Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tredje passet den här veckan utan någon öring idag. Idag fiskade vi från båt runt horsfjärden, det blåste på duktigt från NV och snön vräkte ner, men det var härligt att vara ute ändå.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Haspel och nylon regerar.
      Ja vafan har du så jävla rätt eller... riktigt bra är inlägget! bästa hälsningar till dej tro mej!
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Ja vafan har du så jävla rätt eller... riktigt bra är inlägget! bästa hälsningar till dej tro mej!
        Att nylonlinan regerar köper jag, men haspel???….där går gränsen. Själv får jag oftare rapportera fångst när multin är använd. Men nu

Kommentera

• Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Att nylonlinan regerar köper jag, men haspel???….där går gränsen. Själv får jag oftare rapportera fångst när multin är använd. Men nu
          Ja tar väl tio år eller så för dej att inse sanningen..
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Eftersom jag använt multi sen slutet på åttiotalet så är det nu lite mer än tjugo år sen jag insåg multins fördelar gentemot haspel!

Kommentera

Hej Harlequine och TamTam;

Harlequine du skriver: "Eftersom jag använt multi sen slutet på åttiotalet så är det nu lite mer än tjugo år sen jag insåg multins fördelar gentemot haspel."

Jag, undertecknad, har fiskat med Ambassadeur 5000 multirulle sedan år 1952 och Mitchell 300 haspelrulle sedan 1958. Båda rullarna är mina bästa vänner! Det är bara det att jag umgås med dem gärna var för sig och tillsammans med passande beten, fiskarter, fiskemetoder, fiskeplatser och fiskespön... men ingen av rulltyperna ratar jag....

Var sak på sin plats sa "städkäringen" när hon slängde in skridskorna i kylskåpet ..

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-12-07, 19:05.

Kommentera

• Då var rullen laddad med 0,32 nylon inför morgondagens pass! Hur fäster ni betet? Knyta direkt i nosöglan eller beteslås? Vill gärna ha ett lekande någonstans så funderar på lekande och fjäderring att fästa betet i men har bara en massa stora lekande och fjäderringar från gäddfisket hemma så de kanske skrämmer fisken? Ska gräva lite i gömmorna.

Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2013-12-07, 20:13.

Kommentera

• Laddar också för morgondagen som troligtvis tyvärr blir sista passet innan båten åker upp för året.

Click image for larger version

Name:	glas2.jpg
Views:	1
Size:	760,5 KB
ID:	1771192

Kommentera

• Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
                    Då var rullen laddad med 0,32 nylon inför morgondagens pass! Hur fäster ni betet? Knyta direkt i nosöglan eller beteslås? Vill gärna ha ett lekande någonstans så funderar på lekande och fjäderring att fästa betet i men har bara en massa stora lekande och fjäderringar från gäddfisket hemma så de kanske skrämmer fisken? Ska gräva lite i gömmorna.

Kör med beteslås...tror inte du behöver vara överdrivet orolig för att öringen skall skygga...är du på rätt plats och dom är i stöten så kastar dom sig glupskt efter grejerna oavsett....

/S
                    Senast ändrad av Silverbågen; 2014-01-06, 16:36.
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
                      Då var rullen laddad med 0,32 nylon inför morgondagens pass! Hur fäster ni betet? Knyta direkt i nosöglan eller beteslås?
                      Det varierar. Helst knyter jag betet direkt i (nylon-)linan men det är ju långt ifrån alla beten som är lämpade för detta. Att knyta i en fjäderring är en no-no. Använder man skeddrag måstte det till åtminstone ett lekande mellan drag och lina. mellan lekandet och draget sitter då, med nödvändighet, en fjäderrring. I så fall kan man ju (och det har jag börjat göra) lika gärna ta bort även fjäderringen och istället använda ett beteslås som man fäster direkt i hålet för fjäderringen.

De beten jag fäster direkt i linan är kustwobblers och sk havsöringdrag som har en nosögla av ståltråd eller liknande. (Och jiggar samt flugor och andra sk microbeten, förstås.)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 797 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      437 visningar
                      0 gillar