Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
    Ok.
    Jag själv tycker att båtfisket riktar sig mycket mot den kustnära öringen. Precis samma öring som vi fiskar från land vadandes.

Men du kanske tänkte på trollingfiskarna?

Sen att det finns skillnader i beteendet gällande strömmingsätarna och de regelrätta öringarna som bara går nära kusten håller jag med om. På snudd två olika arter. I alla fall hur de beter sig.
    Det var främst trollingfiskarna jag tänkte på.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Det var främst trollingfiskarna jag tänkte på.
      Okej då är jag med . Inga missförstånd.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

• Är inte den generella minimåttet på HÖ 50 cm? Kan ha fel då jag inte är helt insatt i det men vill minnas att jag läste det på Sportfiskarna eller dylik sida för bara någon dag sedan.
        Patte - Fiske från land
        http://patteffl.wordpress.com/
        Facebook
        https://www.facebook.com/PatteFFL

Betesmoderator på FishBrain
        http://fishbrain.com
        Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
        http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand

Kommentera

• 50cm i Stockholms skärgård. Kan variera på andra ställen i landet.
          Senast ändrad av karki; 2013-01-08, 13:02.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

• Jag kan hålla med om TAMTAM och lausviks resonemang, back in the days då HÖ fisket blommade var det en ganska tydlig skillnad på "land"-fiske (strandnära fiske) och "båt"-fiske (trollingfiske och annat fiske på frivattnet (mete, pimpel etc)) gällande storleken på öringarna. Frågade man en trollare om medelvikt då blev svaret 3 - 3,5 kg medans landfiskaren (med alla sprall inräknat) då, precis som nu, skulle säga 1 - 1,5 kg. Dock fanns det platser där det strandnära fisket och båtfisket tangerade varandra pga. topografin och där medelvikten var i princip densamma för båda "kategorierna".
            Idag är dessa skillnader inte lika tydliga då öringstammen är såpass utarmad men faktum kvarstår, de som fiskar frivattnet får sällan eller aldrig sprall.

Mvh
            HaLster

Kommentera

• Att det är svårt att fånga havsöring vet de flesta om. Men man kan förbättra oddsen på olika sätt. De flesta fiskar på sin lediga tid. Det gör att man får det väder som bjuds. Om man istället försöker att lägga passen när det är rätt förhållanden/väder så ökar chansen betydligt. Den här årstiden är det nästan alltid bäst att fiska i mildväder. Jag vet att det är svårt att ta ledigt hur som helst men mitt råd blir ändå. Mildväder imorgon, släpp allt du har och ut å fiska. Har man komp att ta ut så gör man det. I värsta fall kan man .... .... ...... (fri tolkning).
              Hellre en dålig dag på sjön än en bra dag på jobbet.
              Förresten så skulle man varit ute idag. Fan va roligt det hade varit. Till helgen blir det -grader och nordlig, med andra ord små chanser, fast det är klart att man kommer att stå där och nöta ändå.
              Bb
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jeke Visa inlägg
                Önskar jag kunde följa med :-(
                Ja, hehe hade blivit helt klart roligare med sällskap! Vi får hitta nån morgon/förmiddag, kanske nu i helgen?

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                Ett par vintertips från mig så här i kvällningen.

Frys inte fast på platserna. Med det menar jag - hitta fisken - fisken hittar inte er. Till skillnad från varmare temperaturer när det är lättare att fisken stryker in oftare.
                Under vintern med låga vattentemperaturer blir gärna fisken en aningen stationär. Fiska aktivt. Den som söker mest yta får mest fisk, oftast, finns undantag såklart också.

Våga testa en vobbler som tillåter långa hängande stopp. Snygga, snabba epoxydrag i alla ära, dödligt hängande saker under vintern kan reta gallhugg på öringarna.

Som en anekdot kan jag berätta om en öring på tre kilo jag fick i mitten av januari förra året. Fiskade med B3 bonker på en udde kring lunchtimmen. Inte mycket hände men man kunde nästan känna att fisken var där, men något extra krävdes.

Under ett av kasten låter jag flugan droppa/hänga i mitten av intagningen, precis sprutat på fullt med räkmedel på betet.

Tror jag han räkna till nio eller tio tyst för mig själv innan det fullkomligt brakade lös i grejerna. Fluglinan fräste i hugget och det kändes som att sätta flugan i en stock när jag väl gjorde mothugget.

Fighten var inte dramatisk förutom i början. En vintertrött fisk kunde efter någon minut seglas in i håven.

Långa hängande stopp kan under vintern vara en av de vinnande faktorerna annars så döda dagar.

Ett annat tips, som är ack så viktigt inom allt fiske, men blir väldigt tydligt vid just fiske efter havsöring. Inlevelsen och fantasin i intagningen av betet. Man ska nästan känna sig som betet i vattnet. Simma med betet och se öringarna stirra på det. "Kom och ta mig om ni kan".

Betena ska ibland fiskas med kaxig attityd för att andra stunden fiskas med smygande rädsla i vattenmassorna. Allt beror på vilket humör öringen är på. Vilket bara erfarenheten kan ge en hint om för dagen.

Ofta krävs det någon fisk för att självförtroendet ska börja arbeta med dessa saker. Allt blir så mycket enklare med någon/några fiskar i ryggen.

Inlevelse, erfarenhet och delvis tur avgör vem som får mest fisk bland fiskekompisarna.

Att plocka fisk i Stockholmsområdet är svårt, riktigt svårt ibland. Har man själv inte gjort hundtimmarna där ute förstår man inte hur hopplöst det kan vara stundtals.

Det sägs att Stockholm kan vara världens hårdaste öringskola, om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.

Skitfiske.
                Wow, härliga tips där, stort tack! Kommer försöka röra på mig lite mer från och med nu, och samtidigt försöka hitta lite nya platser i närheten att dänga på förutom Brandalsund. Borde ju funka i de flesta vikar/grund,uddar typ Farstanäs eller längre neråt mot Mörkö.

Du har säkert helt rätt i det du säger om att man måste variera intagningen hela tiden. Provade faktiskt detta nu när jag var ute sist. Försökte "leva mig in" i hur flugan simmade. Ibland snabbare ryck, ibland långsammare. Ibland bara vanlig invevning och korta/långa stopp. Blir att öva mer på det där B3 bonker kör jag också en hel del, verkar ju vara en omtalad fluga och ser ju läcker ut i vattnet. Den kommer få simma en del nu under vintern/våren!

Självförtroendet när det gäller HÖ är såklart i botten ännu, men kan tänka mig att så fort man dragit sin första öring (även om den är sjukt liten) så kommer det rulla lättare. Det ligger nåt i det där...

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Storöring är båtfiske, de finns nog där men längre ner i branten, ovanligt att du får stor fisk på grunt vatten, (men visst kan det hända)grundtips trollade lagom stora wobblers typ Long A 15-16 längre ned i branten, lagom blyade, dessutom krävs tillstånd......
                Hmm... lite synd, men å andra sidan är jag glad om jag börjar plocka 1-kilos öringar också Liten eller stor - de får ju ändå simma tillbaka så jag är glad bara det händer något på spöt Man ska inte vara kräsen i början hehe.

Har inte tillgång till båt i Skärgårn, men kan hyra båt i Tunanäs och Skansundet senare i vår när de läggs i igen. Får prova mig fram med förtyngda wobblers då!

Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
                Att det är svårt att fånga havsöring vet de flesta om. Men man kan förbättra oddsen på olika sätt. De flesta fiskar på sin lediga tid. Det gör att man får det väder som bjuds. Om man istället försöker att lägga passen när det är rätt förhållanden/väder så ökar chansen betydligt. Den här årstiden är det nästan alltid bäst att fiska i mildväder. Jag vet att det är svårt att ta ledigt hur som helst men mitt råd blir ändå. Mildväder imorgon, släpp allt du har och ut å fiska. Har man komp att ta ut så gör man det. I värsta fall kan man .... .... ...... (fri tolkning).
                Hellre en dålig dag på sjön än en bra dag på jobbet.
                Förresten så skulle man varit ute idag. Fan va roligt det hade varit. Till helgen blir det -grader och nordlig, med andra ord små chanser, fast det är klart att man kommer att stå där och nöta ändå.
                Bb
                Haha bra där, helt rätt! Jag kombinerar det där lite då och då. Jobbar mestadels nätter, 12 timmars pass *gääsp*, och är det "rätt förutsättningar" så drar jag mig inte för att åka ut några timmar på morgonen efter jobbet. Sömnen blir riktigt lidande tyvärr eftersom jag ofta jobbar natten därpå, men en lyckad fiskedag är värd mååånga trötta arbetsnätter trots allt

Blir att åka ut på torsdag eller fredag igen förresten.

Tack för alla tips å skitfiske på er!
                Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

• I helgen blir det en så kallad rekartur (leta nya platser). Har suttit och letat/kollat på eniros karta och sjökort. Hittade 2 platser som såg heta ut. För den som inte vet så rekommenderar jag verkligen att använda sig av karta och sjökort. Har hittat flera bra ställen på det sättet. Förr så satt jag på jobbet och kollade kartor. Vi har hela Sverige på 50000 karta, skulle tro att är ca ett tusental. Men nu finns det ju på datorn, såå smidigt och faktiskt en bra strategi för ett bättre öringfiske från land.
                  Bb

Kommentera

• Problemet just nu är bara den här j*kla kylan som är på g in över Sthlm...och rena rama stormvindarna idag när jag var ute å pimplade istället. Is i ringarna efter varje kast och frusen nanofil som fransar känns inte så lockande just nu,så havsöringen får vänta några dagar tyvärr för min del

Skitfiskehelg på dig, Bengt-Åke och ni andra !
                    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

• ....spola av nanofilen och på med vanlig hederlig nylon/monolina 0,25 och sen lite Ice Off Paste från Sameo på spöringarna sen är det bara ut och fortsätta att nöta....(har också kämpat med is i ringarna idag men som tur är har jag I O P hemma och imorgon får ringarna en omgång...)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 796 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      437 visningar
                      0 gillar