Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kom ihåg att det inte bara är fångsterna som räknas.....silverjakt i Sthlms skärgård må vara tålamodsprövande....men är trots detta en förbaskat trevlig sysselsättning....inte minst när den, precis som mr T skrev, sker i goda vänners lag...

/S
    Senast ändrad av Silverbågen; 2014-01-06, 16:45.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Kul är det att kunna inspirera andra fiskare till att ta sig ut och ge sig på silvertorpederna. Jag vill dock tillägga att jag är en novis på området, sa tro inte att jag fångar fisk i stora lass. Detta är min tredje säsong med riktat öringfiske, och har tidigare ett blygsamt facit på landade fiskar. Vad jag förstår har öringfisket börjat hämta sig vilket är positivt. Sen verkar det som när första öringen är fångad är man fast i detta fiske. Därför orkar jag kasta tusentals kast för att återigen få känna silvrets knyckar i linänden i ur och skur.
      Senast ändrad av harlequine; 2013-12-15, 23:36.

Kommentera

• Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        ....... tusentals kast för att återigen få känna silvets knackar i lidanden i ur och skur.
        Förstår hur du menar....men nu var du nog allt lite trött....

/S
        Senast ändrad av Silverbågen; 2014-01-06, 16:45.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Kom ihåg att det inte bara är fångsterna som räknas.....silverjakt i Sthlms skärgård må vara tålamodsprövande....men är trots detta en förbaskat trevlig sysselsättning....inte minst när den, precis som mr T skrev, sker i goda vänners lag...

/S
          Tjääna
          Kan bara hålla med Jockeponken.
          När jag i vår summerar mitt öringfiske så räknar jag kallt med att bomturerna kommer att dominera, men vad gör det. Utgångsläget inför varje tur är att ingen fisk kommer att landas och allt utöver det är bonus. Visst hoppas man, visst finns viljan och suget att fånga fisk med hela tiden. Sen vet/hoppas man ju att någon gång under säsongen kommer man att träffa rätt och allting kommer att stämma.

Tycker att öringfisket under vinterhalvåret är det optimala eftersom det krävs lite mer än sommarhalvårets fiske. Att fiska och fånga öring är något helt annat än att fånga och fiska gädda och abborre. Fan man fryser om händer och fötter trots att man är klädd med handskar, dubbla sockor och 4 lager med brallor och tröjor.Det kan gå ett antal pass och inte en öring inom synhåll. Men det hör till och man mår bara bra.

Hittills denna höst/vinter har det gått långt över förväntan, men för varje fisk man fångar så kommer bomturen närmare. Och för varje bomtur kommer fisken närmare. Oavsett så är det inte fel att skicka in en rapport här på FS.
          På dom igen å igen å igen
          Bb

Kommentera

• Jag är ny på havöringsfisket här nere i Blekinge. En säsong, efter 20 år i stort sett utan fiske. När första blanka 2 kg öringen var landad var man ju fast. Varför hålla på med slemgurkor o annat krafs när man bompass efter bompass fortfarande har motivationen kvar och till slut sitter nästa HÖ på kroken......

Här nere var hälften av öringarna jag tog säsongen som gick fiskar med klippt fettfena, ganska säkert odlade i Mörrum.

Hur ser det ut hos er? Fiskar ni på "vilda" fiskar eller är det mest de odlade fiskarna som släpps i Sthlm som ni fångar?

Kommentera

• Tjääna
              Sista turen var det 3 av 4 som hade fettfenan intakt, gången innan hade alla 5 varit hos frisören. Rent spontant känns det som 50-50 om man tittar på det jag/vi lyckas skrapa ihop under åren. Jag brukar alltid kolla om dom är klippta men tyvärr för jag ingen statistik på det. Kanske skiljer det sig lite beroende på var man fiskar någonstans. Vi kanske skall införa att man talar om hurvida dom är klippta eller inte. Om några år kan ju det bli en källa till bra statistik.
              Va vet jag, va vet jag
              Bb

Kommentera

• I höst har det för egen del varit klar majoritet på vild/ej fenklippt fisk....8 av 11 fiskar.

Detta kan möjligen variera var man befinner sig i skärgården. Har en hypotes om att andelen vild fisk ökar i områden där det finns gott om lekbäckar/åar i närområdet.

/S
                Senast ändrad av Silverbågen; 2014-01-06, 16:46.

Kommentera

• Det borde ju öka eftersom när "tamfisken" leker blir det avkomma med fettfenan i behåll.....varje gång "tamfisken" lyckas med en lek så får man räkna den avkomman som tillskott till stammen som inte hade blivit av annars...

Kommentera

• På tal om statistik osv. Fettfena eller ej - http://shs08.se/vild-eller-odlad-fisk/
                    Senast ändrad av karki; 2013-12-15, 19:57.
                    http://www.silverbums.com

Kommentera

• Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
                      På tal om statistik osv. Fettfena eller ej - http://shs08.se/vild-eller-odlad-fisk/
                      Ligger efter med rapporteringen men skall försöka ta mig i kragen...

/S
                      Senast ändrad av Silverbågen; 2014-01-06, 16:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar