Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Man ska oxå vara realist dessvärre, öring är fisk, när rätta förutsättningar finns och du har rätt grejor i sjön så hugger de om de finns där notera om de finns där, finns de inte där så fungerar ingenting, inte ens världens bästa kan trolla fram fisk i hatten om de inte finns där, dessvärre är nog det sistnämnda rätt tyvärr
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• [QUOTE=stefan1;792748]Skyll du på sälarna....[/
      QUOTE]

Närå,bara det att jag dan före nyår pulsade 2,4km i 30-40cm blötsnö till min favvovik.En liten stund senare så låg en säl och glodde på mig i kastsektorn...Kändes lite jobbigt då iaf :-)
      Senast ändrad av ElCamino; 2013-01-11, 21:26.

Kommentera

• [QUOTE=ElCamino;792752]
        Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
        Skyll du på sälarna....[/
        QUOTE]

Närå,bara det att jag dan före nyår pulsade 2,4km i 30-40cm blötsnö till min favvovik.En liten stund senare så låg en säl och glodde på mig i kastsektorn...Kändes lite jobbigt då iaf :-)
        Hade också säl i kastsektorn i mellandagarna....som tur var slapp jag pulsa 2,4 km för att komma till den hot spoten....
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• [QUOTE=Silverbågen;792767]
          Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg

Hade också säl i kastsektorn i mellandagarna....som tur var slapp jag pulsa 2,4 km för att komma till den hot spoten....
          Man blev väl av med nån skinkmacka iaf...:-)
          Blev väl en halvmil totalt,liiite matt i vaderna på kvällen :-D

Kommentera

• [QUOTE=ElCamino;792768]
            Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg

Man blev väl av med nån skinkmacka iaf...:-)
            Blev väl en halvmil totalt,liiite matt i vaderna på kvällen :-D
            ...det kostar att ligga på topp...

Kommentera

• Men i själva verket är havsöringen en enkel fisk att locka till hugg, ja alla öringar typ som gäddan. Men ok, de hugger inte hela tiden likt gäddan..även om varje kast ses av en havsöring. Det går i perioder så ere bara. Givetvis är förutsättningen som Tamtam skriver att de är där..men även då är det dötider..Även val av bete och presentationen kan ha stor betydelse dag från dag, små detaljer avgör ofta..Karki har bra koll på läget tycker jag..

Det absolut viktigaste vid spinnfiske är vevstoppet, veva få drag sedan vevstopp i flera sekunder typ 1-2-3-4 ständigt upprepat med fantasi är extremt triggande för havsöring..Huggen kommer ofta i slutet av vevstoppet när den "skadade fisken" vinglar ner, helst plåtbit likt toby sidorullande runt egen axel som sjunkande..Typ 9 gånger av 10..
              Senast ändrad av Hemi; 2013-01-11, 23:58.

Kommentera

• Man ska vara väldigt realistisk och verkligen tro på det man gör. För öringen är ju "bara" en fisk.

Det svåra är oftast att tajma in allt. Fiskar du på fisk som står still? Eller ska ta du ta strykarna längre ut på kurvan, de blanka och rörliga fiskarna. När ungefär kommer de in på grundområdet? Under vilken årstid osv. Ja man kan avhandla kilometer med text i detta ämne.

Jag vågar påstå att Södra, Mellersta och Norra skärgårn har öringar som beter sig väldigt likt varandra men samtidigt väldigt olikt varandra. Viktiga detaljer som spelar stor roll om du ska få någon enstaka öring varje år eller landa många och stora öringar varje år.

Lär man sig sitt område så kommer framgången. Problemet är att många åker till dem kända platserna. Fiskar bland 10 andra fiskare som dunkar frenetiskt. Chansen att ta fisk finns där. Du kommer göra det, men någon enstaka gång. Å andra sidan ska man inte underskatta att ta lärdom av fiskekamrater ute på stränderna. Erfarenhet och andra tankar är guld värda i detta silverpussel.

Vad gäller flygfotospaning och att 99% av alla platser redan är hittade av andra fiskare stämmer nog. Men skillnaden är om du har ett grundstråk som endast du och någon annan känner till. Öringen kommer på det stråket vara "trygg" och ostörd = Enklare att fånga, för det är fortfarande en öring.
                Öringen är i sin natur väldigt skygg, men samtidigt dumdristigt hänsynslös i sin jakt ibland.

I övrigt en väldigt intressant tråd med härliga diskussioner från blandat folk vilket skapar nya tankar och planer på hur man ska lyckas.
                / Kärki
                Senast ändrad av karki; 2013-01-12, 00:25.
                http://www.silverbums.com

Kommentera

• Att fånga en havsöring från land i Stockholms skärgård är en bedrift. Den första är den största! Själv har jag inte lyckats än. Ni som gör eller kommer att göra det är hjältar värda all beröm!

Kommentera

• Men i själva verket är det idiotenkelt att att ta en havsöring, det är bara en fisk. Fiskar du på rätt ställe under en dag med varierande metoder är chansen till hugg närmast 100 %-tig..

Kommentera

• En annan sak som slog mig och jag funderar över är att när man/jag letar efter ett ställe som ser bra ut för Öring så ska det se ut på ett visst sätt. Det ska va tång/sand/stenar/uddar/vikar och allt detta ska ligga på en grundkant , gärna en som har lite längd ut från land.Det här jag beskriver är ju en klassisk Öringbiotop (ställe).

Däremot så fiskar man aldrig där det är djupt nära land. Kanske är det som man måste för att hitta stråk där flera stora Öringar går. Jag fiskade med en kille och han snackade alltid om Öringfarleder/stråk som låg nära land. Dom ställena låg efter djupa kanter och uddar. Vi fiskade på sådana platser (från båt). Tyvärr med endast några hugg som resultat. Dock hade han fått flera större fiskar på dessa platser.

Platser med djup nära land är ju betydligt fler än platser med den klassiska Öringbiotopen. Det gör ju att det blir svårare att lokalisera de som eventuellt håller Öring, speciellt om man fiskar från land. Ett knep är väl att fiska där Strömmingen går nära land. Kanske är det också värt att testa bukter och grundkanter och uddar som är små och ligger mer i direkt anslutning till större djup och eventuella Strömmingar.
                      m v h
                      Bb

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 797 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      437 visningar
                      0 gillar