Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska se vart jag kan hitta bläckfisk, aldrig köpt det eller tänkt på om de matbutiker jag handlar på har slemspindeln. Är det dyrt och svårt att få tag på kör jag med räka då CSN inte sponsrar till vaskning av dyra beten.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
      Tänkte dra en sväng förbi Medeltidsmuseet i morgon och testa bete på kroken för att variera lite från den blänkande plåtbiten.
      Undrar om ni har tips ang beten. Funkar det med mini bläckfiskar från asiatiska affären eller bör det vara bläckfisk som går att få tag på vanliga butiker eller fisksäljare? Dum fråga för vissa men jag bjuder på den

Eller rekommenderar ni annan sorts bete ex. räka eller liknande. Dela gärna med dig om det ska vara färsk räka, ska skalet sitta kvar osv. Ja all info är välkommet
      Tror inte du behöver lägga alltför rmycket bekymmer om betet, testa vanlig oskalad (eller skalad) kokt mindre räka lindad på trekrok i lagom storlek, tips låt dem ligga till sej lite så de VERKLIGEN stinker..... undvik att lina sjunker och direkt mothugg vid minsta misstanke, aldrig direkt testat själv men instruktionerna kommer från då förr öringens värsta dödsfiende nr 1, du vet troligen vem jag menar Hemi, lite grått/vitt i mustachen på den tiden!
      Ska du kasta på grunda områden typ rätt stränder i skärgården, missa inte epoxidragen.... dessa sjunker inte lika snabbt som plåt och kan fiskas bättre enligt min åsikt just pga detta, nylon inte fel heller på korta avstånd och grunt, skär inte ned så snabbt i vattnet vid kastfiske.
      Senast ändrad av TAMTAM; 2013-11-29, 10:25.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Mask var det nån som nämnde....... stapelvara förr i norska lax/öringälvar, har tagits miljontals av bägge arter på just detta nämnda klassiska bete, det fungerar där... (Så bra så snart blir det väl bannat helt)
        Har fått en öring i Strömmen, första och sista då jag ikke liker omgivningarna, körde klassiskt norskt älvfiske med mask.

Kommentera

• Visst är det så. En kompis till mig som innan dess bara tagit en öring vad jag vet..tog sedan en höst-vinter- vår i strömmen vill jag minnas 60-70 öringar upp till 6 kg ALLA på mask..En dag 7, en vecka 27 öringar ..Jag har fö själv tidigare i yngre dagar tagit runt 300-400 öringar på klassiskt maskfiske i norrlands fjälltrakter.. En del mellan 1- till knappt 4 kg..
          Senast ändrad av Hemi; 2013-11-29, 18:25.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
            Visst är det så....på klassiskt maskfiske i norrlands fjälltrakter...
            Då undrar jag lite om det är med kastflöte och enkelkrok, eller hur gör ni?
            Live long and skitfiske på er!

Kommentera

• Normalt sett med enkelkrok utan flöte men med sänke, låt det driva med strömmen med viss bottenkontakt..

Kommentera

• Päron sänke eller små "blyhagel"?
                Live long and skitfiske på er!

Kommentera

• Orkade inte böka med mask, räka eller bläckfisk. Drog och slängde plåtbiten som vanligt. Fick på nåt rejält, kändes som bottennapp först men rörde sig lite då och då. Efter 30 sek började den dra ut lina och bromsen jobbade på som fan. Var orolig att fisken skulle dra ut all lina på rullen och jag började steg för steg öka bromsen men den fortsatte dra ut lina. Till slut var bromsen så pass hård att linan gick av

Detta hände utanför Medeltidsmuseet. Vad kan det ha varit? linan jag har är en flätad 0.26 lina, är detta för tunt för denna typen av fiske? Blir att handla större rulle då jag inte vill tappa en till sådan fisk. Rullen jag har idag är 3500 storlek. Ska man satsa på en 5000 storlek?

Kommentera

• Alltså... ärligt börjar bli lite betänksam..Trots att en del av oss försöker efter bästa förmåga och av vissa erfarenheter ge möljligen lite tips...Uppfattar jag det som att t.e.x du Gös-Hasse driver med det hela..

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gonzo79 Visa inlägg
                      Då undrar jag lite om det är med kastflöte och enkelkrok, eller hur gör ni?
                      Ungefär en spölängd ovanför, antingen blodknut, enkelt lekande eller trevägslekande, ta ca 0.80 lina knyt till lekande samt gör ett antal knutar på denna vanliga överhands, smala "strips" av blyremsor, linda dessa runt den grova linan till lagom mängd, hårdare strömförhållanden öka respektive linda av om strömhastigheten minskar, överhandsknutarna är till för att förhindra avglidning av remsor på 0,80in, typisk norsk snik konstruktion men det fungerar mycket bra dock inte helt felfritt på elak botten, liksom "flyter" fram om du balanserar rätt, om haspel, slå ifrån backspärren, känn dej fram längs botten, känner du att grejorna "flyter fritt" veva lite bakåt tills du känner botten, smäller det hela tiden i stenarna minska på blyremsorna samt veva hem sakta, stoppa och "känn" dej fram via spötopp, vid snäll älv tappar du nästan inget vid elak sprängstensälv blir det förluster utan tvekan, plåtslagerier har blyplåt av exakt rätt tjocklek för det beskrivna, klipp smala remsor med plåtsax och använd isf handskar... materialet är giftigt och man bör undvika hudkontakt eller leta efter alternativ.., används normalt som isolering under olika tillbehör på plåttak
                      Senast ändrad av TAMTAM; 2013-11-29, 20:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 759 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar