Ursprungligen postat av tonyex
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsrapporter i Stockholm
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggVi kan börja med att ta en fika på "vår fav. uteservering". Jag får väl hojta till när det bli dags för det.
//TI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggBåt, oerhörd skillnad, öringsfiske är ofta run and gun, dvs finns de där och är huggvilliga tar de omgående, annars bara vidare till nästa ställe iaf min erfarenhet, ta det för vad det är värt och inget annat.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg...dock när man var yngre rådde svåra konkurrensförhållanden..... typ jag leder med 2-1.... ikke så idag iaf inte på samma vis!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggDu menar verandan till "din" sommarstuga? Den som ligger precis intill umegurras privata hot spot?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggNä, det var ju på den tiden det fanns fisk. Siffror som 2-1 i dagens läge förutsätter ju en rätt lång bekantskap...
//TSenast ändrad av tonyex; 2013-01-14, 14:38.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggOK, jag kanske överreagerar, men jag tycker fortfarande att din med fleras inställning är trist och jag tror inte att den gynnar havsöringfisket. I det mycket korta perspektivet kanske den leder till att du och likasinnade får marginellt mindre konkurrens på "era" ställen, men till vilket pris? Det stora problemet är att havsöringfisket, med nuvaranade glesa bestånd, så svårt och ger så magert utbyte att vi är få som ens bryr oss om att försöka. Detta leder till att fisket efter havsöring blir en ren marginalföreteelse och att dess intressen får en väldigt liten tyngd när beslut ska fattas för politiker (kan du stava till Erlandsson?) sk*ter i fisk och räknar bara röster. Vi som sitter inne med något mått av kunnande om när, var och hur an trots allt kan komma till tals med denna skygga dessvärre alltför sällsynta fisk bör därför inte, det är i alla fall min uppfattning, i första hand värna om våra egna fångstmöjligheter utan värna om havsöringfisket som sådant, bland annat genom att försöka popularisera det genom att sprida våra kunskaper så att fler får chansen att smittas. Vem vill vara den som fångade den sista havsöringen?
Jag har inga ställen att dela med mig av kring Sthlm, däremot på Öland o Åland. Ngn som är intresserad kan pma.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggTack, tack!
Ja, ja vet att du behöver ingen vägledning när det gäller "hot spots" för silvertorpeder. Det känns som att jag kommer att behöva be dig om tips, när jag ska ut i vår!
//T
PS: Här sitter jag igen och skriver mer än vad jag egentligen vill. Jag som hade beslutat mig för att "stå lite mer i bakgrunden"...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av karki Visa inläggIntressanta texter.
Att dela med sig av ställen, men inte sina bästa måste anses vara tråkig attytid i detta sammanhang?
Sen verkar det som den kunskap som ingående delas ut på internet är, låt mig säga, meningslös. Om man inte skriver ut fiskeplatsen?
Jag måste säga att det känns riktigt tråkigt, då menar jag verkligen tråkigt. Att jag med andra anses ha en ogynnande och tråkig attytid till öringfisket i skärgårn. Bara för jag tycker man ska vara försiktig med att outa ett spot. På internet.
Trots alla färska tips om hur öringen tas för stunden så anses det inte vara något värt? Eller har jag misstolkat något? Platsen saknas ju.
Kärki
Du skall veta att du har gjort mer än de flesta för sprida intresse och kunskap om havsöringsfisket...dina tips och tankar har åtminstone jag följt med intresse ända sedan ja sprang på din blogg för något år sedan...har inte heller något emot att du väljer på vilket sätt och till vem du väljer att dela med dig av dina erfarenheter eller platser....
Sen har jag en uppfattning vad som på sikt gynnar utvecklingen av havsöringsfisket som kanske inte helt rimmar dina slutsatser i alla avseenden.....i tillräckligt många hoppas jag dock att det råder samsyn...
Det som kan vara lite tråkigt är när någon klandras för att man råkar nämna namnet på en plats....tycker att det måste vara upp till var och en att välja väg i det avseendet.....har man en avvikande ståndpunkt kan man argumentera för den....och även lyssna och respektera andras åsikter....goes both ways.....
det tror jag även du håller med om....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggSjälv har jag rekat sjökort/flygfoton och det är ett, något avsides beläget men hyfsat stort, område som ser riktigt lovande ut. Vore perfekt för en heldagsövning framåt våren. Typ fyra gubbar i en bil. Säg till om du är intresserad. Detsamma gäller Silvrbågen och harlequine. När vi utvärderat stället kan vi ju skriva om det här.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Havsöringsrapporter i Stockholmav BlinkerDet där teorier om vilken färg som funkar bäst är just ”teorier” som har inte mycket att...1 Foto
-
Kanal: Region Stockholm
2023-12-10, 20:45 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 663 visningar
0 gillar