Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• På våren stigande temp och var hittar man denna... normalt på grunt vatten i skärgården, typ rättvända vikar.
    På hösten sjunkande temp åtminstone ner till 5 grader (men de hugger även i princip i nollgradigt vatten lovar, beror på omständigheterna (troligen under ytan)
    Liten historia igen man må sätta denna i perspektiv, återigen kan tillfälligheter spela in, iaf vi la ut från Dalarö, notera stakade oss ut mellan isflaken med båtens åror.......... detta var i mars månad för många år sedan, sjösatte tre st Bomber 16A i närområdet kan man väl säga, två åt sidorna samt en rakt akter om motorn, på känt ställe högg i isvattnet max nån meter under ytan först den ena sexkilosen som var blank sedan tog den andra något lätt färgad wobbler ifråga därmed var lyckan slut dessvärre blev inget mer under dagen men vem klagar!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Fick idag lifta med Silverbågen som entusiastiskt visade var jag skulle lägga kasten i hans hemmavatten. Han hade en följare och lilla jag lyckades landa en ca 45cm blank havsöring med fettfenan i behåll. Drog den på en the Stagger "Bapelsinen". Lite senare under dagen lyckades min Toby firetiger kroka en fin trädkrona i strandbrynet och kalabaliken var ett faktum, synd att inga andra fiskare var i närheten och fick beskåda den makalösa räddningen av plåtbiten som Silverbågen stod för.
      /H

Kommentera

• Tänkte dra en sväng förbi Medeltidsmuseet i morgon och testa bete på kroken för att variera lite från den blänkande plåtbiten.
        Undrar om ni har tips ang beten. Funkar det med mini bläckfiskar från asiatiska affären eller bör det vara bläckfisk som går att få tag på vanliga butiker eller fisksäljare? Dum fråga för vissa men jag bjuder på den

Eller rekommenderar ni annan sorts bete ex. räka eller liknande. Dela gärna med dig om det ska vara färsk räka, ska skalet sitta kvar osv. Ja all info är välkommet

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          På hösten sjunkande temp åtminstone ner till 5 grader (men de hugger även i princip i nollgradigt vatten lovar, beror på omständigheterna (troligen under ytan)
          Visst fan hugger de nära noll i vattentemperatur, inga problem alls. December är en alldeles utmärkt tid att börja fiska om det inte är is..Och plötsligt ymmigt snöfall, de första minuterna är jävligt bra om de är där. Det absolut säkraste tillfället enligt mig..

Noterar att det faktiskt kom en rapport om fångst av harlequine..Bra! Pusst!..kände mig nästan pressad att ge mig ut och dra några kast för att något skulle komma på pappret...Typ..;-)

Skönt att jag slipper jamenar det börjar ju bli kallt öringen trivs ju förstås men jag blir så lätt kall om fossingarna numera;-)

Tamtam..hälsningar från mig.

Kommentera

• Silver i Sharken!

Det som från vissa håll hade förväntats bli ytterligare ett "episkt bompass" skulle såsmåningom visa sig bli något helt annat....om än inte episkt men dock inget bompass....när Harlequine och undertecknad tuffade ut med Silver Sharken i morse....

Lausvik hade tyvärr fått kasta in handduken pga jobb.....helt felprioriterat förstås...men men ibland blir det så...

Vi betade av gamla beprövade spots på vår väg norrut i Furusundsleden....morgonen bjöd på soligt väder och kraftiga...men som tur var frånlands....vindar.....silvret lös dock med sin frånvaro..men stämningen var god ändå...

Inspirerade av Tamtams inlägg om strömsatta sund tog vi en avstickare till en sådan plats och efter att ha driftat en bit genom sundet hade jag en efterföljare som var där och nafsade efter min regnbågefärgade Vicke....snabbt i med backen och därefter i med draggen...2 kast senare står Henke där med ett brett flin och konstaterar att han har fisk på.....och jodå...efter en kort stunds drillning stod det klart att det inte var nån liten slemgurka som knipit den Apelsinfärgade Staggern....

Ytterligare lite drillning och sen en High Five när en fin liten vild blanking strax under måttet gled över håvkanten.....gött mos!!!! Höstens första Silver i Sharken...

Vi nötte vidare till skymningen men trots att det inte det inte bjöds på fler kontakter så var det två nöjda silverjägare som lade till vid bryggan när mörkret lagt sig..

/S
            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	663,4 KB
ID:	1771129
            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	793,5 KB
ID:	1771130
            Senast ändrad av Silverbågen; 2013-11-29, 07:18.
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

• Gös Hasse - Det funkar bra med både fryst och färsk. Jag brukar ta bort skinnet när jag fiskar med dem. Räkor funkar jätte bra även laxrom.. Till bläckfisken så kan du köra med själva fötterna .. Dem simmar bra med strömmen!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                Tänkte dra en sväng förbi Medeltidsmuseet i morgon och testa bete på kroken för att variera lite från den blänkande plåtbiten.
                Undrar om ni har tips ang beten. Funkar det med mini bläckfiskar från asiatiska affären eller bör det vara bläckfisk som går att få tag på vanliga butiker eller fisksäljare? Dum fråga för vissa men jag bjuder på den

Eller rekommenderar ni annan sorts bete ex. räka eller liknande. Dela gärna med dig om det ska vara färsk räka, ska skalet sitta kvar osv. Ja all info är välkommet
                Hej! Vanlig bläckfisk från vanlig butik går bra brukar användas som vid spinnflugefiske i strömmande vatten (trevägslekande med sänke). Luktar maximalt av fisk.Man skär/klipper en stimla så att strimlan simmar som en liten fisk.Typ en gummijigg. Bara att prova sig fram.

Vad det gäller räka brukar jag köpa djupfryst minsta storleken i affären (vid fiske givetvis tinade)och "halvrensa" den bort med huvudet och ben och lite till men spara en del av "skalet" på ryggen/stjärten, kroken sitter bättre då och köra liten trekrok/flöte. Har bara kört det i icke strömmande vatten.

Annars är mask oavsett hur det fiskas, nu rynkar väl en del på näsan, ett alldeles utmärkt bete ibland överlägset alla andra..

Kommentera

• Ta inte åt er av detta inlägg, han försöker bara vilseleda er

Ursprungligen postat av aliosh Visa inlägg
                  Gös Hasse - Det funkar bra med både fryst och färsk. Jag brukar ta bort skinnet när jag fiskar med dem. Räkor funkar jätte bra även laxrom.. Till bläckfisken så kan du köra med själva fötterna .. Dem simmar bra med strömmen!
                  sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                    Ta inte åt er av detta inlägg, han försöker bara vilseleda er
                    (: haha

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
                      Hej! Vanlig bläckfisk från vanlig butik går bra brukar användas som vid spinnflugefiske i strömmande vatten (trevägslekande med sänke). Luktar maximalt av fisk.Man skär/klipper en stimla så att strimlan simmar som en liten fisk.Typ en gummijigg. Bara att prova sig fram.

Vad det gäller räka brukar jag köpa djupfryst minsta storleken i affären (vid fiske givetvis tinade)och "halvrensa" den bort med huvudet och ben och lite till men spara en del av "skalet" på ryggen/stjärten, kroken sitter bättre då och köra liten trekrok/flöte. Har bara kört det i icke strömmande vatten.

Annars är mask oavsett hur det fiskas, nu rynkar väl en del på näsan, ett alldeles utmärkt bete ibland överlägset alla andra..
                      Bra där MR!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 840 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      442 visningar
                      0 gillar