Havsöringsrapporter i Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsrapporter i Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är alltid intresserad av Hö fiske men just nu har vi fiskeförbud på dom i denna delen av landet, jag kör igång lite försiktigt i Februari igen...

Det där med att du inte får napp är ganska vanligt, Hö är ingen dussinfisk framförallt inte den kalla tiden på året,,, du får köra med mindre beten och fiska långsamt, jag kör gärna med mörkröda eller mörkorange beten när det är kallt ute för att sedan gå över till tobisfärgat eller vitt när våren börjar..
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-11-03, 17:05.

Kommentera

Va ute ca 1 tim i går i sammanband med att vi skulle ta upp polarns båt. Tappade en vid båten och en vände vid båten + 2 gröna. Vi va runt Kappelskär.

Kommentera

Jörgen, ja jag är som du ser helt ny på HÖ-fiske men jag börjar förstå nu att det krävs en del timmar innan man får känna på lite silver Har själv mest dängd med flugor (spinn med bombarda) såsom pattegrisen, B3 Bonker, Magnus, märlor, tobis och sånt. Testat även smala skeddrag såsom "Toby", men tror det blir att handla på sig lite sjystare drag såsom Vicke och testa...

Douglas, låter ju förhoppningsfullt! En tappad HÖ e ju alltid ett livstecken iallafall Finns de i Kappelskär så bör de finnas i Nynäshamn nu, om inte annat Fler rapporter vore nice, speciellt ni som fiskar från land också!
        Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Brukar gå ner till Edsviken och kasta efter havsöring.
          Drog en lekfärgad på 2.2 på en Noname fegisen.

Kommentera

Tog en promenad med jycken längs kusten utanför Åkersberga i eftermiddags.....klippte en fenklippt blanking på 1,5 kg i andra kastet...fortsatte sedan med flugspö och hade ytterligare två kontakter....den ena såg jag nafsa efter flugan alldeles nedanför klippan jag stod på....ibland blir humöret vid eftermiddagens hundpromenad bättre än eljest....
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Hej igen Martin. Som jag skrev i pm.et så hatar jag o frysa, iaf speciellt om händerna. Men när jag fick min blanka o fina havsöring på 1.8 kg en kall Novemberdag. Det var mulet väder och nästan vindstilla. Men kallt som f-n och kring noll grader. Det svåra i brandalsund är att det fastnar så mycket skräp på krokarna. Så det enda som gäller där, är mindre beten, typ minsta vicke m.m. Jag fick den på minsta vicke wobblern 15 g. blå orange färgad. Jag höjde spötoppen för o slippa fastna så mycket med det. När jag kastade och betet landade så fällde jag bygeln på haspelrullen direkt, för att slippa sjögräs på krokarna. Jag började ge upp fisket då. Jag nästan jerkade hem betet med lite knyckar i spöet och tokvevade hem betet. Det gav ju effekt. Så jag kan rekommendera olika metoder. Det roliga med det hela var att några nummer senare av Fiskejournalen tror jag det var, handlade en artikel just om jerkbaitsfiske efter havsöring. Jag fiskar med ett 9 fots spö. Kanske inte det optimala för jerkfiske efter havsöring, men med mindre beten, och att du håller spötoppen högt upp mot axeln och knycker lite med det. Att monotomt fiska in ett bete ger sällan hugg. 90% av huggen utlöses vid vevstopp. Nöt på bara så får du säkert en fin blänkare nångång och prova olika metoder. Det jag funderar på är att använda jigg, typ maskliknande jiggar med offset krok. En fördel med det är att man kan fiska där det är mycket skräp i vattnet. Jag har aldrig fått havsöring på våren, men när jag och en kompis fiskade där en solig april dag, så såg vi en kille fick en fin blänkare på justpå ett mindre bete. Hörde hans frustration, när han sa, ÄNTLIGEN. Då hade han nött sedan åtta tiden på morgonen och den här fisken hög ca kl 14. Så det är bara o nöta på, till slut sitter dom på kroken. Den jag fångade var vild och i väldigt fin kondition. Nej den fick bli middag. Såklart man inte släpper tillbaks sitt livs första havsöring, den smakade väldigt gott. Men får man en lekfärgad brun öring, så är det ingen rekommenderad matfisk.

Kommentera

När man läser detta.... det fanns en tid i Stockholms skärgård då öringarna visserligen inte var lättfångade tro inte detta fortfarande många timmar bakom men de fanns där och då knallblanka och i annan storlek än detta... inte bra det här, man blir rent beklämd.

- - - Updated - - -

Skapar du en havsörings tråd, skilj på västkust (normalt avsevärt mindre fisk) syd till ostkust, samt allt norr om låt säga Karlskrona, stora skillnader i såväl fisk som tillgång är det, dessvärre
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ja det vimlar ju inte direkt av havsöring här i Sthlmskrokarna..

Kommentera

Runt strömmen finns ju det båda blänkare och fisk som lekt (besor). Bara kasta

Kommentera

Hasse 96, citat" Att monotont fiska in ett bete ger sällan hugg. 90% av huggen utlöses vid vevstopp. " också min erfarenhet mycket viktigt. Veva få tag, vevstopp, veva igen osv. TÄTA vevstopp. Plåtbitar typ Toby och Hansen gärna i små storlekar sidorullande runt egen axel när de sjunker är mycket effektiva. Om det inte funkar, det varierar med dagar och perioder, växla om till flötmete/räka med litet flöte och liten trekrok och nyp till vid minsta rörelse på flötet.

Om de är där hugger de 9 gånger av 10 på någon av metoderna..Den 10:onde gången är de inte villiga att hugga alls, de har som många andra fiskar huggperioder. Skymning och framför allt plötsligt snöfall är bra, det sistnämnda med nästan fångstgaranti.
                      Senast ändrad av Hemi; 2012-11-11, 09:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
                      2 286 svar
                      385 757 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar