Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Kan rapportera att leken är i full gång i Norrtäljeån och att det är mer och grövre fisk än på länge. Förmodligen mest odlad fusk från en utsättning för två år sedan men ändå glädjande. Själv är jag litet tveksam till att ge mg ut och kustfiska öring så här års eftersom man alltid riskerar att istället för att logga ett bompass får en romstinn hona på kroken.
    Kul att höra om leken......själv tvekar jag inte....bedömer väntevärdet på den romstinna som så försvinnande litet att jag tar risken...

Kan rapportera att årets v.44 inte resulterade i en enda landad havsöring på 5 pass (kompisen tappade en på fluga och själv fick jag nöja mig med gös o borre)...till skillnad från förra året då det landades fisk i stort varje dag motsvarande vecka....

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Kul att höra om leken......själv tvekar jag inte....bedömer väntevärdet på den romstinna som så försvinnande litet att jag tar risken...

Kan rapportera att årets v.44 inte resulterade i en enda landad havsöring på 5 pass (kompisen tappade en på fluga och själv fick jag nöja mig med gös o borre)...till skillnad från förra året då det landades fisk i stort varje dag motsvarande vecka....

/S
      Själv har jag i höst gjort exakt tre kast efter havsöring och fångat en trekilos gädda.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Kan rapportera att leken är i full gång i Norrtäljeån och att det är mer och grövre fisk än på länge. Förmodligen mest odlad fusk från en utsättning för två år sedan men ändå glädjande. Själv är jag litet tveksam till att ge mg ut och kustfiska öring så här års eftersom man alltid riskerar att istället för att logga ett bompass får en romstinn hona på kroken.
        Därför vi har fredning från mitten av september till sista december här nere i Blekinge, men hört och sett att det tjuvfiskas ganska friskt , vilket är trist.

Kommentera

• Nån som har hört nåt om det skymtats några öring från området kring Trosa och norr utöver Himmerfjärden etc? Temperaturen i helgen var 8-9 grader även långt upp mot södertälje och in i vikarna.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
            Nån som har hört nåt om det skymtats några öring från området kring Trosa och norr utöver Himmerfjärden etc? Temperaturen i helgen var 8-9 grader även långt upp mot södertälje och in i vikarna.
            Kompisens öring tappades i det området....och vi träffade andra fiskare som haft visuell kontakt samma dag så dom finns där.....

/S

Kommentera

• Spoileralert!
              Jag kommer efter helgen rapportera minst en blank feting från södra tagen på polarmagnus.. Bara så ni vet! :-B

Kommentera

• dubbelpost pga fnul med uppkopplingen
                Senast ändrad av lausvik; 2013-11-10, 17:08.

Kommentera

• Förra månadsskiftet flyttade jag (äntligen) ur villan (som jag sålt till äldsta dottern och hennes man) och till en liten centralt belägen lägenhet. Flyttar innebär att man rotar runt bland en massa grejor, särskilt när man som jag bott i kåken ett halvsekel. Ett kärt återseende var de vadarstövlar - den klassiska modellen som i princip är stövlar med benlånga, mjuka, skaft som man fäster i bältet med en slags strumpeband. Visserligen kan man inte vada i lika djupt vatten med sådana som man kan med vadare som går upp till armhålorna men dels vadar jag nästan aldrig längre ut än att vattnet går till precis under knäna och dels är den här typen av vadarstövlar oerhört mycket mer bekväma. Man kommer, till exempel, åt både gylf och byxfickor utan krångel och det blir även lättare att reglera temperaturen. Särskilt om man ska gå längre sträckor blir det lätt för varmt i ett par neoprenvadare. Nå, dessa stövlar som varit försvunna i ca två decennier, såg helt OK ut men var det fortfarande täta? det måste naturligtvis testas så trots att vinden var fel åkte jag ut en sväng till Kapellskär.

Jag kom ut vid tvåtiden så det blev ca två timmars fiske innan mörkret föll. Inte en droppe! Hur täta som helst! Och inte ett liv. varken öring eller andra fiskare trots att denna fiskeplats är en offentlig hemlighet. Såg faktiskt inte ens några engångsgrllar slängda längs stranden...

Kommentera

• Hann med ett tvåtimmars bompass runt lunchtid idag....varvade fluga och spinn....fler fiskare i farten...snackade med en pappa med 2 silverjagande söner i 10-årsåldern som hade fått två öringar på samma plats föregående helg....gratulerade honom till fångsten....

....men kom senare på mig själv att jag borde gratulerat honom till sönernas intresse och engagemang ...

/S

Kommentera

• Var själv ute idag och spenderade merparten av tiden mot öring. Var på tiden att gamla Speedmastern fick bli rastad och var skoj att slunga lite med ett svajigt 10 fots spö när man är van vid jerkpåkar och hårda spinnspön. Spöt har även fått en ny kompis som var ny Sustain rulle vilket verkar matcha bra. Dock inte lika högutväxlat som Stradic rullen.

Började okej med lite vind och hoppades på att det skulel blåsa upp en del men blev tyvärr tvärtom. Med glasklart vatten och siktdjup på tre meter var det svårt att hålla motivationen uppe. Vi växlade lite platser mellan en grumlig dyvik som levererat tidigare och öppna sund där det är perfekta förutsättningar med meter djupt, stora stenblock och lite strömmande vatten.

Några starka gäddor på 4-5 kg fick visa hur hela aktionen var på spöt och bjöd upp på drillning. Vi hade också en tappad som vi än så länge döpte till lax-öring-gädds-forell då den rusade bra men samtidigt knyckte och höll på.

Har svårt att koppla bort gäddfisket nu under november men öringar får iaf en del av tiden.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar