått över till jakt.......

Kommentera

Tjääna
                    Både jag och polaren har varit där några gånger i år, senast i helgen som va.Tyvärr har det varit stendött. Men det är ett ställe som absolut är värt att lägga några timmar på. Om man ser genom åren så har vi tagit massor med öring där, både på spinn och räka.

Tamtam. Jag snackade med "öringens fiende nr 1" härom dagen. Försökte få med han ut på en tur, tyvärr har han stora problem med sina knän, så han fick tacka nej. Han sa dock att någon tur blir det framöver. Ska bli roligt om det blir av.
                    På dom igen
                    Bb

Kommentera

• Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                      Tjääna
                      Både jag och polaren har varit där några gånger i år, senast i helgen som va.Tyvärr har det varit stendött. Men det är ett ställe som absolut är värt att lägga några timmar på. Om man ser genom åren så har vi tagit massor med öring där, både på spinn och räka.

Tamtam. Jag snackade med "öringens fiende nr 1" härom dagen. Försökte få med han ut på en tur, tyvärr har han stora problem med sina knän, så han fick tacka nej. Han sa dock att någon tur blir det framöver. Ska bli roligt om det blir av.
                      På dom igen
                      Bb
                      Ajdå, trodde han slutat för länge sedan, så har jag iaf uppfattat det, hoppas jag inte avslöjat några hemlisar här å andra sidan är ni skyldiga att visa de yngre grabbarna!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar