Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Jeke Visa inlägg
    Önskar jag kunde följa med :-(
    That makes two of us ^^
    Patte - Fiske från land
    http://patteffl.wordpress.com/
    Facebook
    https://www.facebook.com/PatteFFL

Betesmoderator på FishBrain
    http://fishbrain.com
    Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
    http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand

Kommentera

• Ett par vintertips från mig så här i kvällningen.

Frys inte fast på platserna. Med det menar jag - hitta fisken - fisken hittar inte er. Till skillnad från varmare temperaturer när det är lättare att fisken stryker in oftare.
      Under vintern med låga vattentemperaturer blir gärna fisken en aningen stationär. Fiska aktivt. Den som söker mest yta får mest fisk, oftast, finns undantag såklart också.

Våga testa en vobbler som tillåter långa hängande stopp. Snygga, snabba epoxydrag i alla ära, dödligt hängande saker under vintern kan reta gallhugg på öringarna.

Som en anekdot kan jag berätta om en öring på tre kilo jag fick i mitten av januari förra året. Fiskade med B3 bonker på en udde kring lunchtimmen. Inte mycket hände men man kunde nästan känna att fisken var där, men något extra krävdes.

Under ett av kasten låter jag flugan droppa/hänga i mitten av intagningen, precis sprutat på fullt med räkmedel på betet.

Tror jag han räkna till nio eller tio tyst för mig själv innan det fullkomligt brakade lös i grejerna. Fluglinan fräste i hugget och det kändes som att sätta flugan i en stock när jag väl gjorde mothugget.

Fighten var inte dramatisk förutom i början. En vintertrött fisk kunde efter någon minut seglas in i håven.

Långa hängande stopp kan under vintern vara en av de vinnande faktorerna annars så döda dagar.

Ett annat tips, som är ack så viktigt inom allt fiske, men blir väldigt tydligt vid just fiske efter havsöring. Inlevelsen och fantasin i intagningen av betet. Man ska nästan känna sig som betet i vattnet. Simma med betet och se öringarna stirra på det. "Kom och ta mig om ni kan".

Betena ska ibland fiskas med kaxig attityd för att andra stunden fiskas med smygande rädsla i vattenmassorna. Allt beror på vilket humör öringen är på. Vilket bara erfarenheten kan ge en hint om för dagen.

Ofta krävs det någon fisk för att självförtroendet ska börja arbeta med dessa saker. Allt blir så mycket enklare med någon/några fiskar i ryggen.

Inlevelse, erfarenhet och delvis tur avgör vem som får mest fisk bland fiskekompisarna.

Att plocka fisk i Stockholmsområdet är svårt, riktigt svårt ibland. Har man själv inte gjort hundtimmarna där ute förstår man inte hur hopplöst det kan vara stundtals.

Det sägs att Stockholm kan vara världens hårdaste öringskola, om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.

Skitfiske.
      Senast ändrad av karki; 2013-01-08, 00:03.
      http://www.silverbums.com

Kommentera

• Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
        Blev en ny mini-tur i Brandalsund på knappt 2 timmar i morse efter nattjobbet. Körde enbart bombarda och fluga denna gång. Kallt som s*tana och första halvtimmen var det tunn is nästan överallt runt 2-3 meter från land. Efter en stund smälte isen dock helt och hållet. Fingrarna domnade av trots ordentliga handskar, så det blev att endast testa två flugor för att slippa en massa pillande. En b3 bonker och en vit-grå Magnus-variant som jag blivit rekommenderad.

Nope, inget liv på spöt idag heller, såklart...

Tack för lite upplyftande info, Kärki Givetvis kommer jag inte ge upp, och snart borde den första sitta (hoppas man)! Även om jag bara fiskat efter HÖ sedan slutet på sommaren, så börjar jag redan förstå att det här inte blir lätt, och totalt är jag väl uppe i dryga 20 bompass nu

Önskar att man hade närmre till västkusten. Som du säger så verkar HÖ-fisket vara något bättre där. Provade faktiskt fiska där under 2 dagar i slutet på sommaren (kusten via Halmstad samt i Nissan) men det var tidigt, i mitten augusti och hade då endast några Toby-drag att testa plus en 8-fotare med dålig räckvidd, så det blev aldrig seriöst och därmed inga hugg.

Sthlms skärgård är knepig ja, och bor man i Södertälje så är det inte alltid så lockande att åka ända ut till Gålö eller andra populära platser, så det blir ofta att nöja sig med vattnet nära hem. Dock intressant det där med storöring i Brandalsund! Visserligen nöjer jag mig även och jag får upp en liten snipa under måttet, men kul å veta att det faktiskt finns de som drar stor fisk där. Det peppar lite, om inte annat

Nä, på´t igen senare i veckan!
        Storöring är båtfiske, de finns nog där men längre ner i branten, ovanligt att du får stor fisk på grunt vatten, (men visst kan det hända)grundtips trollade lagom stora wobblers typ Long A 15-16 längre ned i branten, lagom blyade, dessutom krävs tillstånd......
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Storöring är båtfiske, de finns nog där men längre ner i branten, ovanligt att du får stor fisk på grunt vatten, (men visst kan det hända)grundtips trollade lagom stora wobblers typ Long A 15-16 längre ned i branten, lagom blyade, dessutom krävs tillstånd......
          Intressant . Du som varit med länge, vilken storlek definierar du storöring? 5kg+?

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Så är det. De stora strömmingsätarna hamnar för det mesta i båtarna medan vi kustfiskare oftast får nöja oss med deras mindre syskon som livnär sig på tobis, spigg och tångsräkor. Egentligen handlar det om så olika fisken, inriktade på skilda bestånd, att man borde avhandla båt- respektive kustfisket i skilda trådar. Fast någon gång kommer ju en stor och strömmingsstinn öring inom räckhåll för våra kustwobblers så det kan ju vara intressant att veta var de går...

Kommentera

• Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
              [B]Att plocka fisk i Stockholmsområdet är svårt, riktigt svårt ibland. Har man själv inte gjort hundtimmarna där ute förstår man inte hur hopplöst det kan vara stundtals.

Det sägs att Stockholm kan vara världens hårdaste öringskola, om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.
              Det kan nog ligga något i det. Eller så är det jag som inte lyckats klura ut det här med hur man fiskar öring (från land) i skärgården. Tur att det blev litet fiske på Åland runt nyår så att man fick åtminstone något av självförtroendet återställt. Nu känns det som om man är mentalt rustad för ytterligare ett gäng bompass vid Kapellskär.

Kommentera

• Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                Intressant . Du som varit med länge, vilken storlek definierar du storöring? 5kg+?
                Hoppar in här och ger mitt svar. Fiskar man från land så är all fisk över minimimåttet (50 cm) stor (eller i vart fall respektabel. Fiskar man från båt gäller andra förutsättningar. Egentligen borde man kunna ha skilda minimimått beroende på hur fisket bedrivs efter som det är helt olika öringbestånd fisket riktas mot.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Hoppar in här och ger mitt svar. Fiskar man från land så är all fisk över minimimåttet (50 cm) stor (eller i vart fall respektabel. Fiskar man från båt gäller andra förutsättningar. Egentligen borde man kunna ha skilda minimimått beroende på hur fisket bedrivs efter som det är helt olika öringbestånd fisket riktas mot.
                  Intressant. Vad anser du vara en stor öring om man fiskar från båt? Vilket mått tycker du minimåttet borde ligga på för båtfiskare?

Kommentera

• Vad som är stort vid båtfiske har jag ingen välgrundad uppfattning om. Vad gäller minimimått låter 45 cm vid fiske från land och 55 cm vid båtfiske rimligt. Naturligtvis totalförbud mot nätfiske.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Vad som är stort vid båtfiske har jag ingen välgrundad uppfattning om. Vad gäller minimimått låter 45 cm vid fiske från land och 55 cm vid båtfiske rimligt. Naturligtvis totalförbud mot nätfiske.
                      Ok.
                      Jag själv tycker att båtfisket riktar sig mycket mot den kustnära öringen. Precis samma öring som vi fiskar från land vadandes.

Men du kanske tänkte på trollingfiskarna?

Sen att det finns skillnader i beteendet hos strömmingsätarna och de regelrätta kustnära öringarna håller jag med om. På snudd två olika arter. I alla fall hur de beter sig.
                      Senast ändrad av karki; 2013-01-08, 12:24.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 796 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      437 visningar
                      0 gillar