Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inte hunnit vara ute än vännen, men till helgen kanske det blir ett svep längs de sträckorna igen.
    Funtar på att varva med bombard för en ggn skull.

Kommentera

• Idag stämde det bra. Mulet, blåst och regn, perfekta förhållanden. Fiskade i vinden, vattnet va grumligt. Hade ett par kontakter samt såg virvlar efter draget vid nåt tillfälle. Fångade först 2 gäddor innan det va dags för Öringen att kliva på. Fick 2st, en blank på 1,5kg och en lekfärgad på 2,3kg, båda fick returbiljett hem igen. Rödsvart "jymdgrävling" va draget för dagen, som så många andra dagar. Försöker nog imorgon igen eller på lördag.
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
        Idag stämde det bra. Mulet, blåst och regn, perfekta förhållanden. Fiskade i vinden, vattnet va grumligt. Hade ett par kontakter samt såg virvlar efter draget vid nåt tillfälle. Fångade först 2 gäddor innan det va dags för Öringen att kliva på. Fick 2st, en blank på 1,5kg och en lekfärgad på 2,3kg, båda fick returbiljett hem igen. Rödsvart "jymdgrävling" va draget för dagen, som så många andra dagar. Försöker nog imorgon igen eller på lördag.
        Bb
        Gålö?
        Patte - Fiske från land
        http://patteffl.wordpress.com/
        Facebook
        https://www.facebook.com/PatteFFL

Betesmoderator på FishBrain
        http://fishbrain.com
        Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
        http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand

Kommentera

• Ursprungligen postat av diffanatics Visa inlägg
          Inte hunnit vara ute än vännen, men till helgen kanske det blir ett svep längs de sträckorna igen.
          Funtar på att varva med bombard för en ggn skull.
          Hehe okej, ja kör så det ryker. Hörs på luren. Skitfiske!

Kommentera

• Jag kom ut på ett race idag också. Tur att polaren är så sugen på fiske han också för jag har inget körkort. Idag kom vinden från nv och va hård till en början. Polaren fick en "sprall" (blankfisk under kilot) nästan direkt på en rödsvart vicke. Sen hade vi ett flertal följare och kontakter. I skymningen fick jag en blank på ca 2,5kg, det va en så kallad "dps" (den perfekta sportfisken, alltså en som lossnar precis innan den ska avkrokas). Självklart va det den rödsvarta "jymdgrävlingen" som gjorde jobbet. Båda fiskarna högg väldigt nära land, i grumlet från vågorna. Polaren fick sin när han kastade mellan mig och stranden, ett så kallat "rövhugg".

Patte. Igår va vi på Muskö, idag på Torö.
            m v h
            Bb
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Va ute på lördagsmorgonen med Janne (Jeke här på FS) och testade HÖ i Brandalsund i ca 3 timmar. Tyvärr inget tecken på liv denna gången heller. Börjar bli skapligt många bompass nu...

Det var fler än vi som fiskade den morgonen. Fyra andra från land plus en båt med två snubbar. En av killarna som körde med fluga hade tydligen en på, som han tappade. Körde själv bara med olika Vicke drag å dylikt, nästa gång får bombardan å flugorna följa med och bada!

Måste erkänna att det börjar kännas lite hopplöst det här med HÖ. Väntar fortfarande på min första... Kul å se att ni andra lyckas iaf, och jag tänker inte ge upp ännu!

Tack för en trevlig stund förresten, Jeke!
              Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

• Annat dök upp i i helgen så fisket uteblev.. Då det ändå var minusgrader så gjorde det inte så mycket att ha annat att göra. Mitt första silver får vänta helt enkelt
                Patte - Fiske från land
                http://patteffl.wordpress.com/
                Facebook
                https://www.facebook.com/PatteFFL

Betesmoderator på FishBrain
                http://fishbrain.com
                Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
                http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand

Kommentera

• Det krävs ofta många år av hårt och regelbundet fiske för att ens få en gnutta koll på 08-a öringen. 20-40 bompass räcker inte ens det.

Vi får aldrig glömma att det här är Stockholms skärgård. Inte västkusten, sydkusten eller något annat. Andra parametrar och födoval hägrar bland de 34-tusen öarna blandat med vild och förvirrad fenklippt fisk.

Mycket av vårt fiske är skolat från syd och västkust, vilket många gånger inte går att överföra rakt i vår skärgård.

Men fler och fler i Stockholm börjar fatta grejen och en egen kultur håller sakta på att byggas upp. Något som var väldigt på gång när öringfisket var fantastiskt bra förr om åren.
                  Nu snackar jag främst om flugfiskekulturen, men samma sak gäller spinnkulturen.

Men du verkar riktigt intresserad. Snart sitter din första. Som en extra karamell kan jag berätta att storöringen gillar att stryka i "ditt" sund. Ofta färgade, men dock riktigt stora.

Kör hårt!
                  / Kärki

Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inlägg
                  Va ute på lördagsmorgonen med Janne (Jeke här på FS) och testade HÖ i Brandalsund i ca 3 timmar. Tyvärr inget tecken på liv denna gången heller. Börjar bli skapligt många bompass nu...

Det var fler än vi som fiskade den morgonen. Fyra andra från land plus en båt med två snubbar. En av killarna som körde med fluga hade tydligen en på, som han tappade. Körde själv bara med olika Vicke drag å dylikt, nästa gång får bombardan å flugorna följa med och bada!

Måste erkänna att det börjar kännas lite hopplöst det här med HÖ. Väntar fortfarande på min första... Kul å se att ni andra lyckas iaf, och jag tänker inte ge upp ännu!

Tack för en trevlig stund förresten, Jeke!
                  Senast ändrad av karki; 2013-01-07, 09:52.
                  http://www.silverbums.com

Kommentera

• Blev en ny mini-tur i Brandalsund på knappt 2 timmar i morse efter nattjobbet. Körde enbart bombarda och fluga denna gång. Kallt som s*tana och första halvtimmen var det tunn is nästan överallt runt 2-3 meter från land. Efter en stund smälte isen dock helt och hållet. Fingrarna domnade av trots ordentliga handskar, så det blev att endast testa två flugor för att slippa en massa pillande. En b3 bonker och en vit-grå Magnus-variant som jag blivit rekommenderad.

Nope, inget liv på spöt idag heller, såklart...

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                    Det krävs ofta många år av hårt och regelbundet fiske för att ens få en gnutta koll på 08-a öringen. 20-40 bompass räcker inte ens det.

Vi får aldrig glömma att det här är Stockholms skärgård. Inte västkusten, sydkusten eller något annat. Andra parametrar och födoval hägrar bland de 34-tusen öarna blandat med vild och förvirrad fenklippt fisk.

Mycket av vårt fiske är skolat från syd och västkust, vilket många gånger inte går att överföra rakt i vår skärgård.

Men fler och fler i Stockholm börjar fatta grejen och en egen kultur håller sakta på att byggas upp. Något som var väldigt på gång när öringfisket var fantastiskt bra förr om åren.
                    Nu snackar jag främst om flugfiskekulturen, men samma sak gäller spinnkulturen.

Men du verkar riktigt intresserad. Snart sitter din första. Som en extra karamell kan jag berätta att storöringen gillar att stryka i "ditt" sund. Ofta färgade, men dock riktigt stora.

Kör hårt!
                    / Kärki
                    Tack för lite upplyftande info, Kärki Givetvis kommer jag inte ge upp, och snart borde den första sitta (hoppas man)! Även om jag bara fiskat efter HÖ sedan slutet på sommaren, så börjar jag redan förstå att det här inte blir lätt, och totalt är jag väl uppe i dryga 20 bompass nu

Önskar att man hade närmre till västkusten. Som du säger så verkar HÖ-fisket vara något bättre där. Provade faktiskt fiska där under 2 dagar i slutet på sommaren (kusten via Halmstad samt i Nissan) men det var tidigt, i mitten augusti och hade då endast några Toby-drag att testa plus en 8-fotare med dålig räckvidd, så det blev aldrig seriöst och därmed inga hugg.

Sthlms skärgård är knepig ja, och bor man i Södertälje så är det inte alltid så lockande att åka ända ut till Gålö eller andra populära platser, så det blir ofta att nöja sig med vattnet nära hem. Dock intressant det där med storöring i Brandalsund! Visserligen nöjer jag mig även och jag får upp en liten snipa under måttet, men kul å veta att det faktiskt finns de som drar stor fisk där. Det peppar lite, om inte annat

Nä, på´t igen senare i veckan!
                    Senast ändrad av GäddMartin; 2013-01-07, 19:15.
                    Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

• Önskar jag kunde följa med :-(

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar