Ja det kan vara mycket folk även denna tid på året vid Strömmen. Laxfisket drar mycket folk från förorterna från och med augusti till december men året runt kör folk på med sina spinnflugor och sänken på upp till 150 gram. Roligare med fiskar från skärgården anser jag, eftersom fiskarna i strömmen väldigt sällan är blanka.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter i Stockholm
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Pain Reaper Visa inläggKul, gratulerar!
Var vid Strömmen stod ni och vad använde ni för itrustning samt lina?
Strömsborg va platsen. Som vanligt va det "jymdgrävlingen" som gjorde jobbet, färg rödsvart och en silverflake med röd rygg. Saaakta inspunna med lite småryck och vevstopp emellanåt. Körde med 11 fotsspö och en haspel med 0,17 flät, polaren dito fast ett 9 fots.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barabajare Visa inläggHej Patrik
Strömsborg va platsen. Som vanligt va det "jymdgrävlingen" som gjorde jobbet, färg rödsvart och en silverflake med röd rygg. Saaakta inspunna med lite småryck och vevstopp emellanåt. Körde med 11 fotsspö och en haspel med 0,17 flät, polaren dito fast ett 9 fots.Patte - Fiske från land
http://patteffl.wordpress.com/
Facebook
https://www.facebook.com/PatteFFL
Betesmoderator på FishBrain
http://fishbrain.com
Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GäddMartin Visa inläggTack för många bra tips, Bengt-Åke! Strömmen ska definitivt testas, troligen nästa vecka. Under dagtid en vardag borde det kanske vara ännu glesare med fiskare? Är väl bara parkering av bilen man får klura på lite, fast det kanske inte är så dyrt att stå där, exempelvis på Djurgården, under dagen?
Eller är det förresten värt att hänga där under ljusa dagen? Tycker man hör mycket om kvälls/nattfiske vid strömmen, och många bilder på stora öringar är oftast tagna när det är mörkt. Bara en fundering
MVH
Martin
Vid Strömsborg kan man parka det är bara köra så långt det går och eftersom man aldrig är långt ifrån bilen så har man full koll. Att vi fiskade i skymningen beror på att det va den tiden som fanns.
Visst kan det väl vara lite bättre gryning och skymning. Men det går alldeles utmärk att fiska på dan.
Det fiske som bedrivs om hösten är ju oftast riktat på lekfisk. Man rullar bly dvs tunga sänken efter botten , tuber, småwobblers och en del kör bäckfisk. De flesta står då i gettot.
Vi fiskar uteslutande med olika drag och ibland flötmete med räka och aldrig i gettot eftersom det är väldigt ineffektivt med våran metod dvs om slussportarna är öppna .
Om jag tänker tillbaka och jämför hur många lek respektive blankfiskar jag fångat jan-april så blir det ungefär följande. På flötmetet så har jag nog fångat flera bruna fiskar än blanka och spinnfisket tvärtom. Jag skulle vilja säga att chansen att få blankfisk är stor, speciellt nu och framöver.
Viktigt är ju också att det precis har varit en mildvädersperiod och då blir fisket alltid bättre som jag ser det.
m v h
Bb
Kommentera
-
Ok, jag borde börja lita mer på SMHI:s israpporter. Åkte ut till Gålö i morse med matsäck, en massa spön och diverse beten. Jag borde liksom ismetaren som satte på insidan tagit med mig isborr istället för allt det jag hade med. Isen var heltäckande och tjock...
Det var bara att vända hem och hämta beteshink och sedan åka förbi Berras i Vårby och köpa några mörtar. Som tur var tog jag upp en kort men riktigt tjock gädda uppe i Gömmaren. Alltid en tröst men det hade varit trevligt med öppet vatten idag.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av orient Visa inläggJa det kan vara mycket folk även denna tid på året vid Strömmen. Laxfisket drar mycket folk från förorterna från och med augusti till december men året runt kör folk på med sina spinnflugor och sänken på upp till 150 gram. Roligare med fiskar från skärgården anser jag, eftersom fiskarna i strömmen väldigt sällan är blanka.Ursprungligen postat av barabajare Visa inläggHej Patrik
Strömsborg va platsen. Som vanligt va det "jymdgrävlingen" som gjorde jobbet, färg rödsvart och en silverflake med röd rygg. Saaakta inspunna med lite småryck och vevstopp emellanåt. Körde med 11 fotsspö och en haspel med 0,17 flät, polaren dito fast ett 9 fots.Ursprungligen postat av barabajare Visa inläggHej Martin
Vid Strömsborg kan man parka det är bara köra så långt det går och eftersom man aldrig är långt ifrån bilen så har man full koll. Att vi fiskade i skymningen beror på att det va den tiden som fanns.
Visst kan det väl vara lite bättre gryning och skymning. Men det går alldeles utmärk att fiska på dan.
Det fiske som bedrivs om hösten är ju oftast riktat på lekfisk. Man rullar bly dvs tunga sänken efter botten , tuber, småwobblers och en del kör bäckfisk. De flesta står då i gettot.
Vi fiskar uteslutande med olika drag och ibland flötmete med räka och aldrig i gettot eftersom det är väldigt ineffektivt med våran metod dvs om slussportarna är öppna .
Om jag tänker tillbaka och jämför hur många lek respektive blankfiskar jag fångat jan-april så blir det ungefär följande. På flötmetet så har jag nog fångat flera bruna fiskar än blanka och spinnfisket tvärtom. Jag skulle vilja säga att chansen att få blankfisk är stor, speciellt nu och framöver.
Viktigt är ju också att det precis har varit en mildvädersperiod och då blir fisket alltid bättre som jag ser det.
m v h
Bb
Jäklar va fiskesuget efter HÖ växte helt plötsligt. Abstinens på hög nivå!Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
-
Jag kommer att nog testa strömmen både måndag och tisdag eftersom det verkar bli lite mildare då. På söndag skulle det va ca -3 på dagen så kanske testar jag då också. Jag hoppas få med mig Silverbågen nån av dagarna. Man kan ju alltid hoppas på något snöfall eller snöoväder det brukar ju inte vara helt fel.
Bb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggDu skulle åkt ut på 73:an och kört ner till Nynäs...där fanns öppet vatten...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ajoan Visa inläggJa, men jag var så mentalt inställd på några Gålö-spots. Hade jag vetat att Nynäshamn bjöd på fritt vatten hade jag nog åkt dit. Har dock ingen koll på spots där så ismetet i solen fick duga idag. :-)
Fast en dag på isen var säkert inte heller fel
/S
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 797 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Nextline