Ska se vart jag kan hitta bläckfisk, aldrig köpt det eller tänkt på om de matbutiker jag handlar på har slemspindeln. Är det dyrt och svårt att få tag på kör jag med räka då CSN inte sponsrar till vaskning av dyra beten.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter i Stockholm
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inläggTänkte dra en sväng förbi Medeltidsmuseet i morgon och testa bete på kroken för att variera lite från den blänkande plåtbiten.
Undrar om ni har tips ang beten. Funkar det med mini bläckfiskar från asiatiska affären eller bör det vara bläckfisk som går att få tag på vanliga butiker eller fisksäljare? Dum fråga för vissa men jag bjuder på den
Eller rekommenderar ni annan sorts bete ex. räka eller liknande. Dela gärna med dig om det ska vara färsk räka, ska skalet sitta kvar osv. Ja all info är välkommet
Ska du kasta på grunda områden typ rätt stränder i skärgården, missa inte epoxidragen.... dessa sjunker inte lika snabbt som plåt och kan fiskas bättre enligt min åsikt just pga detta, nylon inte fel heller på korta avstånd och grunt, skär inte ned så snabbt i vattnet vid kastfiske.Senast ändrad av TAMTAM; 2013-11-29, 10:25.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Mask var det nån som nämnde....... stapelvara förr i norska lax/öringälvar, har tagits miljontals av bägge arter på just detta nämnda klassiska bete, det fungerar där... (Så bra så snart blir det väl bannat helt)
Har fått en öring i Strömmen, första och sista då jag ikke liker omgivningarna, körde klassiskt norskt älvfiske med mask.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Visst är det så. En kompis till mig som innan dess bara tagit en öring vad jag vet..tog sedan en höst-vinter- vår i strömmen vill jag minnas 60-70 öringar upp till 6 kg ALLA på mask..En dag 7, en vecka 27 öringar ..Jag har fö själv tidigare i yngre dagar tagit runt 300-400 öringar på klassiskt maskfiske i norrlands fjälltrakter.. En del mellan 1- till knappt 4 kg..Senast ändrad av Hemi; 2013-11-29, 18:25.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggVisst är det så....på klassiskt maskfiske i norrlands fjälltrakter...Live long and skitfiske på er!
Kommentera
-
Orkade inte böka med mask, räka eller bläckfisk. Drog och slängde plåtbiten som vanligt. Fick på nåt rejält, kändes som bottennapp först men rörde sig lite då och då. Efter 30 sek började den dra ut lina och bromsen jobbade på som fan. Var orolig att fisken skulle dra ut all lina på rullen och jag började steg för steg öka bromsen men den fortsatte dra ut lina. Till slut var bromsen så pass hård att linan gick av
Detta hände utanför Medeltidsmuseet. Vad kan det ha varit? linan jag har är en flätad 0.26 lina, är detta för tunt för denna typen av fiske? Blir att handla större rulle då jag inte vill tappa en till sådan fisk. Rullen jag har idag är 3500 storlek. Ska man satsa på en 5000 storlek?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gonzo79 Visa inläggDå undrar jag lite om det är med kastflöte och enkelkrok, eller hur gör ni?Senast ändrad av TAMTAM; 2013-11-29, 20:21.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöringsrapporter i Stockholmav BlinkerDet där teorier om vilken färg som funkar bäst är just ”teorier” som har inte mycket att...1 Foto
-
Kanal: Region Stockholm
2023-12-10, 20:45 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 680 visningar
0 gillar