Ursprungligen postat av barabajare
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter i Stockholm
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av barabajare Visa inläggEn annan sak som slog mig och jag funderar över är att när man/jag letar efter ett ställe som ser bra ut för Öring så ska det se ut på ett visst sätt. Det ska va tång/sand/stenar/uddar/vikar och allt detta ska ligga på en grundkant , gärna en som har lite längd ut från land.Det här jag beskriver är ju en klassisk Öringbiotop (ställe).
Däremot så fiskar man aldrig där det är djupt nära land. Kanske är det som man måste för att hitta stråk där flera stora Öringar går. Jag fiskade med en kille och han snackade alltid om Öringfarleder/stråk som låg nära land. Dom ställena låg efter djupa kanter och uddar. Vi fiskade på sådana platser (från båt). Tyvärr med endast några hugg som resultat. Dock hade han fått flera större fiskar på dessa platser.
Platser med djup nära land är ju betydligt fler än platser med den klassiska Öringbiotopen. Det gör ju att det blir svårare att lokalisera de som eventuellt håller Öring, speciellt om man fiskar från land. Ett knep är väl att fiska där Strömmingen går nära land. Kanske är det också värt att testa bukter och grundkanter och uddar som är små och ligger mer i direkt anslutning till större djup och eventuella Strömmingar.
m v h
Bb
Till detta ska tilläggas att man täcker yta avsevärt effektivare jämfört med att harva från land, hände att vi gick iland för att finfiska ställen som redan gett indikation på fisk.
Obs bara min erfarenhet inget annat.
Kommer ihåg en speciell gång i södra skärgården, ett litet sund mellan öar, direkt utanför blev det rejält djupare.... vi låg och kastade från båt över nån stenig botten skulle tro ca 3m djupt kanske 20-30m därifrån började störtbranten, iaf hade med mej kompis som inte direkt var sådär intresserad av fiske ville mest med på båttur, dock kastade han oxå, plötsligt skrek han till, kolla fisken! tittade ner i vattnet och såg den största öring garanterat som jag sett komma simmande alldeles nära under båten, sakta mak, insåg att mitt drag skulle komma nära....
Snacka om kick, fisken fick syn på det och nonchalerade fullständigt, bara simmade förbi och försvann in mot land vid den ena ön.
Snacka om att jag höll på innan jag gav upp, for en bit därifrån, gick iland med hela dragasken, smög mej bort till stället jag trodde den gick in till, mindre drag stod en bit upp på land kastade i solfjäderform la väl ner ett par timmar i området, gick inte.... men den var riktigt stor tvärsäker iaf 10kilos fisk säkertSenast ändrad av TAMTAM; 2013-01-12, 11:39.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Jo det finns många stories minns när en kompis vid båtfiske knäckte kroken vid båtkanten (alldeles för hård press, heldarrig)ock missade fisken stod själv redo med håven, tippade 10 pannor..men de högg som fan den dagen missade många men vi tog en trippel på 3,3,5 och 5 pannor..Något år senare släppte jag tillbaks en öring mellan 9-10 kg, kroken släppte i håven men en kompis sa att kroken hade setat i näsborren..alltså felkrokad= räknas ej..En smällfet öring, maxkondis, skitfin på tippade några cm över 90..ipyttsad..
Fast en av de roligaste fiskar jag minns, fast inte den största, var när en kompis vid båtfiske tog en på 7,3 kg..Han var heldarrig under hela drillen, typ närmast hjärtklappning jag försökte hela tiden lugna ner honom såg fisken flera gånger, tippade med marginal över 5 kg, kanske 7-8. Kul var typ en kvart efter håvning han då " Vilken öring, vilken öring!" fortfarande skakade i händerna, kunde inte hålla dem stilla ;-)Senast ändrad av Hemi; 2013-01-12, 14:11.
Kommentera
-
Haha Hemi, skulle tro du är min generation, kanske något yngre, dock känner inte på mej jag stött på just dej, kanske synd, skulle tro vi förstår varandra, dock tvärsäker på att vi har gemensamma bekanta bakåt i fisket, iaf bästa hälsningar alltid ett nöje!I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Kommentera
-
Efter såna stories back from the "good old days" känns det kanske lite blekt att komma med denna pinfärska rapport....
Sammanstrålade med Lausvik uppe vid Kapellskär...dagen bjöd på -4 grader och betydligt måttligare vindar än väntat...ångrade nästan att inte flugspöt var med.
Varvade spinn med Bombarda/fluga och till slut, efter att jag haft en liten efterföljare som ratat mitt egenhändigt tillverkade öringgodis och därefter bytt till Bombarda riggen så klev en liten Silversprallis på min smörbultsimmitation...
Den var inte stor men den var liten! Kul ändå när nötandet ger lite resultat...lite silverkant på tillvaron skulle man kunna säga...;-)
Tackar Lausvik för gott sällskap under en fin dag vid kusten. (Fina bilder btw)
/SilverbågenSenast ändrad av Silverbågen; 2013-01-12, 18:28.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggEfter såna stories back from the "good old days" känns det kanske lite blekt att komma med denna pinfärska rapport....
Sammanstrålade med Lausvik uppe vid Kapellskär...dagen bjöd på -4 grader och betydligt måttligare vindar än väntat...ångrade nästan att inte flugspöt var med.
Varvade spinn med Bombarda/fluga och till slut, efter att jag haft en liten efterföljare som ratat mitt egenhändigt tillverkade öringgodis och därefter bytt till Bombarda riggen så klev en liten Silversprallis på min smörbultsimmitation...
Den var inte stor men den var liten! Kul ändå när nötandet ger lite resultat...lite silverkant på tillvaron skulle man kunna säga...;-)
Tackar Lausvik för gott sällskap under en fin dag vid kusten.
/SilverbågenI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
No offence taken Tamtam....tycker bara det är kul att höra era historier om hur det kunde vara förr
Svårigheterna med dagens HÖ-fiske gör ju att belöningen blir desto större de gånger silvret kliver på...
Är också övertygad om att det finns mycket kunskap att hämta från er som varit med ett tag...
Tror definitivt att det fortfarande finns klunsar som simmar därute..det gäller bara att knäcka koden...och vara på rätt plats vid rätt tidpunkt ...
Kommentera
-
Grattis silverbågen =) Förstör ni inte för många när ni säger och visar på bild var ni va? Kommer väl alla stå där...
Är ny i storstan men inte på öring. Har fiskat (alldeles för länge) på norrlandskusten. Har hittat några (bra) platser här nu. Har bara fått småttingar än(som hemma) men till våren kanske man kan få något stort. Hoppas! Står ni alltid på landbacken och kastar? Vad är bäst stora eller småbeten?
Ni verkar duktiga på C&r tyvärr är de inte så hemma... där kollar de konstigt på en =/
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 797 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Nextline