Ursprungligen postat av Hemi
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter i Stockholm
Collapse
X
-
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
-
Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inläggHar en liten förfrågan... kan inte Fiskesnack ha en sticky-tråd där alla kan fylla på med HÖ-fiske från land nu i höst/vinter/vår? Rapporter om fisketurer, eventuella fångster, synliga vak mm.. (och då menar jag inte stockholms ström som alla pratar om... hur kul är det att fiska mitt i stan?) Jag KAN ha missat ifall det nu finns en sådan tråd här, men jag hittade iallafall exakt en sådan tråd på Edge-forumet och den är faktiskt rätt intressant att följa, även om den uppdateras för lite.
Jag som är nybörjare på HÖ, (och det mesta inom fiske om man tänker efter... ), finner mig själv lite tveksam emellanåt när jag står i exempelvis Brandalsund och dänger efter HÖ och inget nappar. Jag har helt enkelt dålig koll på om havsöringen egentligen kommit så långt upp ännu, eller om det ännu är för tidigt.
Därför vore en sån tråd förmodligen vara till stor hjälp, så man åtminstone får ett hum om hur det går för andra fiskare runt stockholmsområdet från dag till dag. Skulle, om inte annat, höja hoppet en aning hehe...
//Martin
På sidorna 18 - 19 i Båtsportkortet Mälaren ser du var Mälarens Södertäljeviken rinner söderut genom Södertälje kanal och en mycket trång passage vidare ner i Maren och ner i Södra kanalen. På båda sidorna av den trånga passagen brukade det fångas massor av stora, bruna Havsöringar under senhöstarna förr i tiden....
Innan du kastar där bör du ta reda på vilka regler som gäller!
Go for the Monster Trouts!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggHemi, du som är lite begåvad, de sätter fortfarande ut mängder med öring, vad tror du har gått snett, finns mycket teorier men iaf, man läser resultat av GÖC, att de ids åka ut överhuvudtaget och de grabbarna är bra på det, bara små slipsar blir det....
Här är hans rapport: https://docs.google.com/viewer?a=v&q...-Ot4uTlied5bOgSenast ändrad av Hemi; 2012-11-11, 19:05.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av aliosh Visa inläggRunt strömmen finns ju det båda blänkare och fisk som lekt (besor). Bara kasta
Ditt fiske efter Havsöring och Lax i Stockholms ström får mig att tänka på legendarerna Johan Abelsson och Magnus Herou när de hade som bäst fiske där på 1970-talet....
Memories....
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
Kommentera
-
Kul att tråden lever! Har helt glömt bort att titta in här Tack för alla tips, både Hasse69, Old Firehand och ni andra! Roligt att vissa får upp lite silver till och från, det ger lite förhoppningar iaf!
Var ute vid Brandalsund i fredags från ca 13:45 till 16:15. Provade på en del nyinköpta Vicke i olika färger samt några Toby-drag jag haft sen tidigare. Flugorna lät jag bli. Tyvärr ingen liv i spöt, men för en gångs skull var det 3 andra som fiskade efter HÖ där, plus en båt med 3 killar som kastade mot vänstra stranden.
Träffade på en trevlig rysk snubbe där som tydligen fiskar i Brandalsund minst en gång i veckan i flera år. Han tipsade om sina 199-kronors drag (hehe) och ställen där han fått öring förut, och berättade också att han förra veckan fick 2 på samma dag i Brandalsund (strax till höger om udden), men båda strax under måttet så de åkte tillbaka. Han verkade rätt seriös, så jag tvivlar inte på det. Blir att nöta där nu!
Imorgon planerar jag och en vän att köra en heldag på Gålö. Det SÄGS ju vara rätt bra öringfiske där, men man ska ju inte hoppas på för mycket. Blir att ta bilen dit och nöta från land, så lite begränsade är vi ju, men kollar man kartan och tipsen från Regal Sportfiske (http://www.regalmarin.se/fiske_tips/galo.html) så finns det iaf några OK ställen vi får prova!
Har inhandlat en hel del nytt i helgen såsom fler Vicke, Sandgrävlingen, Snaps och Gladsax Clear, så det ska bli spännande att testa! Givetvis följer bombardan och flugaskarna med också, men prio 1 blir nog alla dragen.
Nåja, får väl hålla tummarna nu, så kommer en rapport till imorn kväll!
MVH
MartinMina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Körde en sväng på Muskö i torsdags. En öring var in o vände vid mina fötter. Såg bara virveln.
Igår körde jag tre timmar fluga/spinn ute på Gålö. Hade på en hyfsad öring på mitt Jokerdrag. Dock klev den av efter en liten stund.
Surt, var lite tyngd på den.
Kommentera
-
Ännu ett bompass vid Kapellskär i fredags, dock i angenämt sällskap (med harlequine som bjöd på fika). Jag tycker att, när det gäller havsöringfiske från kusten, är helt rätt att folk redovisar även sina resultatlösa försök. Det ger en realistisk bild av vad det handlar om. Jag kan förstå att de som winschar upp gäddor i parti och minut kör med C&R men vi som oförtröttligt (även om jag blir trött ibland i min gamla kropp) kastar efter havets silver och ofelbart släpper åter alla (Ha! Som om de var många...) besor och fiskar under måttet skulle inte ta hem många kilo per tidsenhet om vi slog ihjäl och rensade alla (räknade på ena handens fingrar per säsong) blanka och fullstora vi får upp. (Fast det gör vi inte så ni slemmmatadorer behöver inte dra igång någon folkstorm).
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöringsrapporter i Stockholmav BlinkerDet där teorier om vilken färg som funkar bäst är just ”teorier” som har inte mycket att...1 Foto
-
Kanal: Region Stockholm
2023-12-10, 20:45 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 661 visningar
0 gillar